duurzaamheidcriteria opgesteld door de rijksoverheid in overleg met marktpartijen en andere overheden. Deze criteria moeten passen binnen de bestaande Europese en nationale mededinging- en aanbestedingswetgeving. Per productgroep (bijvoorbeeld kantoorartikelen of kantoorgebouwen) zijn er eisen op milieugebied. De criteria zijn zo opgesteld dat alle overheden er aan kunnen voldoen. Duurzaam inkopen is in ontwikkeling. Dit betekent dat de criteriadocumenten voortdurend worden bijgehouden en gewijzigd door het zogenaamde Agentschap NL (actuele inkoopcriteria staan op www.pianoo.nl, de website van het Expertisecentrum Aanbesteden). Concreet komt uit het Klimaatakkoord en het landelijk programma Duurzaam Inkopen voort dat de gemeente Boarnsterhim duurzaamheid moet integreren in haar inkoopprocessen (producten, diensten, energie). De wijze waarop duurzaamheid op dit moment is verankerd in de Nota Inkoop en Aanbesteding, komt in de paragraaf 2.4 aan de orde. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (nu: Ministerie Infrastructuur en Milieu) heeft inmiddels het klimaatakkoord laten evalueren ('Rapportage evaluatie Klimaatakkoorden' d.d. 19 mei 2010). Het hoofddoel van deze evaluatie was inzichtelijk maken wat de klimaatakkoorden met VNG en provincies, in kwantitatieve en kwalitatieve zin, bijdragen aan de doelstellingen van het programma Schoon en Zuinig, te weten: 30% C02-reductie ten opzichte van 1990, 20% duurzame energie in 2020 en 2% energiebesparing per jaar over de periode 2011-2020. De evaluatie maakt onderdeel uit van dit bredere traject van monitoring en evaluatie. Deze evaluatie geeft een algemeen beeld. In hoeverre de gemeente Boarnsterhim ook een substantiële bijdrage levert aan de doelstellingen van het programma Schoon en Zuinig is niet exact vast te stellen. Tot op heden heeft de gemeente geen vastgesteld klimaat c.q. duurzaamheidbeleid. Er is geen sprake van een verankerd beleid, maar van bewuste dan wel onbewuste inzet van medewerkers en afdelingen op het gebied van duurzame ontwikkeling (voorbeelden hiervan staan beschreven in hoofdstuk 3). Op dit moment willen de noordelijke provincies en Noord-Holland een nieuw Energieakkoord sluiten met het kabinet-Rutte. Of dit er daadwerkelijk gaat komen en ook gevolgen heeft voor gemeenten, is op dit moment nog niet duidelijk. 2.4 Koepelnota 'Fryslân duurzaam' en het Frysk Miljeuplan 2011-2014 De provincie wil werken aan een duurzaam Fryslân. Een Fryslân waarin economische, sociale én ecologische ontwikkeling hand in hand gaan. Deze ambitie is vastgelegd in de nota 'Fryslân duurzaam. De kim voorbij: een nieuwe koers voor een duurzame toekomst van Fryslân'die Provinciale Staten op 22 april 2009 vaststelden. Fryslân duurzaam is een koepelnota. De nota benoemt duurzame ontwikkeling als uitgangspunt voor alle provinciale beleidsvorming en - uitvoering. Uitvoering vindt plaats via diverse provinciale programma's (waaronder programma Duurzame Energie) en via de reguliere activiteiten, waaronder het provinciaal milieubeleid, het 'Frysk Miljeuplan 2011-2014'. Dit provinciale milieubeleidsplan is op 9 februari 2011 door Provinciale Staten vastgesteld. Het 'Frysk Miljeuplan 2011-2014' kent drie uitwerkingssporen, namelijk: A. Slim milieubeheer, datgene wat schoon is, schoon houden, de laatste milieuknelpunten oplossen en eventuele nieuwe knelpunten in een vroeg stadium signaleren en aanpakken (o.a. wettelijke normen en een aanvullend normenkader). 7 3 03 Bylage Notitie Duurzaamheid def 11-5-2011/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap./7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 30