Dat de theorie van voordelen door schaalvergroting in de praktijk de laatste jaren in het onderwijs in onvoldoende mate tot de beoogde resultaten heeft geleid heeft ook tot een wetswijziging geleid. Deze wetswijziging is op 1 oktober '11 in werking getreden en een overzicht van de inhoud daarvan en de motivatie van de wetgever daarbij kunt u vinden in de bijlage onderaan deze brief. Onder het motto "niet groter dan nodig, klein waar het kan" is de fusietoets ingevoerd. Deze fusietoets heeft tot doel om een drempel op te werpen tegen schaalvergroting door fusies die geen, of in onvoldoende mate, een onderwijskundig doel dienen. Er wordt een grote waarde toegekend aan draagvlak en medezeggenschap. Fusievoorstellen moeten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de minister samen met een instemmende verklaring van de GMR en een fusie effect rapportage. Zoals aangegeven acht onze GMR het, zelfs binnen de meest optimistische prognoses, niet realistisch dat de verbeteringen in de ons omringende stichtingen voor openbaar primair onderwijs binnen het tijdschema van deze gemeentelijke herindeling van een omvang zullen zijn dat een overdracht van scholen voor onze GMR instemmingwaardig zal zijn. De GMR vraagt uw hulp om een goede uitgangspositie voor Bobob te willen creëren voor de periode na de gemeentelijke herindeling. Wij vragen u het volgende: 1. om in de verdelingsakkoorden vast te leggen dat overdracht van scholen een zaak moet zijn van de stichting Bobob en de GMR en dat deze de ruimte krijgt om een eventuele overdracht te beoordelen vanuit het onderwijskundig belang en de belangen van kinderen en personeel. Dit binnen de wettelijke kaders zoals die 1 oktober jl in werking zijn getreden. 2. Bestuur en directie van Bobob hebben hun eigen positie en maken hun eigen afweging. Wij vragen u echter om in het geval dat zij een verzoek doen om de statuten van Bobob te wijzigen zodat zij niet meer statutair verplicht zijn om mee te werken aan een overdracht van scholen, een dergelijke statutenwijzing toe te staan. Dit zal er wellicht mogelijk toe leiden dat Bobob ook in de periode na de gemeentelijke herindeling nog geruime tijd zelfstandig blijft voortbestaan en dat een opsplitsing en overdracht van scholen slechts dan aan de orde komt als de situatie daartoe aanleiding geeft. De GMR is van mening dat een stichting voor openbaar primair onderwijs heel goed een praktisch werkbare relatie met meerdere gemeenten kan hebben. Er zijn ons verschillende praktijkvoorbeelden bekend waarin dit goed functioneert. Als u positief reageert op onze verzoeken geeft u ons daarmee een optimale startpositie om in de periode na de gemeentelijke herindeling op een optimale wijze vorm en inhoud te geven aan de belangenbehartiging van ouders, kinderen en personeelsleden in deze gemeente. Het is wellicht het laatste wat u voor ons kunt doen. Hopend op uw medewerking Met vriendelijke groeten, Dagelijks bestuur van de GMR van Bobob Gert Top Aizo Spijkstra Voorzitter Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 85