V
t
Doelstelling Verbeterpunten meldingenlijn
1Doelstelling: naar 90% op tijd afgehandelde meldingen
Actie: a. verbeteren van het (controle)systeem (door secretariaat buitendienst)
b. strenger handhaven vastgestelde afhandeltermijnen (in uitvoering)
c. eindverantwoordelijkheid bij teamcoördinator (in uitvoering)
d. informeren dorpsbelangen over structurele meldingen (in uitvoering)
2. Beoordelen of externe -telefonische - meldingenlijn meest doelmatig is.
Per 1 april 2011 is de meldingenlijn ondergebracht bij het secretariaat van de
buitendienst. Een volledig digitaal meldpunt is vooralsnog niet aan de orde. Mensen
kunnen nu persoonlijk te woord worden gestaan en nog niet iedereen beschikt over
een computer. Dit actiepunt is afgehandeld.
3. Verbeteren interne afstemming meldingenlijn, schouw en contactfunctionaris
Actie: a. periodiek ambtelijk overleg instellen januari 2011
b. onderzoeken of informatiesystemen meldingenlijn - schouw -
contactfunctionaris gekoppeld kunnen 2" kwartaal 2011
3.2 Jaarlijkse schouw
In alle dorpen vindt jaarlijks een schouw plaats, het moment wordt van tevoren
afgesproken met het betreffende dorpsbelang. Dorpsbelang stuurt van te voren aan
de gemeente een lijst met maximaal tien punten in, betreffende de openbare ruimte,
waar de schouw op gericht wordt. Deze punten worden tijdens de schouw bekeken
en besproken. Van de schouw wordt een puntenlijst gemaakt. De actiepunten en de
voortgang wordt bewaakt en worden bijgehouden in een schema. Ook de te nemen
dan wel ondernomen acties.
Kenmerkend is dat dorpsbelangen bij de jaarlijkse schouw ook beleidsmatige zaken
aanvoeren. Deze horen thuis bij de contactfunctionaris (zie 3.3). Dit kan gelegen zijn
in een tekort aan voorlichting en aan het voor dorpsbelangen moeilijk te
onderscheiden verschil tussen een (klein) gebrek en beleidsmatige zaken. Een punt
voor de schouw is bijvoorbeeld de onderhoudstoestand van het openbare gebied in
een dorp en beleidsmatig is bijvoorbeeld de grotere wens om een weg totaal te
herinrichten of de revitalisering van een gebied in het dorp.
De schouw wordt in het voorjaar/zomer gepland. Er wordt onderzocht of het mogelijk
is het bestuurlijk overleg in het najaar/winter te beleggen. Dit om te voorkomen dat
tijdens het bestuurlijk overleg de focus ligt op punten voor de schouw. Door de
schouwpunten wel als agendapunt op te nemen weten dorpsbelangen dat deze
punten de aandacht hebben en kan tijdens het bestuurlijk overleg de focus op
dorpsontwikkeling en beleid liggen.
De jaarlijkse schouw wordt door zowel gemeente als dorpsbelangen gewaardeerd,
daarom wordt dit voortgezet. Overwogen kan worden om in meer of mindere mate
de woningbouwcorporatie te betrekken bij de (afhandeling) van de schouwpunten.
Versie 27-10-2011
pagina 13
JW