Draagvlak
Onder bestuurlijk draagvlak bij herindeling op initiatief van gemeenten wordt verstaan de democratische
legitimatie van deze voorstellen aan de hand van de besluitvorming in de gemeenteraden van
de betrokken gemeenten. Hier is aan voldaan met de besluiten van de gemeenteraden (op 22 november
2011om zelf per direct de voorbereiding te treffen voor het starten van een zogenaamde 'Arhi-procedure'
teneinde gezamenlijk ie komen tot de opsplitsing van Boamsterhim door middel van twee samenvoegingen
en twee grenscorrecties per 1 januari 2014, alsmede om uiterlijk per 1 mei 2012 het herindelingsadvies
vast te stellen en deze aan te bieden aan de Provincie Fryslân. Indien de raden het herindelingsadvies
hebben vastgesteld, duidt dit op bestuurlijk draagvlak voor het herindelingsvoorstel.
Bij het bepalen van de mate van maatschappelijk draagvlak voor gemeentelijke herindeling geldt het
uitgangspunt dat gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor het betrekken van de inwoners en andere
belanghebbenden bij het herindelingsproces. Aan dit criterium wordt voldaan waarneer de gemeenten
zich inspannen om de inwoners te betrekken bij het proces. Boamsterhim heef! in dat kader een intensief en
uitgebreid traject doorlopen met haar bevolking. Dit heeft tot duidelijk inzicht in de voorkeuren van de
bevolking geleid: Veruit de meeste kernen hebben zich helder uitgesproken voor aansluiting bij een van de
vier bij deze splitsing betrokken gemeenten. Ook heeft het college van Boamsterhim verkennend voorwerk
verricht bij haar buurgemeenten, om de herindelingvarianten met een zo groot mogelijk draagvlak in beeld
te brengen. Een toelichting op de toetsing van het draagvlak in de vier ontvangende gemeenten is
opgenomen in bijlage 3.
Het derde draagvlakcriterium betreft regionaal draagvlak. Een gemeentelijke herindeling heeft invloed op
het beleid van omliggende of naburige gemeenten en op bestuurlijke verhoudingen in de regio. Aan
regionaal draagvlak is voldaan wanneer omliggende of naburige gemeenten in staat worden gesteld hun
zienswijze te geven op een voorgenomen herindeling en de motieven van het herindelingproces
desgevraagd worden toegelicht. Na de vaststelling van dit herindelingsontwerp zullen de betrokken
gemeentebesturen in overleg treden met omliggende of naburige gemeenten die geen onderdeel maken van
dit herindelingsontwerp.
Bestuurskracht
De nieuwe gemeenten dienen over het vermogen te beschikken om voldoende bestuurskracht te
ontwikkelen op ambtelijk en bestuurlijk niveau. De provinciehoofdstad Leeuwarden en de
centrumgemeente Heerenveen vormen als grote Friese steden reeds bestuurskrachtige entiteiten in de
provincie Fryslân. De voorgestelde toedeling van de gebiedsdelen van Boamsterhim aan Leeuwarden en
Heerenveen draagt bij aan het behouden en verder ontwikkelen van duurzaam bestuurskrachtige
gemeenten. Gemeenten die antwoord kunnen geven op stedelijke en maatschappelijke vraagstukken, een
passende afstand tussen burger en bestuur weten te combineren met een goede vormgeving van decentrale
burgerparticipatie, en die hun taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden waar kunnen maken. De
voorgestelde gebiedstoedeling biedt Leeuwarden en Heerenveen het perspectief om hun organisaties door
te ontwikkelen tot organisaties die de procesregie en het handelingsrepertoire hebben die passen bij de
opgaven van het gebied. Ook draagt de voorgestelde toedeling van de gebiedsdelen van Boamsterhim bij
aan een robuust bestuurlijk landschap, dat in regionale context haar rol kan waarmaken en
verantwoordelijkheid kan dragen voor de ontwikkeling van de regio.
33