lichtvervuiling en lichthinder aan de orde komen. Aan de beleidsnota is eveneens een concreet
uitvoeringsprogramma 2010-2014 gekoppeld met benodigde financiële middelen.
Energie en de bevordering van energieproductie uit duurzame bronnen is eveneens een onderwerp
dat in Europees verband is opgepakt. Zo is bijvoorbeeld de EU-richtlijn 'Ter bevordering van het
gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen' opgesteld (23 april 2009, 2009/28/EG).
In artikel 13, lid 5 van deze richtlijn staat het volgende opgenomen:
De lidstaten dragen er zorg voor dat nieuwe gebouwen, en bestaande gebouwen die ingrijpend
worden gerenoveerd, van nationale, regionale en lokale overheden in het kader van deze richtlijn
vanaf 1 januari 2012 een voorbeeldfunctie vervullen. De lidstaten kunnen onder meer toestaan
dat aan die verplichting moet worden voldaan door naleving van de normen voor
nulenergiehuisvesting of door ervoor te zorgen dat de daken van openbare of gemengde private-
openbare gebouwen door derde partijen worden gebruikt voor installaties die energie uit
hernieuwbare bronnen produceren.
De gemeente Boarnsterhim kan hierin een passieve of actieve rol spelen. Kortom, wachten op
initiatieven vanuit de markt, dan wel contact zoeken met de markt. Voorstel voor de inzet van de
gemeente komt later in deze notitie aan de orde (zie hoofdstuk 4).
2.6 Nota Inkoop en Aanbesteding 2010
In oktober 2010 heeft het college ingestemd met de nota Inkoop en Aanbesteding 2010.
Duurzaamheid maakt deel uit van deze nota. Uitgangspunt in deze nota is dat de gemeente bij
het inkopen en aanbesteden in beginsel handelt volgens de meeste recente inzichten op het
gebied van duurzaamheid conform het Klimaatakkoord en het landelijk programma Duurzaam
Inkopen. In de praktijk betekent dit volgens de nota:
dat bij het starten van een inkooptraject gekeken dient te worden naar de mogelijkheden
voor duurzaam inkopen;
in programma's van eisen zoveel mogelijk duurzaamheideisen opnemen. Waar mogelijk en
nuttig, duurzaamheid op te nemen bij het opstellen, de selectie en de gunningcriteria. Ten
behoeve van uitbreidings-/inbreidingsplannen in onze gemeente is bijvoorbeeld een
algemeen programma van eisen 'Eisen inrichting openbare ruimte' in concept opgesteld;
leveranciers worden beoordeeld op grond van arbeidsvoorwaardelijke aspecten en
integriteiteisen. Dit betekent dat leveranciers worden geacht zich te houden aan de
gangbare normen en waarden. Aspecten als discriminatie van werknemers of leveranciers,
gebruikmaking van kinderarbeid en ontoereikende arbeidsomstandigheden of ander
onethische praktijken worden niet getolereerd. Ook de maatschappelijke doelstellingen van
de gemeente zelf worden zoveel mogelijk meegenomen in aanbestedingen: inzake deze
zogenaamde sociale overwegingen zal de mogelijkheid om gebruik te maken van de inzet
vanuit de Sociale Werkvoorziening moeten worden onderzocht.
Bij inkopen/aanbestedingen van werken met ramingen groter dan 50.000,- (exclusief BTW) en
leveringen/ diensten groter dan 25.000,- (exclusief BTW) is het invullen van het Startformulier
'Inkoop en aanbestedingen' verplicht. Onder het kopje Maatschappelijk verantwoord ondernemen
moet de behandelend ambtenaar de volgende vragen beantwoorden en de keuze motiveren:
Wordt er rekening gehouden met duurzaamheid
Worden er sociale criteria meegenomen in de aanbesteding (sociale werkvoorziening/inzet
(langdurig) werklozen)?;
10
3 03 Bylage Notitie Duurzaamheid def 11-5-2011/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap./10