In deze nota wordt een aantal voorstellen gedaan voor een doelmatiger beheer en onderhoud. Met het beschikbare onderhoudsbudget willen we het maximale resultaat behalen. Er is een aan tal mogelijkheden voor efficiencyverbetering: 1Verhoging tarieven 2. Gedifferentieerd onderhoud (op basis van speeldruk/bezettingsgraad) 3. Inzet vrijwilligers 4. Areaalverkleining Een aantal mogelijkheden zal op de korte termijn te realiseren zijn en een aantal voorstellen vra gen meer uitwerkingstijd. Argumenten: 7. Er moeten afwegingen worden gemaakt over welke voorzieningen in een gemeenschap of cluster van gemeenschappen aanwezig moeten zijn en hoe dit voorzieningenniveau kan worden bereikt tegen zo laag mogelijke kosten. Er is reden om tot een geactualiseerd accommodatiebeleid te komen. De gemeente staat in het kader van de artikel 1 2-status voor een bezuinigingsopdracht die ook van invloed is op de sport accommodaties. Voor de komende jaren zijn de uitgangspunten: sober, doelmatig en realistisch. Daarnaast hebben we te maken met een beperkt onderhoudsbudget voor onze sportaccommoda ties. De budgetten voor het onderhoud van de sportvelden en de sporthallen zijn te laag om alle sportvoorzieningen op een goed niveau in stand te houden. Op dit moment is nog niet helder of er vanuit het rijk een bijdrage komt voor achterstallig onderhoud aan de sportvelden. De uitkomst van de beoordeling van het rijk van het beheerplan sportvelden zal medio 2011 bekend zijn. Deze beoordeling kan leiden tot bijstelling van het beleid. 2. Het opstellen van het accommodatiebeleid creëert kansen en samenhang. Op dit moment is er geen geactualiseerd en samenhangend accommodatiebeleid waardoor pro blemen vaak afzonderlijk worden bekeken en de oplossing afhankelijk is van de mogelijkheden op dat moment. Er is een notitie accommodatiebeleid uit 2007 die vooral ingaat op tarieven. Door het opstellen van een nieuw sportaccommodatiebeleid kunnen kansen benut worden met betrek king tot een doelmatiger, efficiënter en effectiever gebruik van een accommodatie. 3. Regierol Gemeente Boarnsterhim is duidelijk aanwezig. De gemeentelijke regierol houdt in dat de Gemeente Boarnsterhim de betrokken voorzieningen bij eenbrengt, faciliteert en aanstuurt met het doel een samenhangend systeem te realiseren. Het systeem moet zijn afgestemd op de lokale situatie en het sportaanbod. Om goed te kunnen regis seren, moet de gemeente Boarnsterhim een helder beeld hebben van de capaciteiten en (financië le) mogelijkheden van alle sportvoorzieningen. 4. Bij de totstandkoming van deze nota zijn verschillende belangenorganisaties betrokken. Wij hechten er aan om de verschillende belangenorganisaties bij de totstandkoming van deze no ta te betrekken en we vinden het wenselijk dat het sportaccommodatiebeleid op een breed draagvlak kan rekenen bij de sportsector zelf. Daarom zijn bij de voorbereiding van deze nota de Sportadviesraad, de sportverenigingen, sportstichtingen en de leden van de gemeenteraad be trokken. Er zijn meerdere bijeenkomsten geweest waarbij de aanwezigen creatieve oplossingen en ideeën hebben aangedragen. Er zijn vragen gesteld en discussies gevoerd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in één SAR-advies van 13 februari 2011. Bij de totstandkoming van deze nota is dankbaar gebruik gemaakt van dit advies. Hierna geven we een verkorte weergave van de hoofdpunten van het concept Sportaccommoda tiebeleid, het daarop volgende SAR advies en geven we aan wat is gewijzigd en overgenomen in de nieuwe en definitieve versie van het Sportaccommodatiebeleid. Pagina 2 3 04 Raadsvoorstel Sportaccommodatiebeleid 2011-2013/bpde/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 82