Inleiding:
Per brief van 17 februari 2011 is het rapport artikel 12 over 2010 ontvangen. De gemeentelijke
zienswijze is met dagtekening 31 maart 201 1 verzonden.
In het rapport staat over het jaar 2010 een bijdrage van 3.580.316 vermeld. Deze bijdrage is
toegekend voor drie componenten: begrotingstekort 2010, negatieve stand algemene reserve en
onderhoud kapitaalgoederen. In de jaarstukken 2010 is de bijdrage die betrekking heeft op het
jaar 2010 verwerkt voor het afgeronde bedrag van 3.580.000.
Met dit voorstel beogen wij inzicht te geven in de financiële middelen, die ter beschikking staan
of komen op grond van het artikel 12 rapport voor het onderhoud van de kapitaalgoederen en de
sanering van de algemene reserve. Daarbij is naar analogie van het rapport onderscheid gemaakt
in de middelen voor achterstallig onderhoud en voor regulier onderhoud. Voor het achterstallig
onderhoud is het gewenst voorzieningen in te stellen. Vervolgens wordt u geïnformeerd over de
beschikbaar gestelde middelen, opdat met het wegwerken van het achterstallig onderhoud ge
start kan worden.
Naar aanleiding van het achterstallig onderhoud komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Instelling van (onderhouds)voorzieningen.
De verwerking van de bijdragen voor achterstallig onderhoud over 2010.
De verwerking van de bijdragen voor achterstallig onderhoud voor de periode 2011-2014
De beschikbaarstelling van middelen ten behoeve van de uitvoering van het achterstallig
onderhoud.
Onderwerpen naar aanleiding van regulier onderhoud
Het bijstellen van de begroting 201 1 e.v. voor regulier onderhoud op basis van het rap
port.
Afronding van enige werkzaamheden uit 2010.
Sanering Algemene reserve volgens het rapport gedurende 2011-2014
Argumenten:
Voorzieningen
In gemeenten worden vaak voorzieningen ingesteld om de betaling van (groot) onderhoud over
meerdere jaren te kunnen spreiden. Dat wordt gedaan wanneer er inzicht is in welke mate en
over welke periode het groot onderhoud gepleegd moet worden op basis van beheerplannen.
Daarnaast moeten er middelen beschikbaar zijn om in deze voorziening te storten. Aan die voor
waarden werd tot voor kort niet voldaan, derhalve zijn er tot nu toe in deze gemeente geen on-
derhoudsvoorzieningen ingesteld. Wel zijn er enige reserves (riolering, begraafplaatsen) ter egali
satie van de lasten.
Nu de beheerplannen wegen, openbare verlichting, gebouwen en speeltuinen door de inspecteur
artikel 12 zijn beoordeeld - zie artikel 12 rapport 2010 - en de daarop betrekking hebbende be
schikking van 26 mei 2011 is ontvangen, is het moment aangebroken om die voorzieningen in te
stellen.
Het college is bevoegd voorzieningen in te stellen.. Derhalve maken wij via dit voorstel bekend
welke voorzieningen door het college zijn ingesteld. Stortingen in voorzieningen dienen vervol
gens door de raad te worden goedgekeurd op grond van het budgetrecht van de raad. Vandaar
dat dit raadsvoorstel vooral gaat over de stortingen in relatie tot deze voorzieningen. Gelet op de
beoordeelde beheerplannen en de te beoordelen beheerplannen hebben wij de volgende voorzie
ningen ingesteld:
Voorziening onderhoud wegen,
Voorziening onderhoud gebouwen,
Pagina 2
3 06 verwerking artikel 12 rapport 2010 in begroting 2011/fiwt/2