van de beheerplannen voor bruggen en sluizen, oevers en steigers en begraafplaatsen. Om voor
het jaar 2012 wederom aanspraak te kunnen maken op de artikel-1 2 status moet voor 1 decem
ber 2011 een daartoe strekkende aanvraag bij de fondsbeheerders (Minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties) worden ingediend.
Argumenten:
De door uw raad vastgestelde meerjarenbegroting 2011-2015, het saneringsplan 2010-2015 en
de voorjaarsnota 2011 vormen de basis voor de meerjarenbegroting 2011-2015. De begroting is
tot en met 2014 niet duurzaam sluitend en laat tot en met 2014 een fors begrotingstekort zien.
Daarom zal de provincie de gemeente voor het vijfde achtereenvolgende jaar onder preventief
toezicht plaatsen.
Het jaarlijkse begrotingstekort wordt veroorzaakt door zowel incidentele als structurele zaken.
Het saldo van de begroting 2012 vertoont een tekort van 1.580.000 De jaarschijven 2013
1.458.000, 2014 1.319.000. en tot slot is in 2015 sprake van een sluitende begroting, name
lijk 123.000 positief. Hiermee wordt voldaan aan het bijzonder voorschrift zoals gesteld in de
beschikking op het artikel-12 rapport voor het jaar 2010.
De opbouw is als volgt: x 1.000)
2012
2013
2014
2015
Resultaat na bestemming
- 1.580
- 1.458
- 1.319
123
Resultaat na bestemming
relevant tekort
- 1.949
- 1.949
- 1.949
Resultaat na bestemming
incidenteelncidenteel
- 245
- 47
- 66
- 20
Resultaat na bestemming
strcutureel
614
539
696
143
In die saldi is tot en met het jaar 2014 een exploitatielast van 1.949.000 per jaar zijnde de sa
nering van de negatieve Algemene Reserve alsmede de saldi betrekking hebbende op de fi
nanciële consequenties van de in het artikel-12 rapport 2010 beoordeelde beheerplannen. De
financiële gevolgen van de te nog te beoordelen beheerplannen (rapport 2011: baggeren,
sportvelden, monumenten en groen; rapport 2012 bruggen en sluizen, oevers en steigers en
tot slot begraafplaatsen) zullen leiden tot mutaties in de begrotingsaldi. Uitgegaan mag worden
dat de lasten tot aan het jaar 2015 deel uitmaken van de aanvullende uitkering uit het gemeen
tefonds. Waar het om incidentele lasten gaat, met name die met betrekking tot het achterstallig
onderhoud van de beheerplannen, eindigt dat in 2014. De eventuele structurele extra lasten
moeten onderdeel uitmaken van een sluitende begroting vanaf het jaar 2015.
Het oplossen van ons financiële probleem zonder financiële steun van het Rijk is niet mogelijk
omdat dat zou leiden tot een onaanvaardbare aantasting van het voorzieningenniveau. Daarbij
denken wij met name ook aan het in volstrekt onvoldoende mate uitvoering kunnen geven aan
onze onderhoudstaken en een ongekende toename van de belastingdruk. Het aanvragen van de
artikel 1 2-status voor het jaar 2012 is dus noodzakelijk.
Hiermede wordt aangetoond dat, inclusief de sanering van de negatieve algemene reserve in 5
jaar er een structureel verstorende factor is. Voorts voldoet de gemeente aan de toelatingscriteria
met betrekking tot een 100% kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing en riolering. Voor
wat betreft het voldoen aan het OZB percentage van 0,1432% van de WOZ-waarde (ingevolge
de mei-circulaire 2011) is met de toezichthouder van het rijk de afspraak gemaakt dat daarvoor in
Pagina 2
4 02 RVaanvraagArt12status2012_concept1 2709 verborgen wijzigingen.doc/odgk/2