w Het beheer en onderhoud aan de lichtmasten van 26 andere Friese gemeenten (inclusief Boarn- sterhim) en de Provincie Fryslân wordt sinds januari 2008 verzorgd door de Stichting OV Fryslân. De stichting dient het onderhoud uit te voeren volgens de eisen en wensen van Boarnsterhim. Het is noodzakelijk om uitgangspunten vast te stellen middels een beleidsnotitie inclusief een bij behorend uitvoeringsprogramma. In de beleidsnotitie worden de hoofdlijnen van het verlichtingsbeleid voorgesteld. Op basis van die beleidskaders zijn uitvoeringsprogramma's opgesteld en - financieel- uitgewerkt. Die uitvoe ringsprogramma's moeten leiden tot een efficiënt beheer en tot een energiebesparing van 15%. De Uitvoeringsprogramma's zoals in de beleidsnotitie komen niet geheel overeen met de beheer- plannen en het saneringsplan. (De tijdverschillen tussen de diverse plannen zijn hiervan oorzaak). Argumenten: De behoefte aan een vastgesteld openbaar verlichtingsbeleid is vanaf het moment van aanbeste ding groter geworden. Ook voor het vaststellen van de jaarlijkse begroting is het van belang dat er afspraken gemaakt en vastgelegd worden hoe de openbare verlichting onderhouden dient te worden. Tevens is het van belang om vast te stellen aan welke eisen en normen de Openbare Verlichting moet voldoen om inzichtelijk te krijgen wat de financiële gevolgen zijn. Het toepassen van duurzame materialen en technieken is van invloed op de vaste lasten. Huidige beheersituatie Eind 2007 is het beheer gegund aan Liandyn (nu Ziut) en het onderhoud aan IP Lighting (nu Ziut). Met het gunnen van de bovengenoemde werkzaamheden is men een resultaatsverplichting aan gegaan. De in het bestek genoemde hoeveelheden zijn bewust gekozen en voldoende om de in stallatie adequaat te onderhouden. Indien een resultaatsverplichting niet gehaald wordt heeft de aannemende partij recht op 10% van het minder uitgevoerde werk, voor Boarnsterhim betreft dit na aftrek van regulier onderhoud geschat 2.000,-- per jaar (max. 7.000,-- per jaar). In de huidige begroting 2011, zie tabel 1, zijn vanwege het kapitaliseren van de vervangingskosten voldoende middelen beschikbaar om de vaste lasten, energie en dagelijks onderhoud te bekostigen (inclusief resultaatsverplichting). Voorheen waren de beschikbare middel te beperkt. Schade en vandalisme De kosten voor het herstellen van schade en vandalisme kan vooraf niet worden ingeschat. Op basis van afgelopen jaren kan geconcludeerd worden dat er op jaarbasis globaal 20.000 mee gemoeid is om beschadigde lichtmasten (1% van lichtmasten in gemeente Boarnsterhim) te her stellen. De kosten van schade en vandalisme komen ten koste van het budget onderhoud. Indien er veel kosten gemoeid zijn voor het herstellen van schade en vandalisme betekent dat au tomatisch dat er minder middelen beschikbaar zijn voor het beheer en onderhoud. Indien er aan het einde van een begrotingsjaar sprake is van een overschrijding van de post on derhoud door hoge herstelkosten voor schade en vandalisme wordt er verantwoording afgelegd bij de jaarrekening over de hoeveelheid lichtmasten die het afgelopen jaar vernield en beschadigd geraakt zijn met de bijbehorende kosten en verhaalde baten. Vervanging Het beleidsplan sluit op het onderdeel vervanging niet volledig aan op het in eind 2008 begin 2009 opgestelde beheerplan. De kosten voor het vervangen van armaturen zijn het afgelopen jaar omhoog gegaan. De forse verhoging voor het vervangen van een armatuur komt hoofdzakelijk Pagina 2 3 04 Raadsvoorstel Uitvoeringsnotitie Openbare Verhchting/owsw/2 - 2 -Onderwerp:

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 16