Jaarschijf 2015 - Incidenteel 124 20 - Structureel 100 143 Totaal 24 123 Geconcludeerd kan worden dat het negatief meerjarig perspectief zoals opgenomen in de voor jaarsnota 2011 omgebogen is in een fors positief meerjarig perspectief. Verklaringen: - Begrotingswijzigingen na vaststellen voorjaarsnota 2011 Na vaststelling van de voorjaarsnota 2011 hebben nog begrotingswijzigingen plaatsgevonden die per saldo een positief structureel resultaat opleverden van per saldo 70.000. (o.a. privatisering van de afvalinzameling en de verlaging van het tarief voor de afvalstoffenheffing zijn verwerkt.) - Structurele doorwerking najaarsnota 2011 - Uitkeringen WWB Begin augustus 2011 is door het ministerie bekendgemaakt dat het landelijke budget wordt ver laagd door bijgestelde ramingen voor de werkloosheid. Dit betekent dat het macrobudget voor de WWB lager uitvalt en alle gemeenten naar aanleiding van nieuwe CBS-cijfers minder geld van het rijk ontvangen voor bijstandsuitkeringen dan hen eerder is gemeld. Het bijgestelde rijksbudget voor Boarnsterhim is 59.377 minder dan de in eind 2010 bekendgemaakte gebundelde uitke ring voor 2011 - Voorschoolse educatie Wet Oke (peuterspeelzalen) De gemeente heeft een wettelijke verantwoordelijkheid om voor alle peuterspeelzalen: een goede basiskwaliteit te garanderen; een goed aanbod voor voorschoolse educatie te doen aan alle jonge kinderen met een risico op achterstanden; een dekkend aanbod van voorschoolse educatie in kinderdagverblijven en peuterspeelzalen te organiseren voor doelgroepkinderen. Verder krijgen gemeenten de wettelijke taak om in het kader van de landelijke kwaliteitseisen toezicht te houden op de peuterspeelzalen en krijgen zij de regie om samen met peuterspeelzalen (en evt. kinderopvang) afspraken te maken over de resultaten in de doorgaande leerlijn. Structureel wordt in de begroting 70.507 opgenomen voor de wettelijke uitvoering van deze doeluitkering. - Begeleiding artikel 12 De rijksinspecteur zal in 2012 een derde rapport nagonoog volledig afrondend odvios omtrent on ze financiële positie opstellen geven. Vanwege de herindeling zal de gemeente ook in 2012 en verder onder preventief toezicht vallen. Dit impliceert dat voortzetting van externe ondersteuning noodzakelijk is. De Rijksinspecteur heeft toegezegd de extra lasten van 60.000 mee te nemen bij zijn berekening van het relevante tekort. - Algemene uitkering In de voorjaarsnota 2011 zijn de gevolgen van de maartcirculaire 2011 meegenomen. Met de herinvoering in 2012 van de 'trap op, trap af-systematiek', de koppeling van het gemeentefonds aan de ontwikkeling van de netto-gecorrigeerde rijksuitgaven, bracht de meicirculaire 2011 weer nieuws over het jaarlijkse accres. Deze circulaire liet een opmerkelijke stijging van het accres, ten opzichte van de uitkomsten van de maartcirculaire 2011, zien. O.a. compensatie stijging lonen en prijzen). Gebruikelijk is dat voor het bepalen van de uitkering gemeentefonds de meest recente circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties leidend is. Op dit moment is dat de septembercirculaire 2011. In vergelijking met de meicirculaire 2011 is er voor 2012 nu sprake van een afname van het accres. (Dus een neerwaartse bijstelling van de algemene uitkering). Echter de circulaire geeft ook nieuws over o.a. decentralisatie AWBZ begeleiding naar de Wmo, Pagina 3 4 01 raadsvoorstel programmabegroting 201 2.doc/odcv/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 49