meente Boarnsterhim veel knelpunten waren in de interne en externe product-/dienstverlening.
Aan (wettelijke) kwaliteitseisen kon niet naar behoren worden voldaan. Daarom heeft het toen
malige college van Burgemeester en Wethouders einde 2007 met omliggende gemeenten sa
menwerking gezocht. Leeuwarden heeft op onze hulpvraag zeer positief gereageerd.
Vanuit de bereidheid van beide gemeenten om nauwer te gaan samenwerken is in mei 2008 een
driejarig convenant bedrijfsvoeringsthema's vastgesteld. Bij het aangaan van het convenant was
de gezamenlijke inzet er aanvankelijk op gericht om naast vormen van ondersteuning door ambte
lijke bijstand vanuit Leeuwarden ook te komen tot het ineenschuiven van organisatie-eenheden
waar dat tot de beste oplossingen (kwalitatief, efficiëntie) zou leiden. Omdat in overleg met uw
raad in het tweede kwartaal van 2009 is gekozen voor het houden van een onderzoek naar de
positie van Boarnsterhim in het licht van alle bestuurlijke ontwikkelingen is er door ons college
voor gekozen de samenwerking van Boarnsterhim met Leeuwarden niet op zodanige wijze te in
tensiveren dat er ook sprake zou kunnen zijn van het ineenschuiven van ambtelijke eenheden van
beide organisaties vooruitlopend op het onderzoek naar de bestuurlijke draagkracht van de ge
meente.
Samen met vertegenwoordigers van beide gemeenten is een aantal samenwerkingsresultaten te
gen het licht gehouden. In zijn algemeenheid kan geconcludeerd worden dat de gemeente Leeu
warden zich heeft ingespannen om van waarde te zijn voor de gemeente Boarnsterhim. De op
bouw van verrekening van kosten over en weer werd soms te laat bekend en leidde tot vragen
over directe en indirecte kosten. In onderling overleg zijn we er altijd uit gekomen. De samenwer
king was vooral gebaseerd op onderling goede verhoudingen. De inzet van de gemeente Leeu
warden heeft bijgedragen aan het proces om de "basics" weer op orde te krijgen. De goede sa
menwerking en het feit dat bepaalde ontwikkelingen op het terrein van de bedrijfsvoering (met
name de ontwikkeling rond de informatietechnologie en de elektronische dienstverlening, he kun
nen ontstaan van kwetsbaarheid in onze organisatie als gevolg van natuurlijk verloop, moeilijk
vervulbare vacatures) vormen voor ons meer dan voldoende redenen om de samenwerking voort
te zetten.
Argumenten:
1Met het verlengen van de geldigheidsduur van de Verordening uitvoering bedrijfsvoering on
dersteunende processen is het verleende alleenrecht aan de gemeente Leeuwarden voor de
inkoop van diensten met betrekking tot de bedrijfsvoering tot het einde van de gemeente
Boarnsterhim geregeld.
Om te voorkomen dat bij de inkoop van diensten van de gemeente Leeuwarden door de ge
meente Boarnsterhim aanbestedingsregels worden overschreden, dient een alleenrecht te
worden gevestigd. Ingevolge artikel 18 van de Europese Richtlijn 2004/18 E-G en artikel 17
van het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten, Bao) hoeft namelijk geen
aanbestedingsprocedure te worden gevolgd indien overheidsopdrachten voor diensten die
door een aanbestedende dienst (Boarnsterhim) aan een andere aanbestedende dienst (Leeu
warden) worden gegund op basis van een alleenrecht.
2. Het voornemen tot het verlengen van een alleenrecht dient bekend te worden gemaakt zodat
geïnteresseerden hiervan kennis kunnen nemen.
Het bekend maken vindt plaats door kennisgeving van de wijziging van de Verordening en
een zakelijke weergave van de inhoud daarvan in een gemeentelijke huis aan huis blad (Op 'e
Hichte) en via het CVDR. Tevens ligt het besluit ter inzage bij de balie van het gemeentehuis
gedurende 12 weken.
3. Hiermee kan op korte termijn de Raamovereenkomst verlengd worden.
Na de termijn van 1 2 weken van de ter inzage legging van de gewijzigde verordening alleen
recht kan de verlengde Raamovereenkomst worden getekend met een looptijd tot 1 januari
2014 en kunnen de opdrachten vallend onder de Raamovereenkomst zonder verdere aanbe
stedingsprocedure worden opgedragen aan de gemeente Leeuwarden.
Pagina 2
3 11 Raadsvoorstel verlenging verordening alleenrecht/odmm/2