BELEIDSNOTA OPENBARE VERLICHTING
Hoofdwegen
Dit betreft wegen die in beginsel een belangrijke verkeersfunctie hebben (stroomweg of gebieds-
ontsluitingsweg). Het aspect 'sociale veiligheid' is op hoofdwegen minder aan de orde. Hoofdwegen binnen
de bebouwde kom worden in principe verlicht, vanwege de veelvuldige interactie met andere (langzame)
verkeersstromen. Daarbij gelden de NPR-normen als uitgangspunt, maar per situatie wordt beoordeeld of het
noodzakelijk is de NPR-normen strikt te hanteren, of dat het een stapje lager kan.
Verblijfsgebieden
Dit zijn woon- en winkelstraten binnen de bebouwde kom, en wegen met een ondergeschikte verkeersfunctie
(erfontsluitingswegen) buiten de bebouwde kom. Typerend voor dergelijke wegen is dat er meestal sprake is
van menging van verschillende soorten verkeer (zoals auto's en fietsers) op dezelfde weg. Deze menging met
langzaam (en soms niet-verlicht) verkeer maakt dat hier hogere eisen worden gesteld aan het
verlichtingsniveau. Ook het feit dat door de aanwezigheid van fietsers en voetgangers de sociale veiligheid
een belangrijke rol speelt draagt bij aan het gewenste verlichtingsniveau. Woon- en winkelstraten binnen de
bebouwde kom worden daarom verlicht. Het uitgangspunt is het NPR-niveau. In rustige straten kunnen de
lichtmasten na 23:00 uur gedimd worden. Erfontsluitingswegen buiten de bebouwde kom worden in principe
niet verlicht. Alleen waar bij duisternis verkeersonveilige situaties ontstaan die niet met alternatieven op te
lossen zijn, wordt verlichting geplaatst.
Fiets- en voetpaden
Dit betreft vrijliggende fiets- en voetpaden en trottoirs. Fiets- en voetpaden binnen de bebouwde kom
worden in principe verlicht. Daarbij wordt aangesloten bij het verlichtingsniveau op de naastliggende wegen.
Er wordt zeer terughoudend omgegaan met het verlichten van paden buiten de bebouwde kom. Alleen
wanneer het voor de verkeersveiligheid of sociale veiligheid noodzakelijk wordt geacht, wordt verlichting
geplaatst op bepaalde locaties. Het verloop van een (fiets)pad buiten de bebouwde kom kan aangegeven
worden met led-markering in de rand van het pad of met lage led-paaltjes langs het pad.
Semi-openbare ruimtes
Dit zijn alle ruimtes die niet tot het openbare gebied behoren, maar die wel voor eenieder openbaar
toegankelijk zijn, bijvoorbeeld achterpaden. Achterpaden worden in principe niet verlicht. Alleen in wijken
waar gekozen is voor toepassing van het Politiekeurmerk Veilig Wonen wordt wel verlichting geplaatst bij
achterpaden. Overige semi-openbare ruimtes worden door de gemeente niet verlicht; dit is de
verantwoordelijkheid van de desbetreffende eigenaar.
Buitengebied
Buiten de bebouwde kom geldt het uitgangspunt 'nee, tenzijWanneer een knelpunt vraagt om plaatsing
van verlichting, wordt in eerste instantie bekeken of het knelpunt opgelost kan worden met alternatieve
maatregelen.
Pagina 4