Bovendien leven jongere consumenten steeds drukker en meer gehaast, waardoor er minder tijd is om zelf te koken. Voor de middellange termijn zijn er kansen aanwezig. Wel met het voorbehoud dat niet alleen de horeca automatisch van bovengenoemde ontwikkelingen profiteert; ook winkels, tankstations en supermarkten richten zich hierop. Het horeca-aanbod in Grou is zeer traditioneel. Toch is bijvoorbeeld geen pannenkoekrestaurant niet aanwezig. Een trendy food-concept zoals bijvoorbeeld een wok- of sushirestaurant ontbreekt. Overige trends in het horeca-aanbod zijn onder meer concepten met gezonde, ecologische dan wel authentieke ingrediënten of een concept gericht op senioren met bijvoorbeeld kleinere porties en aandacht voor wellness. Een koffiecorner of zelfs een koffiebakfiets is een concept dat in andere plaatsen goed aanslaat. Cafés en discotheken Cafés en discotheken richten zich in hoofdzaak op het verstrekken van (alcohol)houdende dranken. Met bijna 10.000 bedrijven behoort de cafébranche tot de grotere branches binnen het MKB. Naast dranken worden vaak ook kleine hapjes verkocht. De branche kenmerkt zich door een grote verscheidenheid aan typen bedrijven, zoals buurtcafés, eetcafés of themacafés. De differentiatie komt tot uitinq in het interieur, de muziek of de locatie. T rends schaalvergroting: afname aantal bedrijven, maar toename verkoopoppervlakte toenemende ketenvorming en groei aantal formules minder contant geld door nieuwe betaalvormen opkomst van festivals en evenementen daling van de gemiddelde besteding per consument. Kansen en bedreigingen Senioren kunnen een interessante doelgroep zijn. Het aantal senioren neemt toe en bovendien hebben ze meer tijd en geld te besteden. Service en persoonlijke aandacht stellen zij op prijs Kosten reduceren door verbetering van de efficiency in de onderneming Inspelen op gezondheidstendensen kan het draagvlak van het café verbreden Een duidelijke en informatieve internetsite kan meer bezoekers genereren. Consumenten oriënteren zich steeds vaker op internet. Ook gebruik van social media kan gasten opleveren 33 Ruimtelijk Horecabeleid Grou 15 november 2011

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 103