3 BELEIDSTHEMA'S
BELEIDSNOTA OPENBARE VERLICHTING
Dit hoofdstuk is de kern van deze beleidsnota. In dit hoofdstuk staan de beleidskaders
voor openbare verlichting. Deze beleidskaders worden beschreven aan de hand van zeven
thema's: veilige verlichting, sfeervolle verlichting, energiezuinige verlichting,
milieuvriendelijke verlichting, lichtvervuiling en lichthinder en betaalbare verlichting. Bij
ieder thema is het beleid weergegeven in een kader. De kadertekst wordt telkens
uitgewerkt in de tekst daaronder, iedere zin uit de kadertekst komt terug als
paragraaftitel in de tekst eronder.
Veilige verlichting
Openbare slr:e-.:. •- hc bij aan een veilige en vlotte fvukkélmg van het
verkeer. Oaarua.vd epn-p erfichting een belangrijke rol in een sociaatveilige
Itzifctm-cevimi,
Om aan deze doelstelling te kunnen voldoen is het streven om de openbare verlichting binnen de
bebouwde kom aan te brengen overeenkomstig de richtlijn NPR13201-len alleen bij uitzondering af te
wijken. Het overgrote deel van de verlichting in gemeente Boarnsterhim is al geplaatst op basis van de
gestelde richtlijnen.
Openbare verlichting draagt 's nachts bij aan een veilige en vlotte afwikkeling van het
verkeer.
Verkeersveiligheid is vaak het belangrijkste argument voor het plaatsen van openbare verlichting. Voor een
veilige verkeersafwikkeling is het immers van belang dat weggebruikers ook bij duisternis het verloop van
de weg en de aanwezigheid van zijwegen, obstakels en andere weggebruikers kunnen waarnemen. De eigen
verlichting van fietsen is hiervoor vaak onvoldoende. Daar waar zich bij duisternis verkeersonveilige
situaties kunnen voordoen, zullen maatregelen getroffen worden. Dit kan gaan om het plaatsen van
verlichting, maar ook om alternatieve maatregelen zoals led-markering in het wegdek. Alternatieven mogen
echter nooit ten koste gaan van de verkeersveiligheid.
Daarnaast speelt openbare verlichting een belangrijke rol in een sociaalveilige leefomgeving.
Bij sociale veiligheid kan onderscheid gemaakt worden in objectieve onveiligheid (de criminaliteit die
daadwerkelijk plaatsvindt) en de subjectieve onveiligheid (de gevoelens van angst en onveiligheid die bij de
bevolking leven), 's Nachts is de hoeveelheid en soort verlichting voor een belangrijk deel bepalend voor de
beleving van het veiligheidsgevoel. Ook blijkt er bij duisternis inderdaad eerder sprake te zijn van
vandalisme, geweld, etc. Sociale veiligheid kan daarmee ook een reden zijn om over te gaan tot het plaatsen
van verlichting. In wijken waar gekozen is voor toepassing van het Politiekeurmerk Veilig Wonen moet de
openbare verlichting voldoen aan de door het politiekeunnerk gestelde eisen. Dit betekent onder andere dat
ook bij achterpaden verlichting aanwezig moet zijn.
Indien er specifiek de keuze gemaakt wordt om te voldoen aan het keurmerk "Veilig Wonen" dient dit
voorgelegd te worden aan de gemeenteraad. Indien de keuze gemaakt wordt voor het politiekeurmerk hoeft
het niet automatisch te betekenen dat er aanvullende openbare verlichting aangebracht moet worden in
Pagina 17