4.1 Gemeentelijk beleid uitvoering
In onderstaand overzicht wordt benoemd welke communicatievormen in welke situaties
worden toegepast. Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat het gaat om "extra"
communicatie ten opzichte van de wettelijk voorgeschreven procedures als inspraak e.d. die
vanzelfsprekend altijd worden gevolgd.
ONDERWERP
COMMUNICATIEVORM
Ontwikkelen (structuur)visie
Consulteren
Nieuwe bestemmingsplannen
Afhankelijk schaal consulteren over
voorontwerp; overig geen (ter beoordeling
gemeente)
Afwi|ken bestemmingsplannen
Geen
Beheerplannen openbare ruimte
Informeren over inhoud en planning
Uitvoering groot onderhoud
Informeren over jaarplan
Relevante ontwikkelingen
Consulteren
De uitvoering van de communicatievorm is afhankelijk van de zwaarte van het onderwerp,
beschouwd vanuit de gemeente. Consulteren kan bijvoorbeeld plaats vinden tijdens een
bijeenkomst (bijvoorbeeld bij woningbouwprojecten) maar ook via een standaardformulier.
4.2 Dorpsinitiatieven
ONDERWERP
COMMUNICATIEVORM
Opstellen dorpsvisie
Informeren en/of consulteren (behoefte
dorspbelang)
Dorpsinitiatief ontwikkelen
Consulteren
Dorpsinitiatief uitvoeren
Informeren en/of consulteren
5 Spelregels
Duidelijke spelregels helpen om de rollen goed te kunnen vervullen.
5.1 Spelregels voor gemeente
De gemeente stelt zich op als een betrouwbare partner van de dorpsbelangen
De gemeente zorgt voor een aansprookpuntcontactfunctionaris voor
dorpsbelangenl;
Iedere ambtenaar is zelf verantwoordelijk voor consulteren cq. informeren van
dorpsbelangen, conform dit protocol en de interne werkafspraken;
De gemeente geeft vooraf duidelijk aan welke communicatievorm wordt
gehanteerd en waarom;
Informeren vindt minimaal 2 weken voorafgaand plaats;
Bij consulteren moet rekening worden gehouden met een reactietijd voor
dorpsbelangen van maximaal 6 weken.
De gemeente zorgt voor een reactie - indien nodig - binnen de afgesproken
reactietijd.
Opmerking [Al]: de voormalige
dorpencoördinator of heb je hier mij
voor op het oog?
Opmerking [S2]:
Versie 27-10-2011
pagina 31
JW