2. SAMENVATTING
2.1. Totaalbeeld najaarsnota 2011
Zoals in de inleiding is verteld heeft de najaarsnota het karakter van een
afwijkingenrapportage. Het aantal gemelde afwijkingen komt overeen met die van
voorgaande jaren. De afwijkingen zijn absoluut gezien niet zo groot en vallen per saldo
tegen elkaar weg.
Op hoofdlijn kan worden geconcludeerd dat de begroting goed op koers ligt. Het
verwachte begrotingsresultaat voor 2011 is positief waaruit wederom blijkt dat de
gemeente steeds meer financieel in control is. Voor de toekomst zien we, net als vele
andere gemeenten, wel een aantal onzekerheden en risico's vanwege externe factoren.
Risico's zijn met name de uiterst moeilijke omstandigheden op de woningbouwmarkt, de
ontwikkelingen met betrekking tot de WWB en de gevolgen van de rijksbezuinigingen op
de Algemene Uitkering en/of doeluitkeringen.
2.2. Financiële resultaten
In de tabellen zijn de vastgestelde begrotingswijzigingen tot 1 augustus verwerkt. Wij
hebben recent een goedkeurend bericht ontvangen van de provincie over de
belangrijkste begrotingswijzigingen.
In de programma's is nader toegelicht welke redenen ten grondslag hebben gelegen aan
de voorgestelde wijziging van de begroting. In paragraaf 6.1 staat het totaaloverzicht
van de voorgestelde begrotingswijziging. Dit voorstel is samengevat in onderstaande
tabel.
totaaloverzicht per programma
lasten
baten
saldo
1
algemeen bestuur, openbare orde ev
115.300
-31.000
84.300
2
leefbaarheid in de dorpen
-25.549
0
-25.549
3
sport, cultuur, recreatie en toerisme
-113.355
58.808
-54.547
4
verkeer, vervoer en infrstructuur
-101.761
-15.171
-116.932
5
werk en bestaanszekerheid
-224.137
-176.880
-401.017
6
onderwijs en ontwikkeling
535.515
-296.295
239.220
7
volkshuisvesting en ruimtelijke ontw.
-26.100
85.000
58.900
8
subtotaal programma s 1 t/m 7
159.913
-375.538
-215.625
algemene dekkingsmiddelen
160.700
182.457
343.157
totaal
320.613
-193.081
127.532
De voorstellen uit de najaarsnota 2011 hebben voor de begroting 2011 een voordelig
incidenteel effect van 166.587 en een nadelig structureel effect van 39.055. Zie
voor het volledige overzicht van de mutaties hoofdstuk 6.
De voorgestelde wijziging is per saldo klein.
Dit wordt deels verklaard doordat een aantal verschuivingen tussen producten onderling
of een verrekening met reserves en voorzieningen wordt voorgesteld. Dit soort
verschuivingen heeft per saldo weinig tot geen effect op het resultaat.
De belangrijkste afwijkingen zitten in programma 5 Werk en bestaanszekerheid vanwege
een groei van het aantal uitkeringen WWB in combinatie met een negatief bijgesteld
rijksbudget voor de WWB, een terugvordering door het rijk van een deel van het
Najaarsnota 2011
6