Pagina 6 van 8
gebiedsverbod krachtens de APV. Aangenomen mag worden dat deze grens ergens
tussen de acht en twaalf weken ligt. Mogelijk zal de jurisprudentie hier in de toekomst
meer duidelijkheid over verschaffen. Op grond van de APV kan direct worden
opgetreden op het moment dat een maatregel op dat moment, in dat gebied noodzakelijk
wordt geacht voor het herstel van de openbare orde. Een APV-verblijfsontzegging is
daarom mogelijk bij een op dat moment manifesterend probleem. De burgemeester kan
deze bevoegdheid mandateren aan politieambtenaren.
De bevoegdheden op grond van artikel 172a en 172b uit de Gemeentewet kunnen alleen
worden ingezet als de overtredingen een herhaaldelijk karakter hebben, waarbij tevens
sprake moet zijn van een ernstige vrees voor een verdere verstoring van de openbare
orde. Een gebiedsverbod op grond van artikel 172a van de Gemeentewet, is een
beschikking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Dit betekent dat de
voorbereiding, de belangenafweging, de dossiervorming en het horen enige tijd kost.
Verder moet de beslissing goed gemotiveerd worden en is de beslissing vatbaar voor
bezwaar en beroep. Het gebiedsverbod op grond van artikel 172a van de Gemeentewet
kan opgelegd worden voor de duur van drie maanden en drie keer verlengd worden met
eenzelfde periode. Het mandateren van deze aanvullende bevoegdheden is niet
toegestaan. De bevoegdheden zijn daardoor feitelijk niet geschikt om in een acuut zich
manifesterend openbare orde probleem in te zetten. Hiervoor blijven de APV, bestuurlijk
ophouden en het noodrecht (artikelen 172, 175-1 76a Gemeentewet) de meest
geëigende instrumenten.
Artikel 2.25
Voorgesteld wordt om het startuur waarbij nog van een klein evenement kan worden
gesproken te vervroegen naar 08.00 uur. Door deze wijziging kunnen aanvragers die
vanwege het aanvangstijdstip thans nog een evenementenvergunning moeten
aanvragen, straks volstaan met een melding.
Artikel 2.26
In het huidige artikel is omschreven dat het verboden is om de orde te verstoren, maar
hierbij is niet expliciet benoemd wat onder ordeverstoring wordt verstaan. Dit is in het
nieuwe artikel wel nader omschreven, en wel op een wijze zoals ook toegepast is in
artikel 2.1
Daarnaast wordt het bij zich dragen van wapens, zoals slagwapens e.d. verboden
wanneer de openbare orde en veiligheid in gevaar komt, zodat de politie dit artikel kan
inzetten om escalatie te voorkomen.
Artikel 2.33
In het huidige artikel is omschreven dat het verboden is om de orde te verstoren, maar
hierbij is niet expliciet benoemd wat onder ordeverstoring wordt verstaan. Dit is in het
nieuwe artikel wel nader omschreven, en wel op een wijze zoals ook toegepast is in
artikel 2.1
Daarnaast wordt het bij zich dragen van wapens, zoals slagwapens e.d. verboden
wanneer de openbare orde en veiligheid in gevaar komt, zodat de politie dit artikel kan
inzetten om escalatie te voorkomen