Inzet onvermijdelijk?
Ja. Een samenhangende visie over wat in Boarnsterhim op sportaccommodatiebeleid moet ge
beuren is er niet. Ook een gedegen en actueel inzicht in vraag en aanbod ontbreekt en de ge
meentelijke rol en (financiële) ondersteuning is niet eenduidig. Gevolg hiervan is dat de instand
houding en het beheer van enkele accommodaties in het geding komt. Er moeten daarom afwe
gingen worden gemaakt over de hoogte van de tarieven, het privatiseren of sluiten van voorzie
ningen en over het onderhoudsniveau. Deze keuzes zijn vervolgens weer van invloed op de leef
baarheid in de dorpen van Boarnsterhim. De vraag is aan de orde welke voorzieningen in een ge
meenschap of cluster van gemeenschappen aanwezig moeten zijn. Onderdeel van deze discussie
moet ook zijn hoe dit voorzieningenniveau kan worden bereikt tegen zo laag mogelijke kosten;
welke alternatieven zijn denkbaar wanneer zou worden besloten een voorziening niet meer op de
gebruikelijke wijze aan te bieden. In deze nota worden verschillende voorstellen aan u voorgelegd
om deze problematiek de komende jaren het hoofd te bieden. Daarbij is deze notitie bedoeld als
een praktisch handvat voor de periode 2011 tot en met 2013.
Maatschappelijk onaanvaardbaar?
Ja. De sportverenigingen hebben een belangrijke maatschappelijke functie. In sociaal opzicht als
bindend element voor de samenleving. Wanneer sportverenigingen meer moeten betalen voor het
gebruik van de sportvoorzieningen willen zij ook dat het onderhoud van deze accommodaties in
orde is. Door het toevoegen van de extra opbrengsten van de tariefsverhoging aan het onder
houdsbudget wordt een eerste stap in deze richting gezet.
CONSTATERING BESLISBOOM
Op grond van de argumentatie, het saneringsplan, het beperkte onderhoudsbudget en de inhoud
van het sportaccommodatiebeleid 2011-2013, wordt het college geadviseerd om in te stemmen
met dit voorstel.
Financiën:
Beheerplannen en saneringsplan
Met behulp van de beheerplannen 2009 is inzicht verkregen in de onderhoudstoestand van de
gemeentelijke bezittingen en kan een inschatting gemaakt worden van de onderhoudsbehoefte.
Het bezuinigen op de benodigde onderhoudskosten van de kapitaalgoederen heeft gevolgen voor
de kwaliteit en het aanzien. Om de bezuinigingsdoelstelling te behalen is op technische gronden
een voorstel gedaan in het Saneringsplan 2010-2015. In de periode 2010 tot en met 2014 moet
een bedrag van 4,8 miljoen worden gesaneerd om per 2015 een sluitende begroting te realise
ren. Er is in de beheerplannen totaal 2,2 miljoen bezuinigd op het onderhoudsbudget. Voor het
realiseren van de structurele bezuiniging op het regulier benodigde budget is uitgegaan van een
situatie waarbij het gehele areaal op kwaliteitsniveau "basis" is, vanuit de aanname dat er een si
tuatie is zonder achterstallig onderhoud. In bijlage 2 van de nota staan de benodigde bedragen en
de budgetten die in het saneringsplan 2010-2015 zijn opgenomen voor regulier en achterstallig
onderhoud.
Onderhoudsbudgetten
De budgetten voor onderhoud sportaccommodaties zijn te laag om alle sportvoorzieningen op een
basis niveau in stand te houden. Voor de beschikbare bedragen zal het totale regulier en achter
stallig onderhoud uitgevoerd moeten worden. De kans is zeer klein dat er in het kader van de ar
tikel 1 2-status van het Rijk een extra bijdrage te verwachten is voor het achterstallig onderhoud
van sportaccommodaties. Dit omdat sport, met uitzondering van bewegingsonderwijs, geen wet
telijke taak is. Uiteraard zal de gemeente zich inzetten om gelden vrij te krijgen voor achterstallig
Pagina 6
3 04 Raadsvoorstel Sportaccommodatiebeleid 2011-2013/bpde/6