Secundaire voorzieningen als kantines, clubgebouwen en kleedaccommodaties zijn in eigendom
van de sportverenigingen.
Bij de uitvoering van het sportaccommodatiebeleid wordt gestreefd om de maatschappelijke bete
kenis van sport zoveel mogelijk recht te doen.
Optimaal en doelmatig gebruik van de velden.
Randvoorwaarde is het financiële kader volgens het saneringsplan.
5.3 Beleidsvoornemens
Indien de doelstellingen en de uitgangspunten naast het gemeentelijk kader worden gelegd, is er een span
ningsveld. Dit spanningsveld bestaat eruit dat we bij het realiseren van de doelstelling in belangrijke mate be
grensd worden door de financiële kaders. Er moeten daarom afwegingen worden gemaakt over de hoogte van
de tarieven, het privatiseren of sluiten van voorzieningen en over het onderhoudsniveau. Hierna worden ver
schillende voorstellen aan u voorgelegd om deze problematiek de komende jaren het hoofd te bieden.
In een informatie- en brainstormavond met de gemeenteraad op 30 juni 2010 en met de sportadviesraad (SAR)
op 5 juli 2010 zijn een aantal scenario's voorgelegd13. Deze scenario's gaven verschillende benaderingswijzen
weer hoe de gemeente met het beheer en onderhoud van de sportvoorzieningen om kan gaan. Dit kan vanuit
de basissportgedachte, concentratiegedachte of een optimaal voorzieningenniveaugedachte. Randvoorwaarde
voor deze scenario's is het financiële kader volgens het saneringsplan.
Voornaamste conclusies van deze twee avonden zijn:
- Tarieven niet meer verhogen dan trendmatig.
- Zoveel mogelijk voorzieningen in stand houden.
- Mogelijkheden onderzoeken van gedifferentieerd onderhoud.
- Inzet van vrijwilligers daar waar het kan.
- Kritisch kijken naar speeldruk/bezettingsgraad.
In het SAR-advies van 13 februari 2011 worden deze conclusies nog versterkt14.
Op welke wijze kan er doelmatiger met het beheer en onderhoud van onze sportvoorzieningen omgegaan
worden? Met het beschikbare onderhoudsbudget willen we het maximale resultaat behalen. Er zijn een aantal
mogelijkheden voor efficiencyverbetering:
1) Verhoging tarieven
2) Gedifferentieerd onderhoud (op basis van speeldruk/bezettingsgraad)
3) Inzet vrijwilligers
4) Areaalverkleining
De uitvoering hiervan is deels binnen afzienbare termijn, maar deels ook op langere termijn. Een aantal voor
stellen vragen om een nadere uitwerking.
5.3.1 Tarieven
Tarieven kunnen jaarlijks geïndexeerd worden op basis van het in de gemeentelijke begroting vastgestelde in
flatiecijfer, er kunnen kostendekkende tarieven worden vastgesteld of er is een middenweg mogelijk. Het tarie
venstelsel is in 2007 ingegaan en er gelden verschillende tarieven voor buitensporten en binnensporten. Uit
gangspunt van het vorige accommodatiebeleid was dat er een directe relatie gelegd zou gaan worden tussen
de kwaliteit van het product (sportveld, gymzaal, sporthal en -zaal), de daarbij behorende huurprijs en een sys
teem van subsidieverlening zodanig dat de ontwikkeling van de nettolasten voor de sportvereniging te overzien
blijft.
13 Zie bijlage 8 voor een uitwerking van deze scenario's.
14 Zie bijlage 11 voor een samenvatting van het SAR-advies.
Pagina 15
3 04 Bylage Sportaccommodatiebeleid 2011 - 2013 (definitieve nota na SAR-advtes)/bpde/
15