wm rapport), waarbij nieuwe lichtmasten en armaturen worden geactiveerd. Voor 201 1 en latere ja ren bedraagt het maximale budget voor de openbare verlichting 388.185, zonder rekening te houden met een eventuele inflatiecorrectie. Er zijn voor de komende vijf jaar voldoende middelen beschikbaar inclusief interne kosten (zie tabel 1) om binnen de, in het artikel 12 rapport aangege ven financiële ruimte, uitvoer te geven aan het onderhouden, beheren en vervangen van de openbare verlichtingsinstallatie inclusief kosten voor energie. Voor de jaren 2011 t/m 2015 is er een kleine budgetruimte resp. 20.000 (2011tot 10.000 (201 5) voor onvoorziene zaken. Als uitgangspunt is gekozen voor een inflatiecorrectie van 0% vanaf 2012. De inflatiecorrectie wordt met ingang van 2012 gekoppeld aan de uitgangspunten voor de samenstelling van de be groting zoals deze worden vastgesteld in de Voorjaarsnota van het voorafgaande jaar. In tabel 1 is weergegeven welke bedragen overeenkomstig het beleidsplan nodig zijn voor het re guliere beheer en onderhoud van de openbare verlichtingsinstallatie en is gemaakt op basis van hoofdstuk vijf van de beleidsnotitie openbare verlichting. Tabel 1. Overzicht van bedragen 2011 ,i^:2015y; Energieverbruik 100.000 97.087 94.259 91.514 88.849 Onderhoud 82.946 82.946 82.946 82.946 82.946 Administratief be 15.693 15.693 1 5^693 15.693 15.693 heer Inspecties 2.412 2.412 2.412 2.412 2.412 Doorbelasting af 79.326 77.531 75.764 71.578 67.392 schrijving Doorbelasting ren 41.528 37.562 33.686 29^896 26.396 tekosten Struct.Voorgen. 18.998 34.635 45634 56.320 66.740 kapitaallasten Incident.Voorgen. 9.499- 7.928- 5.809- 5.809- 5.809- kapitaallasten i€i§39^38i| €344.619 Interne kosten 33.488 33.488 33.488 33.488 33.488 Het oorspronkelijke beheerplan ging uit van achterstallig onderhoud. Bij de openbare verlichting is echter sprake van investeringen in lichtmasten en armaturen die in respectievelijke 40 en 20 ja ren worden afgeschreven. De kapitaallasten die hieruit voortvloeien leidden tot een gelijkmatige druk in de begroting. Het achterstallig onderhoud aan de OV installatie betreft alleen de verwijde ring van een aantal asbestvoeten. Deze kosten zijn ten laste van 1 miljoen voor beheerplannen jaarschijf 2010 verantwoord. Hoewel er nauwelijks sprake is van achterstallig onderhoud is er wel sprake in achterstand bij de vervanging van lichtmasten en armaturen. De achterstand die tot en met 2010 is ontstaan zal in de loop van 2011 en 201 2 worden ingelopen. Bij de 1e wijziging is een bedrag van 30.100 beschikbaar gesteld voor achterstallig onderhoud openbare verlichting. Met het vaststelling van het beheerplan en het activeren van de investerin gen kunnen deze middelen voor achterstallig onderhoud vervallen en kan de geraamde onttrek king aan de bestemmingsreserve Grootschalig onderhoud worden teruggedraaid, (begrotingswijz.) Pagina 4 v' rt*i" w 3 04 Raadsvoorstel Uitvoeringsnotitie Openbare Verlichting/owsw/4 - 4 -Onderwerp:

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 18