II
Trends en ontwikkelingen70
Restaurants
Restaurants richten zich op de bereiding en verkoop van maaltijden. De branche kent een grote verscheidenheid aan typen bedrijven.
Naast restaurants worden ook bistro's, café-restaurants en wegrestaurants gerekend. Ook wordt onderscheid gemaakt in type keukens,
bijvoorbeeld Nederlands en Frans. Een restaurant kan beschikken over een aanbod uit verschillende typen keukens.
Trends
Toenemend gebruik internet en social media bij gasten en restaurants
Groei buitenhuisconsumptie en meer eetmomenten per dag
Belangstelling voor gezonde en duurzame voeding
Belangstelling voor authentieke (streek)producten
Meer aandacht voor duurzaamheid bij gasten en ondernemers.
Kansen en bedreigingen
Een goede website is een uitstekend uithangbord voor een restaurant. Meer dan de helft van de potentiële gasten raadpleegt
eerst het internet voor een bezoek aan een restaurant
Toename van het aantal kapitaalkrachtige ouderen met veel vrije tijd zijn een belangrijke doelgroep voor restaurants
Het belang van een goed terras neemt toe. Enerzijds omdat mensen een plek zoeken om te roken, anderzijds omdat het terras
wordt gezien als uithangbord van het restaurant
Er is sprake van branchevervaging. Een groot aantal food-concepten positioneert zich tussen de traditionele supermarkt en de
horeca. Deze concepten spelen vaak in op de behoefte aan snelheid in een aantrekkelijke omgeving
De huidige economische situatie drukt de zakelijke markt en de komst van buitenlandse toeristen. De consumenten zijn ook
voorzichtiger met uitgeven. Het aantal gasten en de bestedingen per gast nemen af.
Perspectief
Ook - of zelfs juist - in de restaurantbranche is de economische situatie merkbaar. Door de afwachtende houding van consumenten mag
de komende jaren niet op een krachtige omzet stijging worden gerekend. Overigens hebben niet alle restaurants hinder van de crisis, een
deel kan desondanks een omzetstijging realiseren.
De vooruitzichten op de korte termijn zijn nog niet zeer positief, op langere termijn is er toch voldoende perspectief. Zo kan de
buitenhuisconsumptie het komende decennium flink groeien. Een groeiende groep senioren eet graag buiten de deur.
10 Bron: Rabobank Cijfers&Trends 35e jaargang, februari 2011
Ruimtelijk Horecabeleid Grou 15 november 2011
32