lingen als gevolg van het vaststellen van voornoemde verordeningen worden volledigheidshalve ook vermeld in dit voorstel. Op het eiland de Burd wonen 18 gezinnen permanent; 67 gezinnen bewonen een recreatiewoning (dit is inclusief woonboten). In totaal zijn er 31 reacties ontvangen van gebruikers van de Veer pont de Burd. Dit is een respons van 36%. De reactie van een Burdorganisatie, als ook die van een individuele gebruiker van de Veerpont de Burd, telt in de evaluatie mee als één reactie. Van de 29 personen die individueel zijn/haar reactie heeft gegeven, hebben zich 8 aangesloten bij de reactie van De Vereniging van Eigenaren Suder Burd en één bij de reactie van de Belangenvereni ging de Burd. Hieronder volgen de bevindingen. Hierbij dient te worden opgemerkt dat wanneer er een percentage wordt vermeld, dit het percen tage is van het totaal aantal respondenten. Een percentage van 10% staat dus gelijk aan slechts 3 respondenten. In dit raadsvoorstel zijn suggesties/opmerkingen van in totaal minder dan 10% van de responden ten buiten beschouwing gelaten, aangezien dit een zeer kleine groep betreft. De reacties zijn sa mengevat terug te vinden in bijlage 1"Reacties evaluatie pont 2010". Beheerverordening Ten aanzien van de vaartijden zijn er diverse opmerkingen gemaakt. Sommigen vinden de pauzes te lang, anderen willen uitbreiding van de vaartijden ('s nachts langer varen) en anderen vinden juist dat de veerpont in het weekend niet tot 02:00 uur 's nachts hoeft te varen, maar dat 24:00 uur of 01:00 uur voldoende is, aangezien er op die tijden weinig van de pont gebruik wordt ge maakt en omdat dit relatief dure uren zijn. Bijna de helft stelt voor om de hele week dezelfde vaartijden aan te houden, met afwijkende eind tijden op vrijdag en zaterdag en afwijkende begintijden op zaterdag en zondag. Bijna 70% geeft aan dat men uniformiteit wenst in de doordeweekse (middag)pauzes. Men pleit derhalve voor meer uniformiteit in de vaartijden. Verordening veergelden Wat de tarieven betreft geeft ca. 50% aan het inzittendentarief te willen afschaffen. De meest genoemde reden is dat het inzittendentarief zou leiden tot minder familiebezoek. De Vereniging van Eigenaren Suder Burd zou de derving aan inkomsten, als gevolg van het vrij overzetten van inzittenden, willen versleutelen in abonnementsgeld of in de kaartjes. Beide belangenverenigingen zouden niet-inwonende 1 e-graads verwanten onder het abonnement willen laten vallen. Ca. 60% deelt deze opvatting. Beide verenigingen zouden dan akkoord gaan met een hoger abonnementstarief. Ca. 35% geeft aan een leeftijdsgrens in te willen voeren waarbij kinderen tot 4 (of tot 12) jaar gratis over kunnen. Ca. 30% zou wensen dat het aan schaffen van een abonnement ook mogelijk wordt voor niet-Burdbewoners. Iets meer dan 10% zou een alternatieve abonnementsvorm wensen, bijvoorbeeld een 10-rittenkaart of een zomer- abonnement. Overige opmerkingen Eén op de vier geeft aan dat als gevolg van de hogere tarieven het gebruik van eigen bootjes is toegenomen. Zij stellen tevens dat het hierdoor onveiliger is geworden op het water. Eenzelfde hoeveelheid pleit voor opstelstroken aan beide zijden (Grou-zijde en Burd-zijde) als gevolg van de lange wachtrijen. Als service zou een iets kleinere groep wachthokjes wensen ter bescherming tegen wind en regen aan beide zijden. Pagina 2 4 02 RV evaluatie veerpont en verordening def.doc OW/PH

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 46