3.4 Bestuurlijk overleg
Het college is in 2010 gestart met het bezoeken van alle dorpen en dorpsbelangen.
Deze ronde wordt half 2011 afgesloten. De gemeentelijk contactfunctionaris voor de
dorpsbelangen is aanwezig bij deze overleggen, verschaft vooraf informatie over
lopende zaken en maakt een agenda, het schouwverslag wordt hierbij gevoegd.
Uit de bestuurlijke overleggen blijkt dat met name over het herindelingsproces veel
vragen zijn. Dorpsbelangen komen verder met een aantal onderwerpen en vragen die
bij de schouw of de contactfunctionaris niet aan de orde (kunnen) komen.
Het bestuurlijk overleg wordt de komende jaren voortgezet gelet op de goede
ervaringen. Het is wel zaak om het overleg zo voor te bereiden en te structureren dat
de nadruk ligt op (dorps)visies, beleid en dorpsontwikkeling en niet op praktische
punten die thuis horen bij bijvoorbeeld de schouw.
Bestuurlijk overleg 2011 e.v.
1Overleg wordt voortgezet.
2. Structuur en inhoud richten op visie en beleid. Dit is mogelijk wanneer
de eerder genoemde drie schakels goed werken
3. Taak bij aanspreekpunt - Verantwoordelijk manager afdeling BOP
3.5 Afstemming beheerplannen
In de beheerplannen is omschreven wat de huidige staat is van de openbare ruimte.
Vervolgens is omschreven wat de gewenste kwaliteit is en hoe we tot die kwaliteit
kunnen komen. Daarna zijn de kosten om op dat kwaliteitsniveau te komen bepaald.
De beheerplannen zijn in 2009 vastgesteld. De beheerplannen worden in het artikel
12 proces beoordeeld. Op basis van de beschikbare middelen wordt jaarlijks een
bestedingsplan gemaakt.
Deze bestedingsplannen worden in het ingestelde ambtelijke overleg besproken.
De dorpsvisies worden daarbij geraadpleegd en waar mogelijk worden de
uitvoeringsplannen en de dorpsvisies op elkaar afgestemd om zo
bij het uitvoeren van de beheerplannen mogelijkheden te benutten om concrete
wensen en initiatieven vanuit de dorpen zo mogelijk in te passen. Uiteraard wordt er
indien nodig overleg gepleegd met de dorpsbelangen.
De uitvoering van het achterstallig en regulier onderhoud staat onder tijdsdruk. Per
2014 dient er sprake te zijn van onderhoudsniveau "Basis" voor de openbare ruimte.
Daaronder vallen de wegen, bruggen, vaarwegen, gebouwen enz. Het niveau "Basis"
en de financiële situatie van de gemeente zullen leiden tot het vooral "bijwerken"
van deze onderdelen.
Versie 27-10-2011
pagina 16
JW