2. Voor de realisatie van de aanpassing profiel Boarnsterdyk Akkrum dient de gemeenteraad een krediet beschikbaar te stellen van 45.000,-. De ontwikkeling van de woningbouw in het plan "Boarsntee"te Akkrum/Nes is afgerond. De be langrijkste toegangsweg naar zowel Boarnstee-Zuid als Boarnstee-eiland - de Mienewei is in 2008 na jarenlang in zeer slechte staat te zijn geweest, opnieuw geasfalteerd tot aan de aanslui ting met de Boarnsterdyk. De hoofdontsluitingsweg naar de wijk Boarnstee alsook het achterliggende buitengebied, is de Boarnsterdyk. De voormalige rijksweg is, na de aanleg van de nieuwe weg naar Aldeboarn, niet aangepast. Het betreft het deel vanaf de Stringen. Dit gedeelte is niet alleen voor de woonwijk Boarnstee en het buitengebied een hoofdontsluitingsweg, maar ook voor de toekomstige scho lenbouw, wordt deze weg de belangrijkste toegangsweg voor met name langzaam verkeer. De weg kent nu een profielbreedte van 8,50 meter, passend bij de voormalige rijkswegfunctie. Deze functie is komen te vervallen met het aanleggen van een tracé naar de op- en afritten van de A32. De huidige profielbreedte is niet passend in een 30 km-zone. Herinrichting dan wel aan passing van dit profiel is - los van de scholenbouw - noodzakelijk en wordt na realisatie van de scholenbouw nog urgenter voor de veiligheid van het langzaam verkeer. Aanpassen van het pro fiel is mogelijk, met behoud van de karakteristieke vroegere functie van de weg, het handhaven van de vrij liggende voetpaden, het aanvullen/uitbreiden van de bomenrij zodat tweezijdig een volledige bomenrij aanwezig is en de wegbreedte van 8,50 m terugbrengen naar 6,00 m. Dit geeft ook meer ruimte voor laan beplanting. Deze oplossingsrichting is geschikt als toegang naar de achterliggende wijk en tevens geschikt (met fietsers op de rijbaan, volgens richtlijnen 30 km zones) voor fietsverkeer van en naar school. Ten aanzien van de scholenbouw hebben de omwo nenden aangegeven de herinrichting van de Boarnsterdyk als belangrijke voorwaarde te zien om akkoord te gaan met de voorgestelde verkeersafwikkeling. In de beschikbare middelen voor de infrastructuur nabij de nieuwe school Akkrum is wel rekening gehouden met de aanleg van een minirotonde op de kruising Boarnsterdyk-Stringen en de aanleg van een plateau ter hoogte van de voormalige Mavo, maar niet met de aanpassing van het profiel van het weggedeelte. Voor deze voorziening wordt een bedrag van 45.000,- gevraagd uit de Reserve bovenwijkse activiteiten. 3. Stem in met de onttrekking uit de Reserve bovenwijkse activiteiten conform het bestedings plan voor de dekking van de kredieten genoemd onder 1 en 2. 4. Werkwijze onttrekkingen Reserve bovenwijkse activiteiten Onder een bovenwijkse voorziening wordt verstaan een (infrastructurele) voorziening van open baar nut, waarvan het belang en de baat uitstijgen boven de exploitatie van één (exploita- tie)gebied en waarvan de kosten, vanwege het nut voor meerdere gebieden, niet door één exploi tatie moeten worden gedragen. Dit zijn ook de criteria die genoemd zijn in het voorstel reserves en voorzieningen. Om beroep te kunnen doen op de Reserve bovenwijkse activiteiten zal daar naast ook aangetoond moeten worden of bekostiging uit reguliere middelen behoort te komen dan wel of dat met andere middelen mogelijk is. Om een voorbeeld te geven: de Reserve boven wijkse activiteiten is niet bedoeld om een bijdrage te leveren aan achterstallig onderhoud. Als laatste moet ook de urgentie aangetoond worden. Pagina 3 3 07 raadsvoorstel 2 onttrekkingen bovenwijkse reserve.doc/bpjw/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 42