b.) Het laten meeprofiteren van de omwonenden en gemeenschappen in de winst van een wind-
project heeft volgens indiener in het verleden regelmatig tot ruzie tussen buren en medebewoners
van dorpen en streken. Relaties tussen buren werden hierdoor verstoord.
Reactie gemeente
Bij ons zijn geen gevallen bekend waarbij er in dorpen ruzie ontstond, omdat men profiteerde van
de opbrengsten van een windc/uster. In diverse gemeenten is deze formule juist succesvol geble
ken. Aangezien een windcluster impact op de omgeving genereert, is het een meerwaarde dat
een deel van de opbrengst van het project ten goede komt aan de gemeenschap. Hierdoor wordt
de gemeenschap actief bij een project betrokken en ontstaan er toch weer nieuwe kansen om
iets mogelijk te maken, b. v. ter ondersteuning van het dorpshuis of andere lokale activiteiten.
De beleidsnotie zal niet worden aangepast.
c.) Indiener geeft aan dat de gemeente Boarnsterhim onder het nieuw vast te stellen beleid van
de provincie, Windstreek 2011 niet in het gebied ligt waar windturbines zullen mogen worden
opgericht.
Reactie gemeente
De voorliggende notitie is gebaseerd op het huidige beleid van de Provincie Windstreek 2000, dit
is nog steeds het vigerende beleid. Onze Oppurtunity-zone valt hierbinnen.
Het door indiener aangehaalde beleid Windstreek 2011 is vorig jaar door Provinciale Staten be
handeld, maar niet vastgesteld. Overigens zou een initiatief in de Oppurtunity-zone dan ook aan
gemerkt zijn a/s pijplijnproject.
In februari 2011 hebben de Provinciale Staten een ander stuk, getiteld de 'Houtskoolschets
Windenergie' vastgesteld. Hierin worden delen van Boarnsterhim wel aangemerkt a/s zoekgebied
(m.n. aan de westkant van de gemeente, hoewel de Oppurtunity-zone hier net buiten valt). Deze
schets zal omgebouwd worden naar structuurvisie, maar voordat deze definitief is vastgesteld,
zal enige tijd verstreken zijn. Overigens is voor de pijplijnprojecten ook in de Houtskoolschets een
regeling opgenomen. Het initiatief in de Oppurtunity-zone is derhalve als pijplijnproject bij de pro
vincie aangemeld. Daarnaast is de Houtskoolschets nog geen definitief beleidsstuk; de aangege
ven zoekgebieden kunnen ook nog wijzigen in de loop van het proces.
Op dit moment is Windstreek 2000 nog het vigerend beleid. Voorts willen wij nog aangeven dat
voorliggende beleidsnotitie Windenergie vorig jaar reeds ter beoordeling aan de provincie is voor
gelegd en dat zij hebben aangegeven dat er van hun kant geen bezwaren tegen het beleidsvoor
stel van de gemeente. Daarnaast is er op gezette tijden overleg met de provincie over de laatste
ontwikkelingen. Zo kan in een vroeg stadium evt. worden bijgestuurd.
De beleidsnotie zal niet worden aangepast.
d.) Indiener geeft aan dat in Duitsland 2700km hoogspanningsnet moet worden bijgebouwd
vanwege windturbines.
Ook wordt er veel subsidiegeld in windturbines gestoken.
Het rendement van turbines is gemiddeld maar 20% van de opgegeven Megawatts. Een turbine
zal bij weinig wind ook maar weinig stroom leveren, zodat er in de toekomst ook meer conventi
onele centrales gebouwd dienen te worden. Volgens indiener ondersteunt de Wetenschappelijke
Raad voor het Regeringsbeleid met een rapport uit 2006 de conclusie dat windenergie niet gezien
kan worden als een veelbelovende 'mitigatieoptie'. Indiener heeft hierbij een samenvatting van
het rapport gegeven.
Pagina 6
3 03 Bylage Reactie- en antwoordnota def.Wînd na Marian 20-4-'1 l/bptb/6