van 1 miljoen is verdeeld over de budgetten voor onderhoud kapitaalgoederen conform de noodzaak die bleek uit de beheerplannen 2009 minus de verlagingen op basis van het sanerings plan. In het raadsvoorstel met betrekking tot de openbare verlichting worden de extra lasten voor 201 1 van 12.087 ten laste gebracht van het begrote resultaat. Derhalve stellen wij u voor de begroting 201 1 op dit punt te wijzigen en de post van 81.635 minus 12.087 voorshands toe te voegen aan de stelpost onvoorzien. De in het rapport voorge stelde verhoging voor het regulier onderhoud van openbare verlichting is in een separaat voorstel afgehandeld. De in het rapport voorgestelde kortingen op regulier onderhoud gebouwen en op speeltuinen zijn van een dusdanig geringe omvang, dat deze inmiddels door prijsinflatie zijn ingehaald. Derhalve stellen wij u voor de huidige budgetten verder niet te wijzigen. Sanering Algemene Reserve In het artikell 2-rapport (artikel 4.3) is gesteld dat de negatieve Algemene Reserve gesaneerd dient te worden tot nihil. Aan de gemeente is hiertoe een bijdrage toegezegd van 4.564.000 welke wordt uitgekeerd in 5 jaren (50 uitkeringsweken per jaar) op basis van een annuïteit tegen 3,6% of te wel 997.354 per jaar. In artikel 4.5 van het rapport wordt de kanttekening gemaakt dat gedurende de artikel 1 2-onderzoeksperiode de annuïteit jaarlijks wordt herrekend op basis van de stand van de laatste jaarrekening. De jaarrekening 2010 geeft na de resultaatbestemming een stand van de Algemene reserve van 3,919 miljoen N, die in een periode van 4 jaar gesaneerd dient te worden. Op verzoek van de inspecteur stellen wij u voor een bedrag in de begroting op te nemen, dat no dig is voor de sanering van de algemene reserve. Voorshands hebben wij dit bedrag gelijk gehou den aan het genoemde bedrag in het rapport 2010. Op dit moment is er namelijk geen reden, ge zien de ontwikkeling van de Algemene Reserve, dat de berekende annuïteit drastisch zal wijzigen. Vervolgens valt een bedrag onder de berekening van het relevant tekort. Analoog aan de berekening bij achterstallig onderhoud stellen wij u voor van de bijdrage voor het relevant tekort 2011 het aflossingsdeel van de annuïteit over de jaren 2011 tot en met 2014 op basis van tabel 4 te storten in de Algemene Reserve. De rentecomponent van de annuïteit kan evenzo te zijner tijd worden toegevoegd aan het budget rentelasten van de kostenplaats kapitaallasten. Beschikbaar stellen van middelen ter uitvoering van achterstallig onderhoud gebouwen en wegen Er is een lijst opgesteld van projecten voor de inhaalslag achterstallig onderhoud gebouwen en wegen op basis van de beheerplannen en de uitgevoerde inspecties. Om hieraan zo snel mogelijk uitvoering te geven zullen wij zodra u een besluit heeft genomen over de voeding van de voorzieningen, hiervoor middelen beschikbaar stellen. Wij hebben beslo ten voorshands de volgende bedragen ter beschikking te stellen: 300.000 uit de voorziening onderhoud gebouwen en 1.000.000 uit de voorziening onderhoud wegen. In verband met de vertrouwelijkheid van de onderliggende gegevens liggen de betreffende lijsten met projecten voor u ter inzage en gaan wij hier niet nader op in. Onttrekkingen uit voorzieningen zijn een bevoegdheid van het college. Geen relatie met het rapport: afronding enige doorgeschoven werkzaamheden uit 2010 Bij het opstellen van de jaarrekening 2010 zijn de niet bestede middelen voor (groot) onderhoud van die projecten, waarvan afronding nog moest plaatsvinden, gestort in de reserve Grootschalig onderhoud. Bij raadsbesluit van 1 maart 2011 is een groot deel van deze middelen onttrokken aan de reserve ter continuering van diverse werkzaamheden. Op dit moment is ter afronding van nog een aantal werkzaamheden uit 2010 een onttrekking uit de reserve Grootschalig onderhoud noodzakelijk. Dit betreft een bedrag van 65.432 voor werkzaamheden aan het gemeentehuis Pagina 5 3 06 verwerking artikel 12 rapport 2010 in begroting 2011/fiwt/5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 75