2. Voor de realisatie van de aanpassing profiel Boarnsterdyk Akkrum dient de gemeenteraad een
krediet beschikbaar te stellen van 45.000,-.
De ontwikkeling van de woningbouw in het plan "Boarsntee"te Akkrum/Nes is afgerond. De be
langrijkste toegangsweg naar zowel Boarnstee-Zuid als Boarnstee-eiland - de Mienewei is in
2008 na jarenlang in zeer slechte staat te zijn geweest, opnieuw geasfalteerd tot aan de aanslui
ting met de Boarnsterdyk.
De hoofdontsluitingsweg naar de wijk Boarnstee alsook het achterliggende buitengebied, is de
Boarnsterdyk. De voormalige rijksweg is, na de aanleg van de nieuwe weg naar Aldeboarn, niet
aangepast. Het betreft het deel vanaf de Stringen. Dit gedeelte is niet alleen voor de woonwijk
Boarnstee en het buitengebied een hoofdontsluitingsweg, maar ook voor de toekomstige scho
lenbouw, wordt deze weg de belangrijkste toegangsweg voor met name langzaam verkeer.
De weg kent nu een profielbreedte van 8,50 meter, passend bij de voormalige rijkswegfunctie.
Deze functie is komen te vervallen met het aanleggen van een tracé naar de op- en afritten van
de A32. De huidige profielbreedte is niet passend in een 30 km-zone. Herinrichting dan wel aan
passing van dit profiel is - los van de scholenbouw - noodzakelijk en wordt na realisatie van de
scholenbouw nog urgenter voor de veiligheid van het langzaam verkeer. Aanpassen van het pro
fiel is mogelijk, met behoud van de karakteristieke vroegere functie van de weg, het handhaven
van de vrij liggende voetpaden, het aanvullen/uitbreiden van de bomenrij zodat tweezijdig een
volledige bomenrij aanwezig is en de wegbreedte van 8,50 m terugbrengen naar 6,00 m. Dit
geeft ook meer ruimte voor laan beplanting. Deze oplossingsrichting is geschikt als toegang naar
de achterliggende wijk en tevens geschikt (met fietsers op de rijbaan, volgens richtlijnen 30 km
zones) voor fietsverkeer van en naar school. Ten aanzien van de scholenbouw hebben de omwo
nenden aangegeven de herinrichting van de Boarnsterdyk als belangrijke voorwaarde te zien om
akkoord te gaan met de voorgestelde verkeersafwikkeling.
In de beschikbare middelen voor de infrastructuur nabij de nieuwe school Akkrum is wel rekening
gehouden met de aanleg van een minirotonde op de kruising Boarnsterdyk-Stringen en de aanleg
van een plateau ter hoogte van de voormalige Mavo, maar niet met de aanpassing van het profiel
van het weggedeelte.
Voor deze voorziening wordt een bedrag van 45.000,- gevraagd uit de Reserve bovenwijkse
activiteiten.
3. Stem in met de onttrekking uit de Reserve bovenwijkse activiteiten conform het bestedings
plan voor de dekking van de kredieten genoemd onder 1 en 2.
4. Werkwijze onttrekkingen Reserve bovenwijkse activiteiten
Onder een bovenwijkse voorziening wordt verstaan een (infrastructurele) voorziening van open
baar nut, waarvan het belang en de baat uitstijgen boven de exploitatie van één (exploita-
tie)gebied en waarvan de kosten, vanwege het nut voor meerdere gebieden, niet door één exploi
tatie moeten worden gedragen. Dit zijn ook de criteria die genoemd zijn in het voorstel reserves
en voorzieningen. Om beroep te kunnen doen op de Reserve bovenwijkse activiteiten zal daar
naast ook aangetoond moeten worden of bekostiging uit reguliere middelen behoort te komen
dan wel of dat met andere middelen mogelijk is. Om een voorbeeld te geven: de Reserve boven
wijkse activiteiten is niet bedoeld om een bijdrage te leveren aan achterstallig onderhoud. Als
laatste moet ook de urgentie aangetoond worden.
Pagina 3
3 07 raadsvoorstel 2 onttrekkingen bovenwijkse reserve.doc/bpjw/3