zogenaamde "basics" op orde te brengen, zoals opgenomen in bijlage 4 van de nota Bedrijfsvoering. Om de bedrijfsvoering op orde te krijgen, was het volgens de nota nodig dat de formatie met name op die onderdelen versterkt diende te worden, die tot de basics worden gerekend van haar taken: de uitvoering van de wettelijke taken waarvoor geen formatie beschikbaar is. Zo zou de afdeling Beleidsontwikkeling en Projecten structureel moeten worden versterkt met 1 fte. voor een beleidsmedewerker voor verkeer en voor milieu. In het saneringsplan is uiteindelijk de formatie, zoals vastgesteld door het college in de nota Bedrijfsvoering, geschrapt. Dat betekent dat er geen formatie-uitbreiding heeft plaatsgevonden. Formatie voor uitvoering van wettelijk taken op het gebied van milieu is hierdoor niet voorhanden. De nota duurzaamheid komt dan ook niet voort uit een wettelijke taak, maar behoort tot de mogelijkheid voor de gemeente om autonoom beleid te ontwikkelen. 2.3 Klimaatakkoord Gemeenten en Rijk 2007-2011 In het Klimaatakkoord Gemeenten en Rijk 2007-2011 (d.d. 12 november 2007) zijn diverse afspraken gemaakt in het kader van 'Samen werken aan een klimaatbestendig en duurzaam Nederland'. De klimaatakkoord maakt deel uit van deze nota (zie bijlage 1). In dit klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt voor de volgende terreinen (korte toelichting op de afspraken): 1. duurzame overheid: gemeenten streven naar een klimaatneutrale huisvesting en organisatie (duurzaam inkopen, energiebesparing, actief aan de slag met energiezuinige (straat)verlichting, oprichting van de Taskforce Verlichting); 2. duurzame energieproductie (o.a. het streven naar vergroten van het aandeel duurzame energie, ruimte geven in bestemmingsplannen voor duurzame energie, doelstelling 20% duurzame energie in 2020); 3. schone en zuinige mobiliteit (C02-emissiereductie door eigen wagenpark te verduurzamen en schoner openbaar vervoer in te kopen als voorbeeld voor burgers en bedrijven); 4. energiezuinige gebouwde omgeving (het bevorderen van een forse energiebesparing in de gebouwde omgeving, voorbeeldfunctie voor Rijk en gemeenten, aanscherping EPC- normen: energieprestatiecoëfficiënt voor woningen en utiliteitsbouw); 5. duurzame (agrarische) bedrijven (bevorderen of stimuleren van duurzame land- en tuinbouwbedrijven, versterken van de markt voor duurzame producten en productie. Via duurzaam inkopen geven Rijk en Gemeenten het goede voorbeeld; MeerJarenAfspraken- convenant energie efficiency); 6. klimaatbestendige leefomgeving (via goede ruimtelijke inrichting, waterbeheer en gezondheidszorg inspelen op klimaatverandering). Belangrijk punt, dat herhaaldelijk aan de orde komt in het klimaatakkoord, is de voorbeeldfunctie die overheden moeten vervullen. In het kader van het terrein 'duurzame overheid' zal het Rijk samen met gemeenten de markt voor duurzame producten stimuleren door gezamenlijk het goede voorbeeld te geven en zelf duurzame producten in te kopen. Gemeenten hebben zich verbonden aan een landelijke doelstelling ten aanzien van het inkopen van goederen, diensten en werken (vastgelegd in het landelijk programma Duurzaam Inkopen). In het Klimaatakkoord van het Rijk en de gemeenten is de doelstelling van 75% duurzaam inkopen in 2010 en 100% in 2015 opgenomen. Zoals opgenomen in het klimaatakkoord betreft dit een resultaatverplichting: wanneer op het moment van aanbesteden milieu- en sociale criteria beschikbaar zijn, worden deze gehanteerd. Het streven is om de criteria zo mogelijk als 'knock out' criteria te formuleren. Daar waar een overheid het in een specifieke situatie noodzakelijk acht bepaalde criteria niet toe te passen, dient die overheid zich hierover te verantwoorden. De gemeenten streven ernaar uiterlijk dit doel in 2015 te bereiken. Om vast te stellen wat onder "duurzaam inkopen" wordt verstaan, zijn voor alle relevante productcategorieën van overheidsaanschaffingen 6 3 03 Bylage Notitie Duurzaamheid def 11-5-2011/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap76

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 29