Bovendien leven jongere consumenten steeds drukker en meer gehaast, waardoor er minder tijd is om zelf te koken. Voor de middellange
termijn zijn er kansen aanwezig. Wel met het voorbehoud dat niet alleen de horeca automatisch van bovengenoemde ontwikkelingen
profiteert; ook winkels, tankstations en supermarkten richten zich hierop.
Het horeca-aanbod in Grou is zeer traditioneel. Toch is bijvoorbeeld geen pannenkoekrestaurant niet aanwezig. Een trendy
food-concept zoals bijvoorbeeld een wok- of sushirestaurant ontbreekt. Overige trends in het horeca-aanbod zijn onder meer
concepten met gezonde, ecologische dan wel authentieke ingrediënten of een concept gericht op senioren met bijvoorbeeld
kleinere porties en aandacht voor wellness. Een koffiecorner of zelfs een koffiebakfiets is een concept dat in andere plaatsen
goed aanslaat.
Cafés en discotheken
Cafés en discotheken richten zich in hoofdzaak op het verstrekken van (alcohol)houdende dranken. Met bijna 10.000 bedrijven behoort
de cafébranche tot de grotere branches binnen het MKB. Naast dranken worden vaak ook kleine hapjes verkocht. De branche kenmerkt
zich door een grote verscheidenheid aan typen bedrijven, zoals buurtcafés, eetcafés of themacafés. De differentiatie komt tot uitinq in
het interieur, de muziek of de locatie.
T rends
schaalvergroting: afname aantal bedrijven, maar toename verkoopoppervlakte
toenemende ketenvorming en groei aantal formules
minder contant geld door nieuwe betaalvormen
opkomst van festivals en evenementen
daling van de gemiddelde besteding per consument.
Kansen en bedreigingen
Senioren kunnen een interessante doelgroep zijn. Het aantal senioren neemt toe en bovendien hebben ze meer tijd en geld te
besteden. Service en persoonlijke aandacht stellen zij op prijs
Kosten reduceren door verbetering van de efficiency in de onderneming
Inspelen op gezondheidstendensen kan het draagvlak van het café verbreden
Een duidelijke en informatieve internetsite kan meer bezoekers genereren. Consumenten oriënteren zich steeds vaker op
internet. Ook gebruik van social media kan gasten opleveren
33
Ruimtelijk Horecabeleid Grou 15 november 2011