duurzaamheidcriteria opgesteld door de rijksoverheid in overleg met marktpartijen en andere
overheden. Deze criteria moeten passen binnen de bestaande Europese en nationale
mededinging- en aanbestedingswetgeving. Per productgroep (bijvoorbeeld kantoorartikelen of
kantoorgebouwen) zijn er eisen op milieugebied. De criteria zijn zo opgesteld dat alle overheden
er aan kunnen voldoen. Duurzaam inkopen is in ontwikkeling. Dit betekent dat de
criteriadocumenten voortdurend worden bijgehouden en gewijzigd door het zogenaamde
Agentschap NL (actuele inkoopcriteria staan op www.pianoo.nl, de website van het
Expertisecentrum Aanbesteden).
Concreet komt uit het Klimaatakkoord en het landelijk programma Duurzaam Inkopen voort dat
de gemeente Boarnsterhim duurzaamheid moet integreren in haar inkoopprocessen (producten,
diensten, energie). De wijze waarop duurzaamheid op dit moment is verankerd in de Nota Inkoop
en Aanbesteding, komt in de paragraaf 2.4 aan de orde.
Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (nu: Ministerie Infrastructuur
en Milieu) heeft inmiddels het klimaatakkoord laten evalueren ('Rapportage evaluatie
Klimaatakkoorden' d.d. 19 mei 2010). Het hoofddoel van deze evaluatie was inzichtelijk maken
wat de klimaatakkoorden met VNG en provincies, in kwantitatieve en kwalitatieve zin, bijdragen
aan de doelstellingen van het programma Schoon en Zuinig, te weten: 30% C02-reductie ten
opzichte van 1990, 20% duurzame energie in 2020 en 2% energiebesparing per jaar over de
periode 2011-2020. De evaluatie maakt onderdeel uit van dit bredere traject van monitoring en
evaluatie.
Deze evaluatie geeft een algemeen beeld. In hoeverre de gemeente Boarnsterhim ook een
substantiële bijdrage levert aan de doelstellingen van het programma Schoon en Zuinig is niet
exact vast te stellen. Tot op heden heeft de gemeente geen vastgesteld klimaat c.q.
duurzaamheidbeleid. Er is geen sprake van een verankerd beleid, maar van bewuste dan wel
onbewuste inzet van medewerkers en afdelingen op het gebied van duurzame ontwikkeling
(voorbeelden hiervan staan beschreven in hoofdstuk 3).
Op dit moment willen de noordelijke provincies en Noord-Holland een nieuw Energieakkoord
sluiten met het kabinet-Rutte. Of dit er daadwerkelijk gaat komen en ook gevolgen heeft voor
gemeenten, is op dit moment nog niet duidelijk.
2.4 Koepelnota 'Fryslân duurzaam' en het Frysk Miljeuplan 2011-2014
De provincie wil werken aan een duurzaam Fryslân. Een Fryslân waarin economische, sociale én
ecologische ontwikkeling hand in hand gaan. Deze ambitie is vastgelegd in de nota 'Fryslân
duurzaam. De kim voorbij: een nieuwe koers voor een duurzame toekomst van Fryslân'die
Provinciale Staten op 22 april 2009 vaststelden. Fryslân duurzaam is een koepelnota. De nota
benoemt duurzame ontwikkeling als uitgangspunt voor alle provinciale beleidsvorming en -
uitvoering. Uitvoering vindt plaats via diverse provinciale programma's (waaronder programma
Duurzame Energie) en via de reguliere activiteiten, waaronder het provinciaal milieubeleid, het
'Frysk Miljeuplan 2011-2014'. Dit provinciale milieubeleidsplan is op 9 februari 2011 door
Provinciale Staten vastgesteld.
Het 'Frysk Miljeuplan 2011-2014' kent drie uitwerkingssporen, namelijk:
A. Slim milieubeheer, datgene wat schoon is, schoon houden, de laatste
milieuknelpunten oplossen en eventuele nieuwe knelpunten in een vroeg stadium
signaleren en aanpakken (o.a. wettelijke normen en een aanvullend normenkader).
7
3 03 Bylage Notitie Duurzaamheid def 11-5-2011/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap./7