Wel kunnen de wieken van windturbines tegenwoordig voorzien worden van een anti-reflectie laag, zodat de slagschaduw significant afneemt. Voorts geldt dat hoe hoger de masthoogte van een turbine, hoe minder geluidsuitstoot op de grond. Gelet op het feit dat windenergie vaak onderwerp is van het maatschappelijke debat en veel mensen hier een mening over hebben, is het belangrijk om alvorens een initiatief in de formele procedure te brengen, maatschappelijk draagvlak te creëren. Eén van de manieren hiertoe is om de omwonenden of zelfs de hele gemeenschap mee te laten profiteren van de opbrengsten van de windturbine. Als voorwaarde om medewerking te verlenen aan een initiatief zou daarom ge steld moeten worden dat ook de omgeving meedeelt in de opbrengst. Wanneer realisatie van het windproject profijt oplevert voor de betrokken actoren, dan vergroot dit het draagvlak. Dit geldt met name voor de direct omwonenden. Op het moment dat zij participanten worden, wordt het oprichten van windturbines als veel positiever ervaren. Enkele voorbeelden hiervan zijn een pro ject in Flevoland waarbij de direct omwonenden aandeelhouder konden worden in een windpark op het grondgebied van agrariërs, een plan in de Haarlemmermeer waarbij de direct omwonenden ook mee profiteerden en een plan in de Wieringermeer waar ECN vanuit de opbrengsten van het testpark een bijdrage levert aan het dorpshuis van Kreileroord. Binnen onze eigen gemeente is de dorpsmolen van Reduzum een goed voorbeeld van de inzet van windenergie voor de gemeenschap. De turbine levert een derde deel van de totale energievoor ziening van Reduzum, Uit de opbrengsten hiervan worden maatschappelijke voorzieningen, activi teiten e.d. financieel ondersteund, zoals het dorpshuis. Daardoor heeft het hele dorp profijt van de windturbine. Een andere optie om maatschappelijke winst uit windenergie te realiseren en waaraan de gemeente zelf sturing kan geven, is door de OZB-opbrengsten direct te koppelen aan zichtbare investeringen in het gebied. Dit idee wordt door VROM aangereikt. Hierbij dient wel de kantekening geplaatst te worden. Ten eerste is het moeilijk te achterhalen hoeveel OZB- opbrengst per individuele windturbine we genereren, omdat de opbrengsten vaak uit gecombi neerde bebouwing komen (samen met andere gebouwen op het perceel); de bijdrage van de tur bine is daarom niet meteen helder. Nog belangrijker is dat de OZB-opbrengsten in feite al voor maatschappelijke doelen worden aangewend. Ze komen in de algemene middelen terecht en hier uit betaalt de gemeente immers al de wegen, het onderhoud openbare ruimte en gebouwen, sub sidies, etc. De OZB-opbrengsten vloeien dus sowieso al terug naar de maatschappij. Als de OZB- opbrengsten van windturbines gebruikt worden voor expliciet benoemde maatschappelijke doe len, komt dit alleen maar neer op het specificeren van iets dat toch al wordt gedaan. Het wordt zichtbaar gemaakt, maar voegt niks extra's toe zodat het in feite alleen maar iets voor de show Daarnaast is het vanwege de artikel 12 status van onze gemeente, niet haalbaar constructies op te zetten voor een bepaalde, specifieke inzet van de ozb-opbrengsten. Deze dienen in de algeme ne middelen te komen en mogen niet vooraf gelabeld worden. Nog een andere manier om de gemeenschap te laten profiteren van windenergie of duurzame energie in het algemeen, is het initiatief LEF (Lokale Enerzjy Ferwerderadiel) in de gemeente in de gemeente Ferwerderadeel. LEF is een organisatiemodel waar particuliere initiatiefnemers met pro jecten voor het opwekken duurzame energie zich kunnen melden. Het gaat dan niet alleen om het oprichten van windturbines, maar ook om het plaatsen van zonnepanelen, bio-vergisters en aller lei andere vormen van duurzame energie. Een deel van de opbrengsten worden in LEF onderge bracht en besteed aan functies die de leefbaarheid in de dorpen vergroten, zoals sportverenigin gen, dorpshuizen, maatschappelijke en culturele activiteiten. Zo wordt het draagvlak voor duur zame energie vergroot en komt een deel van subsidie weer terug bij de gemeenschap. LEF beheert het geld, de gemeente is daar verder geen partij in en de initiatiefnemer produceert de duurzame energie. Pagina 1 5 3 03 Bylage Notitie windenergie - 3 aangepast na reacties 6-4-'111 /bptb/15

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 47