In verband met aanbestedingsregels en inbesteden dienen de OV partijen een aanzienlijke stem te
krijgen, aldus advies van Trip Notarissen Avocaten. Vandaar dat er bij de gekozen rechtsvorm een
raad van toezicht geregeld dient te worden.
In het bestuurlijk Overleg OV van 29 augustus '08 is afgesproken dat de Stichting de 27 colleges van
de deelnemende OV partijen verzoekt om een vertegenwoordiger uit hun midden aan te wijzen. De
brief is op 19 september verstuurd. Zodra de namen bekend zijn zal de VFG gevraagd worden de
voordracht te bekrachtigen Zolang er nog geen officiële Raad van Toezicht is zullen er Bestuurlijke
Overleggen rond OV worden georganiseerd door de Stichting. Duidelijk moet zijn dat er geen
deelname aan de stichting wordt gevraagd. In de statuten van de stichting komt tot uitdrukking dat
deze raad toezicht beleid en begrotingen vaststelt.
Samenstelling Ambtelijke Commissie Openbare Verlichting:
- Jan Jansma Hoofd openbare werken Sneek
- vervanger is Marco de Vries coördinator eigendom stadsbeheer Sneek
- Jan Oosterbaan Financieel adviseur Tytsjerksteradiei
- Jan Bosma Beleidsmedewerker openbare verlichting Smallingerland
- Siegfried Sikkes Medewerker Wegen provincie Fryslân
- Jan H. de Jong Verlichtings- en verkeersdeskundige Heerenveen
- Jan R. de Jong* Hoofd middelen en welzijn Wymbritseradiel
voorzitter VFG werkgroep gezamenlijke inkoop energie
ad. het is de bedoeling dat in de loop van 2008 de VFG werkgroep inkoop Energie als activiteit ook
onder de Stichting OVL Fryslân gaat vallen. Vanaf dan is er sprake van de Ambtelijke Commissie
Energie, (noot AvO: het eerste overleg van deze Ambt. Cie Energie was op 19 september)
OV-secretariaat OV-bureau
Het OV-secretariaat is per 16 juni 2008 bereikbaar bij de gemeente Heerenveen, voorlopig is
uitgegaan van een periode van vijf jaar. De functie van accountmanager openbare verlichting is per
16 juni ingevuld door Anita van Os. (zij was werkzaam als beleidsmedewerker bij de VFG). Hanneke
Visser is per 1 juli parttime werkzaam als administratief secretarieel medewerker.
Nieuwe contactgegevens:
Voorlopig postadres: voorlopig bezoekadres:
St OV Fryslân secretariaat OV bureau
Postbus 15.000 kamer 1.03 op de gemeentewerf
8440 GA Heerenveen Venus 4, 8448 GW te Heerenveen./
telefoon: 0513 -617463 doorschakeling naar mobiel: 06 -11479988
E-mail: a.vanos@heerenveen.nl en h.visser@heerenveen.nl
Samenwerkingsovereenkomst tussen Stichting en 27 deelnemende OV partijen
De aanbesteding van het beheer(percee) 1) en onderhoud (perceel 2) OV ten behoeve van de 27
deelnemende OV partijen is door de VFG in opdracht van de Stichting OV Fryslân i.o. gegund aan
twee verschillende partijen, te weten Dynamicom BV een Essent Lighting BV.
De Stichting is ondertussen op 14 juli 2008 officieel opgericht en bij de Kamer van Koophandel
ingeschreven. De Stichting fungeert als uitvoerende dienst van de OV partijen die betrokken zin bij de
samenwerkingsovereenkomst beheer en onderhoud openbare verlichting, zo staat in de statuten
vermeld. Dat betekent dat de Stichting met de OV partijen een dergelijke samenwerkingsovereekomst
dient af te sluiten. Daarvoor heet Trip Advocaten, aan de hand van eerder opgestelde documenten,
een concept Overeenkomst van Samenwerking opgesteld. De Stichting heeft bij brief van 19
september '08 de colleges van de 27 OV partijen gevraagd met de inhoud in te stemmen en te melden
wie de overeenkomst gaat tekenen, (getracht wordt de ondertekening in het bestuurlijk overleg van 6
november te organiseren)
Dienstverleninqsovereenkomst tussen Stichting en gemeente Heerenveen
Ten behoeve van de werkzaamheden die het OV-secretariaat vanuit de gemeente Heerenveen voor
de Stichting doet, zoals ondersteunen, coördineren, faciliteren en organiseren van overleggen, is een
dienstverleningsovereenkomst opgesteld, (getracht wordt de ondertekening in het bestuurlijk overleg
van 6 november te organiseren)
Ambtelijk Overleg OV Frvslân
Bestuurlijk vindt uiteraard informatie-uitwisseling, afstemming en besluitvorming via de Raad van
Toezicht plaats. Voor ambtelijke afstemming, informatie-uitwisseling, deskundigheidsbevordering en
inhoudelijke advisering kan er regelmatig een Ambtelijk Overleg OV Frysiân georganiseerd worden
zoals de bijeenkomst op 23 mei en 6 oktober 2008. De frequentie en inhoud van de agenda hangt ook
van uw behoefte en tijdsinvestering af.