wm
rapport), waarbij nieuwe lichtmasten en armaturen worden geactiveerd. Voor 201 1 en latere ja
ren bedraagt het maximale budget voor de openbare verlichting 388.185, zonder rekening te
houden met een eventuele inflatiecorrectie. Er zijn voor de komende vijf jaar voldoende middelen
beschikbaar inclusief interne kosten (zie tabel 1) om binnen de, in het artikel 12 rapport aangege
ven financiële ruimte, uitvoer te geven aan het onderhouden, beheren en vervangen van de
openbare verlichtingsinstallatie inclusief kosten voor energie. Voor de jaren 2011 t/m 2015 is er
een kleine budgetruimte resp. 20.000 (2011tot 10.000 (201 5) voor onvoorziene zaken.
Als uitgangspunt is gekozen voor een inflatiecorrectie van 0% vanaf 2012. De inflatiecorrectie
wordt met ingang van 2012 gekoppeld aan de uitgangspunten voor de samenstelling van de be
groting zoals deze worden vastgesteld in de Voorjaarsnota van het voorafgaande jaar.
In tabel 1 is weergegeven welke bedragen overeenkomstig het beleidsplan nodig zijn voor het re
guliere beheer en onderhoud van de openbare verlichtingsinstallatie en is gemaakt op basis van
hoofdstuk vijf van de beleidsnotitie openbare verlichting.
Tabel 1. Overzicht van bedragen
2011
,i^:2015y;
Energieverbruik
100.000
97.087
94.259
91.514
88.849
Onderhoud
82.946
82.946
82.946
82.946
82.946
Administratief be
15.693
15.693
1 5^693
15.693
15.693
heer
Inspecties
2.412
2.412
2.412
2.412
2.412
Doorbelasting af
79.326
77.531
75.764
71.578
67.392
schrijving
Doorbelasting ren
41.528
37.562
33.686
29^896
26.396
tekosten
Struct.Voorgen.
18.998
34.635
45634
56.320
66.740
kapitaallasten
Incident.Voorgen.
9.499-
7.928-
5.809-
5.809-
5.809-
kapitaallasten
i€i§39^38i|
€344.619
Interne kosten
33.488
33.488
33.488
33.488
33.488
Het oorspronkelijke beheerplan ging uit van achterstallig onderhoud. Bij de openbare verlichting
is echter sprake van investeringen in lichtmasten en armaturen die in respectievelijke 40 en 20 ja
ren worden afgeschreven. De kapitaallasten die hieruit voortvloeien leidden tot een gelijkmatige
druk in de begroting. Het achterstallig onderhoud aan de OV installatie betreft alleen de verwijde
ring van een aantal asbestvoeten. Deze kosten zijn ten laste van 1 miljoen voor beheerplannen
jaarschijf 2010 verantwoord. Hoewel er nauwelijks sprake is van achterstallig onderhoud is er
wel sprake in achterstand bij de vervanging van lichtmasten en armaturen. De achterstand die tot
en met 2010 is ontstaan zal in de loop van 2011 en 201 2 worden ingelopen.
Bij de 1e wijziging is een bedrag van 30.100 beschikbaar gesteld voor achterstallig onderhoud
openbare verlichting. Met het vaststelling van het beheerplan en het activeren van de investerin
gen kunnen deze middelen voor achterstallig onderhoud vervallen en kan de geraamde onttrek
king aan de bestemmingsreserve Grootschalig onderhoud worden teruggedraaid, (begrotingswijz.)
Pagina 4
v' rt*i" w
3 04 Raadsvoorstel Uitvoeringsnotitie Openbare Verlichting/owsw/4
- 4 -Onderwerp: