II Trends en ontwikkelingen70 Restaurants Restaurants richten zich op de bereiding en verkoop van maaltijden. De branche kent een grote verscheidenheid aan typen bedrijven. Naast restaurants worden ook bistro's, café-restaurants en wegrestaurants gerekend. Ook wordt onderscheid gemaakt in type keukens, bijvoorbeeld Nederlands en Frans. Een restaurant kan beschikken over een aanbod uit verschillende typen keukens. Trends Toenemend gebruik internet en social media bij gasten en restaurants Groei buitenhuisconsumptie en meer eetmomenten per dag Belangstelling voor gezonde en duurzame voeding Belangstelling voor authentieke (streek)producten Meer aandacht voor duurzaamheid bij gasten en ondernemers. Kansen en bedreigingen Een goede website is een uitstekend uithangbord voor een restaurant. Meer dan de helft van de potentiële gasten raadpleegt eerst het internet voor een bezoek aan een restaurant Toename van het aantal kapitaalkrachtige ouderen met veel vrije tijd zijn een belangrijke doelgroep voor restaurants Het belang van een goed terras neemt toe. Enerzijds omdat mensen een plek zoeken om te roken, anderzijds omdat het terras wordt gezien als uithangbord van het restaurant Er is sprake van branchevervaging. Een groot aantal food-concepten positioneert zich tussen de traditionele supermarkt en de horeca. Deze concepten spelen vaak in op de behoefte aan snelheid in een aantrekkelijke omgeving De huidige economische situatie drukt de zakelijke markt en de komst van buitenlandse toeristen. De consumenten zijn ook voorzichtiger met uitgeven. Het aantal gasten en de bestedingen per gast nemen af. Perspectief Ook - of zelfs juist - in de restaurantbranche is de economische situatie merkbaar. Door de afwachtende houding van consumenten mag de komende jaren niet op een krachtige omzet stijging worden gerekend. Overigens hebben niet alle restaurants hinder van de crisis, een deel kan desondanks een omzetstijging realiseren. De vooruitzichten op de korte termijn zijn nog niet zeer positief, op langere termijn is er toch voldoende perspectief. Zo kan de buitenhuisconsumptie het komende decennium flink groeien. Een groeiende groep senioren eet graag buiten de deur. 10 Bron: Rabobank Cijfers&Trends 35e jaargang, februari 2011 Ruimtelijk Horecabeleid Grou 15 november 2011 32

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 102