4.4 Duurzaamheid
Bij dit toetspunt dient onderbouwd te worden dat door herindeling de bestuurskracht zodanig wordt
versterkt dat er vitale gemeenten ontstaan die de taken op middellange termijn zelfstandig aankunnen.
Leeuwarden en Heerenveen kennen, als gemeenten met een grotere omvang, al een ambtelijk apparaat dat
zodanig robuust is dat er zonder meer geconcludeerd kan worden dat zij voor langere tijd in staat zijn te
beantwoorden aan hun taken, verantwoordelijkheden en de uitdagingen waarvoor zij zich gesteld zien. De
voorgestelde toedelingen aan Leeuwarden en Heerenveen bieden beide gemeenten de mogelijkheid om zich
verder te ontwikkelen als professionele en robuuste ambtelijke organisaties, waarbij efficiency, objectieve
beleidskeuzes en de bundeling van expertise leidt tot de gewenste kwaliteit van dienstverlening.
Gezien de urgentie van de vraagstukken op het grondgebied van Boarnsterhim kiezen Leeuwarden en
Heerenveen ervoor nu stappen te zetten. Dit laat onverlet dat beide gemeenten zich in de (nabije) toekomst
met ontwikkelingen in hun omgeving zien geconfronteerd. Dit vraagt van deze gemeenten dat zij op
bestuurlijk, samenwerking en herindelingsvlak open en ontvankelijk blijven opereren, ook in de jaren
volgend op de herindeling met Boarnsterhim.
Voor beide gemeenten geldt dat de voorgestelde toedeling van de gebiedsdelen bijdraagt aan een betere
balans tussen verstedelijkt gebied en platteland, pit heeft onder andere positieve gevolgen voor het
draagvermogen voor de voorzieningen. De nieuwe schaal van de gemeenten sluit samenwerking niet uit.
Integendeel, om aan de lokale en bovenlokale opgaven te voldoen blijft intensieve samenwerking met
medeoverheden noodzakelijk. Daarnaast stellen de gemeenten Leeuwarden en Heerenveen zich op het
standpunt dat ook in de (nabije) toekomst een beroep kan worden gedaan op hun dragende positie in de
regio en sluiten toekomstige uitbreidingen op voorhand niet uit.
4.5 Interne samenhang
Op basis van dit criterium vindt een beoordeling plaats of de nieuwe gemeente een logische samenhang
heeft.
De beschrijving van de nieuwe gemeenten maakt duidelijk dat het karakter van de huidige gemeenten goed
op elkaar aansluit. Bij de opdeling van de gemeente Boarnsterhim heeft de sociaal-geografische oriëntatie
van de bewoners als het gaat om werken, voorzieningen en recreëren een cruciale rol gespeeld. De
verbindingen binnen de nieuwe geografische eenheden over weg, water, spoor en per fiets zijn goed en
spelen een belangrijke rol in de sociaalgeografische oriëntatie. Vanuit fysiek, historisch-geografisch en
functioneel oogpunt zijn er sterke relaties tussen Boarnsterhim en de gemeente Leeuwarden, Heerenveen,
Súdwest-Fryslân en Skarsterlân. Terherne is een watersportkern bij uitstek en is primair georiënteerd op
Skarsterlân. Het dorp Warten is voor voorzieningen en werk sterk georiënteerd op Leeuwarden. De
Ecologische Hoofd Structuur loopt door De Alde Feanen naar De Grote Wielen. Vanuit toeristisch
recreatief perspectief bezien is er een sterke relatie tussen het dorp Warten en De Alde Feanen. Dit geldt in
nog belangrijkere mate voor de toeristisch recreatieve ontwikkeling van Grou. Dit hele gebied is ook zeer
complementair aan de omvangrijke stedelijke watersportvoorzieningen van Leeuwarden.
4.6 Regionale samenhang en evenwicht
Dit criterium gaat in op de vraag of door de vorming van de nieuwe gemeenten goede regionale
verhoudingen ontstaan en het toekomstperspectief van omliggende gemeenten niet nadelig wordt
beïnvloed.
34