benoemen in artikel 4 van de Verordening veergelden. Momenteel worden zij niet benoemd als
doelgroep.
Ongeveer 60% zou graag zien dat 1e graads verwanten weer onder het abonnement zouden gaan
vallen. Wij wensen echter de heldere structuur die geldt sinds 2010 te handhaven (vermeld in de
verordening veergelden - artikel 4, lid 4) en hier niet opnieuw van af te gaan wijken.
Van de respondenten zou 35% het hanteren van een leeftijdsgrens acceptabel vinden. In de hui
dige Verordening veergelden betalen baby's en kinderen evenveel als volwassenen. Wij vinden de
suggestie om een leeftijdsgrens in te voeren voor inzittenden/voetgangers/fietsers etc. een billijk
voorstel. Wij zouden willen voorstellen om kinderen jonger dan 4 jaar gratis over te zetten.
Overige opmerkingen
Ca 25% geeft aan opstelstroken en wachthokjes te wensen. Doordat wij in ons voorstel de pau
zes uniform hebben gemaakt en op de zaterdag en zondag de pauzes zelfs hebben ingekort, ver
wachten wij dat het aantal wachtenden zal afnemen. Hierdoor verdwijnt naar onze mening de
noodzaak van een wachthokje. Een opstelstrook achten wij eveneens niet noodzakelijk. Daar
naast zijn deze wensen niet onvermijdbaar of onuitstelbaar, noch wettelijk verplicht, waardoor
deze aanvraag geen goedkeuring zal vinden bij het Rijk. Wij zullen aan deze verzoeken derhalve
geen gehoor kunnen geven.
Twee respondenten (6%) pleiten voor het invoeren van een mobiel pinautomaat. Hoewel dit aan
tal de grens van 10% niet haalt, zouden wij aan dit verzoek graag gehoor willen geven. De hoe
veelheid cash geld die de pontschipper bij zich draagt zal hierdoor afnemen wat het veiliger
maakt voor de pontschipper en daarnaast biedt een mobiel pinautomaat een extra service naar de
gebruiker van de pont.
Voorstel:
Met betrekking tot de Verordening veergelden zouden wij graag een leeftijdsgrens willen invoeren
zodat kinderen tot 4 jaar gratis overgezet worden. Op basis van een inschatting van de pont
schippers gaat dit om gemiddeld ongeveer 2 overzettingen per week. Dit heeft een geringe in
komstenderving tot gevolg van circa 300,00. Daarnaast zouden wij de doelgroep 'inzittenden'
specifiek willen benoemen in de Verordening veergelden. Dit houdt in dat in artikel 4 van voor
noemde verordening naast de voetganger, wielrijder en bromfietser de doelgroep 'inzittenden'
dient te worden toegevoegd.
Doordat er wijzigingen in de Verordening veergelden worden voorgesteld, dient deze verordening
opnieuw te worden vastgesteld. Wij stellen uw raad derhalve voor om akkoord te gaan met de
gewijzigde Verordening veergelden en deze als zodanig vast te stellen.
Wij stellen voor om de huidige - artikel loze- Beheerverordening in te trekken en akkoord te gaan
met de nieuwe "Beheerverordening veerpont De Burd". Met betrekking tot het beheer van de
pont merken wij op dat het vaststellen van de vaartijden een bevoegdheid is van het college van
Burgemeester en Wethouders. Daarom hebben wij dit onderdeel van de oude verordening niet in
de nieuwe verordening opgenomen. Het nieuwe vaarschema hebben wij ter inzage aan dit voor
stel toegevoegd. Met dit vaarschema is getracht gehoor te geven aan de wens van het merendeel
van de respondenten dat aangeeft meer uniformiteit te willen in het vaarschema. Het totaal aan
tal vaaruren is gelijk gebleven ten opzichte van het huidig aantal vaaruren.
In het kader van de veiligheid gaan wij een mobiel pinautomaat aanschaffen.
Pagina 5
3 03 RV evaluatie veerpont en verordening def
OW/PH