lingen als gevolg van het vaststellen van voornoemde verordeningen worden volledigheidshalve
ook vermeld in dit voorstel.
Op het eiland de Burd wonen 18 gezinnen permanent; 67 gezinnen bewonen een recreatiewoning
(dit is inclusief woonboten). In totaal zijn er 31 reacties ontvangen van gebruikers van de Veer
pont de Burd. Dit is een respons van 36%. De reactie van een Burdorganisatie, als ook die van
een individuele gebruiker van de Veerpont de Burd, telt in de evaluatie mee als één reactie. Van
de 29 personen die individueel zijn/haar reactie heeft gegeven, hebben zich 8 aangesloten bij de
reactie van De Vereniging van Eigenaren Suder Burd en één bij de reactie van de Belangenvereni
ging de Burd. Hieronder volgen de bevindingen.
Hierbij dient te worden opgemerkt dat wanneer er een percentage wordt vermeld, dit het percen
tage is van het totaal aantal respondenten. Een percentage van 10% staat dus gelijk aan slechts
3 respondenten.
In dit raadsvoorstel zijn suggesties/opmerkingen van in totaal minder dan 10% van de responden
ten buiten beschouwing gelaten, aangezien dit een zeer kleine groep betreft. De reacties zijn sa
mengevat terug te vinden in bijlage 1"Reacties evaluatie pont 2010".
Beheerverordening
Ten aanzien van de vaartijden zijn er diverse opmerkingen gemaakt. Sommigen vinden de pauzes
te lang, anderen willen uitbreiding van de vaartijden ('s nachts langer varen) en anderen vinden
juist dat de veerpont in het weekend niet tot 02:00 uur 's nachts hoeft te varen, maar dat 24:00
uur of 01:00 uur voldoende is, aangezien er op die tijden weinig van de pont gebruik wordt ge
maakt en omdat dit relatief dure uren zijn.
Bijna de helft stelt voor om de hele week dezelfde vaartijden aan te houden, met afwijkende eind
tijden op vrijdag en zaterdag en afwijkende begintijden op zaterdag en zondag. Bijna 70% geeft
aan dat men uniformiteit wenst in de doordeweekse (middag)pauzes. Men pleit derhalve voor
meer uniformiteit in de vaartijden.
Verordening veergelden
Wat de tarieven betreft geeft ca. 50% aan het inzittendentarief te willen afschaffen. De meest
genoemde reden is dat het inzittendentarief zou leiden tot minder familiebezoek. De Vereniging
van Eigenaren Suder Burd zou de derving aan inkomsten, als gevolg van het vrij overzetten van
inzittenden, willen versleutelen in abonnementsgeld of in de kaartjes.
Beide belangenverenigingen zouden niet-inwonende 1 e-graads verwanten onder het abonnement
willen laten vallen. Ca. 60% deelt deze opvatting. Beide verenigingen zouden dan akkoord gaan
met een hoger abonnementstarief. Ca. 35% geeft aan een leeftijdsgrens in te willen voeren
waarbij kinderen tot 4 (of tot 12) jaar gratis over kunnen. Ca. 30% zou wensen dat het aan
schaffen van een abonnement ook mogelijk wordt voor niet-Burdbewoners. Iets meer dan 10%
zou een alternatieve abonnementsvorm wensen, bijvoorbeeld een 10-rittenkaart of een zomer-
abonnement.
Overige opmerkingen
Eén op de vier geeft aan dat als gevolg van de hogere tarieven het gebruik van eigen bootjes is
toegenomen. Zij stellen tevens dat het hierdoor onveiliger is geworden op het water. Eenzelfde
hoeveelheid pleit voor opstelstroken aan beide zijden (Grou-zijde en Burd-zijde) als gevolg van de
lange wachtrijen. Als service zou een iets kleinere groep wachthokjes wensen ter bescherming
tegen wind en regen aan beide zijden.
Pagina 2
4 02 RV evaluatie veerpont en verordening def.doc
OW/PH