Hoofdbeslispunten concept Sportaccommodatiebeleid (23 november 2010) Belangrijk uitgangspunt in het concept Sportaccommodatiebeleid is dat er optimaal en doelmatig gebruik wordt gemaakt van sportaccommodaties. Het aanbod en gebruik van basissportaccom modaties wordt op elkaar afgestemd. Dit kan betekenen dat accommodaties met een te lage be zettingsgraad worden gesloten of dat er een lager onderhoudsniveau wordt toegepast. Basis- sportvoorzieningen in de gemeente Boarnsterhim moeten kwalitatief goed en veilig zijn. Rand voorwaarde is het financiële kader volgens het saneringsplan. Wanneer alle accommodaties op basisniveau worden onderhouden is er een tekort op het onder houdsbudget. Hiervoor moet een oplossing gevonden worden. Deze is te vinden in verschillende bezuinigingsmaatregelen die doorgevoerd kunnen worden: tarieven sportvelden indexeren en het verhogen van de tarieven gymlokalen naar vergelijk bare tarieven in de buurgemeenten; toevoegen van budget sportsubsidies aan onderhoudsbudget (2011 tot en met 2013); gedifferentieerd onderhoud (als groenvoorziening) dorpsvelden, sportveld Raerd, korfbal- veld Sibrandabuorren, korfbalveld Warten en atletiekbaan Grou; sluiten van extra voetbalvelden in Wergea, Aldeboarn, Irnsum en Grou afstoten restveld Warten Overige beleidsvoornemens in het concept sportaccommodatiebeleid die niet (direct) in geld uit te drukken zijn: uniforme overeenkomsten met exploitanten van sporthallen en gebruikers van vel den vaststellen, een inspanningsverplichting om financiële middelen via het Rijk te krijgen voor achterstallig onderhoud aan sportvoorzieningen (sporthallen hoogste prioriteit) en het inzetten van vrijwilligers voor onderhoudswerkzaamheden. Tenslotte stellen wij in het concept voor dat de gemeente alleen verantwoordelijk is voor behoud c.q. instandhouding van de basissportvoorzieningen. Basissportvoorzieningen zijn: gymnastieklo kalen, sportzalen, sporthallen en de velden voor: voetbal, korfbal en kaatsen. De atletiek zou op deze wijze niet meer een basissportvoorziening zijn. Verenigingen zijn verantwoordelijk voor kan tines en kleed- en wasruimten. Dit laatste is het voortzetten van huidig beleid. SAR-advies (13 februari 2011) Onderhoud de komende jaren uitvoeren op basis van het onderhoudsniveau van 2010 met een in tegraal behoud van het huidige voorzieningenniveau binnen het beschikbare budget. Gezien de onderscheidenlijke staat van de sportvoorzieningen, speeldruk, bezettingsgraad e.a. is er wel aan leiding om gedifferentieerd onderhoud te plegen. Tarieven sportvelden indexeren, tarieven sporthallen indexeren (dit is overigens niet aan de ge meente) en nader overleg over tarieven gymzalen. Sport is bereid om, daar waar nodig/wenselijk, vrijwilligers in te zetten (in overleg met gemeen te). Met deze oplossing menen zij een werkbare en invulbare oplossing te hebben aangedragen in het belang van zowel de Sport alsook het sociaal-maatschappelijk belang en daarmee de leefbaarheid in de dorpen. Een aantal argumenten vanuit de SAR voor bovengenoemd advies is: Onderhoud op basisniveau zal niet leiden tot verbetering van de sportvoorzieningen. Afstoten van voetbalvelden kan niet aan de orde zijn op basis van herberekeningen van de KNVB. Ook niet vanwege het borgen van continuïteit van de verenigingen, gebruik andere sporten/derden/onderwijs, de investeringskosten voor de hoofdvoetbalvelden en ook niet vanuit het oogpunt leefbaarheid in de dorpen. Pagina 3 3 04 Raadsvoorstel Sportaccommodatiebeleid 2011-2013/bpde/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 83