Het accommodatiebeleid is in 2007 opgesteld met als doel de tarieven voor iedereen betaalbaar te houden en de huidige voorzieningen te behouden. Voor de kleinere gymzalen in Terherne en Raerd15 geldt een korting van 50% omdat in deze zalen minder voorzieningen aanwezig zijn. Er was een solidaire huurprijsverhouding. We houden vast aan dit principe omdat we het belangrijk vinden dat sport voor iedereen betaalbaar blijft. Wel willen wij de tarieven voor de verhuur van gymzalen gelijk trekken met tarieven die redelijk en gebruikelijk zijn in andere gemeenten. Naast Terherne en Raerd zijn er nog 2 gymlokalen die niet aan de eisen voldoen (slechte staat van onderhoud en/of geen douches aanwezig). Voor deze gymlokalen in Grou en Akkrum, die niet meer gebruikt zullen worden na ingebruikname van de nieuwe scholen en gymlokalen16, blijven tot het in gebruik nemen van de nieuwe gymlokalen de oude tarieven van 2010 gehandhaafd. 1) Indexeer de tarieven sportvelden jaarlijks op basis van het in de gemeentelijke begroting vastgestelde inflatiecijfer. 2) Verhoog de tarieven van gymlokalen naar 11,00 per uur voor verenigingen en 17,00 voor particulieren. Hiervoor wordt een huurgewenningsregeling ingesteld waarmee de ruimte tus sen de huidige en de nieuwe tarieven in drie jaar wordt overbrugd. Na deze drie jaar geldt een jaarlijkse indexering op basis van het inflatiecijfer, zoals vastgesteld in de gemeentelijke begroting. Voer voor overige (commerciële) verhuur een tarief in van 32,00 per uur in 2011 met vanaf 2012 een jaarlijkse indexering. Stel voor de gymzalen in Terherne en Raerd, een korting in van 25%. Hanteer voor de verhuur van de gymlokalen in Grou en Akkrum, tot het in gebruik nemen van de nieuwe gymlokalen, de tarieven van 2010. 3) Stel uniforme overeenkomsten met exploitanten van sporthallen vast waarin wordt opgeno men dat de gemeente bij het jaarlijks indienen van de begroting moet instemmen met de ta rieven. 4) Stel uniforme overeenkomsten met huurders sportvelden vast waarin wordt overeengekomen dat het Accommodatiebeleid van toepassing is en de daarbij geldende tarieven. 5.3.2 Onderhoudsniveau Bij de inventarisaties in de beheerplannen is uitgegaan van een kwaliteitsniveau dat in Nederland als algemeen geldend acceptabel wordt geacht. Functioneel, sober, maar wel degelijk, veilig, schoon en heel. We noemen dat volgens de systematiek van de beeldkwaliteitsbestekken (o.a. van ingenieursbureau Oranjewoud) kwali teitsniveau "Basis". Momenteel worden alle velden op hetzelfde niveau onderhouden. Het grote verschil tus sen het minimale (huidige) onderhoudsniveau en het basisniveau is dat in de huidige situatie verenigingen meer zelf doen aan onderhoud en dat een aantal werkzaamheden minder vaak uitgevoerd worden17. Een minder gebruikt veld kan op een lager niveau onderhouden worden dan het veel gebruikte eerste veld. Bij gedifferentieerd onderhoud wordt er minder frequent gemaaid en beschadigingen worden later hersteld. Ver der kan hierbij bezettingsgraad of speelniveau een argument zijn. Gedifferentieerd onderhoud kan ook beteke nen dat een weinig gebruikt veld als gazon (goedkoper) onderhouden wordt. Een aandachtspunt is dat er een risico is dat deze maatregelen tot achterstallig onderhoud kunnen gaan leiden, met als gevolg kapitaalvernieti- 15 De gymzalen in Terherne en Raerd voldoen niet aan de eisen wat betreft de zaaloppervlakte. Daarnaast is er in deze za len geen gelegenheid om te douchen. 16 De verwachting is dat de nieuwe scholen in gymlokalen in Grou en Akkrum in het najaar van 2012 gereed zijn. 17 In huidig (minimaal) onderhoudsniveau is niets opgenomen voor klein onderhoud speelschade herstellen (basisniveau is 5-8 x per jaar), prikken/verluchten (basisniveau 2 x per jaar) en rollen (basisniveau 2 x per jaar). Voor maaien gelden de zelfde eisen. Overige maatregelen zijn ongeveer gelijk, of net iets minder in het huidige niveau (bijv. ipv 4 x vegen per jaar, 3 x vegen). Pagina 16 3 04 Bylage Sportaccommodatiebeleid 2011 - 2013 (definitieve nota na SAR-advtes)/bpde/

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 107