4. PARAGRAFEN 4.1 Lokale heffingen Belastingvoorschrift artikel 12 De onroerende zaakbelastingen hebben een belangrijke rol gespeeld bij de uitwerking tot het financieel herstel en de aanvraag tot een aanvullende uitkering op grond van artikel 12 financiële verhoudingswet. Ondanks de reeds ingezette forse verhogingen is een bijzonder belastingvoorschrift opgelegd. Dit voorschrift bepaalt dat de gemeente jaarlijks (tot en met 2014) 5 procent extra in de opbrengst dient te realiseren. Het aspect dat een rol speelt bij de keus is harmonisatie van de tarieven richting de "grootste" fusiepartners Leeuwarden en Heerenveen. Dit maakt de uiteindelijke overgang qua belastingdruk, voor de inwoners en bedrijven, naar de nieuw te vormen gemeenten van meer geleidelijke aard. Bovenstaande wordt meegewogen in de uitwerking van het tariefsvoorstel. De resultaten sluiten aan op het genoemde eindresultaat en zijn verwerkt in de begroting 2012 en het meerjarenperspectief. Toe ris ten belas ting. De opbrengst toeristenbelasting is afhankelijk van meerdere factoren waaronder de bezettingsgraad, beschikbare accommodaties, aantal plaatselijke evenementen en de klimatologische omstandigheden. Een samenloop van deze factoren heeft ertoe geleid dat de geraamde opbrengst in 2011 onder druk staat. Daar het uiteindelijke resultaat pas na afloop van een jaar kan worden bepaald en de herbouw van recreatiewoningen/chalets van invloed is op de opbrengst hebben wij ervan afgezien om nu een tegenvaller te verwerken. 4.2 Weerstandsvermogen Wijziging risicoprofiel In ieder planning en controldocument wordt in deze paragraaf een actualisatie gegeven van de lopende risico's en het daarbij behorende risicoprofiel binnen de gemeente. Het risicoprofiel van de gemeente is gedurende 2011 hoger geworden. De verhoogde risicowaardering ligt vooral bij de onderdelen: Algemene uitkering/rijkskortingen Grondexploitaties Personeelsbezetting/inhuur derden (herindeling) WWB Dit wordt vooral veroorzaakt door externe factoren zoals de recessie, rijkskortingen e.d., die op meerdere fronten doorwerken. Dit geldt in het algemeen voor alle gemeenten. Daarnaast loopt de gemeente Boarnsterhim een bijzonder risico vanwege het project herindeling. In de bijlage is het geactualiseerde risicoprofiel opgenomen. Dat risicoprofiel is aangevuld met het algemene risico voor gemeenten van derving legesinkomsten voor de ID—kaart. Wij gaan er voorshands van uit dat dit nadeel via de Algemene Uitkering wordt gecompenseerd. Algemene Reserve De prognose van de algemene reserve voor 2011 is in onderstaande tabel weergegeven. Najaarsnota 2011 28

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 62