4. PARAGRAFEN
4.1 Lokale heffingen
Belastingvoorschrift artikel 12
De onroerende zaakbelastingen hebben een belangrijke rol gespeeld bij de uitwerking tot
het financieel herstel en de aanvraag tot een aanvullende uitkering op grond van artikel
12 financiële verhoudingswet. Ondanks de reeds ingezette forse verhogingen is een
bijzonder belastingvoorschrift opgelegd. Dit voorschrift bepaalt dat de gemeente jaarlijks
(tot en met 2014) 5 procent extra in de opbrengst dient te realiseren.
Het aspect dat een rol speelt bij de keus is harmonisatie van de tarieven richting de
"grootste" fusiepartners Leeuwarden en Heerenveen. Dit maakt de uiteindelijke
overgang qua belastingdruk, voor de inwoners en bedrijven, naar de nieuw te vormen
gemeenten van meer geleidelijke aard.
Bovenstaande wordt meegewogen in de uitwerking van het tariefsvoorstel. De
resultaten sluiten aan op het genoemde eindresultaat en zijn verwerkt in de begroting
2012 en het meerjarenperspectief.
Toe ris ten belas ting.
De opbrengst toeristenbelasting is afhankelijk van meerdere factoren waaronder de
bezettingsgraad, beschikbare accommodaties, aantal plaatselijke evenementen en de
klimatologische omstandigheden. Een samenloop van deze factoren heeft ertoe geleid
dat de geraamde opbrengst in 2011 onder druk staat. Daar het uiteindelijke resultaat
pas na afloop van een jaar kan worden bepaald en de herbouw van
recreatiewoningen/chalets van invloed is op de opbrengst hebben wij ervan afgezien om
nu een tegenvaller te verwerken.
4.2 Weerstandsvermogen
Wijziging risicoprofiel
In ieder planning en controldocument wordt in deze paragraaf een actualisatie gegeven
van de lopende risico's en het daarbij behorende risicoprofiel binnen de gemeente.
Het risicoprofiel van de gemeente is gedurende 2011 hoger geworden. De verhoogde
risicowaardering ligt vooral bij de onderdelen:
Algemene uitkering/rijkskortingen
Grondexploitaties
Personeelsbezetting/inhuur derden (herindeling)
WWB
Dit wordt vooral veroorzaakt door externe factoren zoals de recessie, rijkskortingen e.d.,
die op meerdere fronten doorwerken. Dit geldt in het algemeen voor alle gemeenten.
Daarnaast loopt de gemeente Boarnsterhim een bijzonder risico vanwege het project
herindeling.
In de bijlage is het geactualiseerde risicoprofiel opgenomen.
Dat risicoprofiel is aangevuld met het algemene risico voor gemeenten van derving
legesinkomsten voor de ID—kaart. Wij gaan er voorshands van uit dat dit nadeel via de
Algemene Uitkering wordt gecompenseerd.
Algemene Reserve
De prognose van de algemene reserve voor 2011 is in onderstaande tabel weergegeven.
Najaarsnota 2011
28