Branchevervaging: het aantal concurrerende drankverstrekkende bedrijven buiten de horeca is toegenomen en kan de komende jaren verdere groeien Het rookverbod heeft bij een flinke groep bedrijven tot omzetverlies geleid De economische crisis remt de consumentenbestedingen en daardoor zijn de bestedingen in de horeca gedaald. Perspectief De omzet van cafés is in 2010 fors gedaald. Het rookverbod is daar mede debet aan. Steeds meer bedrijven in de natte horeca negeren daarom het rookverbod, maar dit lijkt vooral een tijdelijke oplossing. De maatschappelijke druk op rokers neemt in de toekomst naar verwachting alleen maar toe. Dat consumenten door de crisis minder uitgeven, maakt de zorgen voor cafés alleen maar groter. Verwacht wordt dat het aantal bedrijven hierdoor zal afnemen. Het wordt steeds lastiger voor clubs en discotheken om het uitgaanspubliek te trekken omdat de concurrentie van festivals en evenementen toeneemt. Ook de uitgaanscultuur op het strand is booming, zodat het in de zomer extra lastig is om clubs vol te krijgen. Concepten moeten sneller zijn, maar wel herkenbaar blijven voor de bezoekers. Cafetaria 's en kleine eetwarenverstrekkers Cafetaria's en kleine eetwarenverstrekkers behoren tot de spijsverstrekkende bedrijven. Zij richten zich op de bereiding en verkoop van gemaksvoedsel vanuit een relatief eenvoudig ingerichte zaak. Een breed scala aan ondernemingen valt in deze categorie zoals snackbars, shoarmazaken, lunchrooms, fastfoodrestaurants en ijssalons. Trends Franchise en ketenvorming Op langere termijn toename van de buitenshuisconsumptie Gezondheidstrend bij consumenten en aandacht vanuit de maatschappij voor overgewicht Groeiend aantal internetbestellingen van (fast)food producten Toename van aantal koffiewinkels, lunchrooms en ijssalons Kansen en bedreigingen Consumenten kiezen mede door de crisis vaker voor "goedkoper"uit eten gaan (cafetaria in plaats van restaurant) De buitenhuisconsumptie gaat op langere termijn flink toenemen. De consument heeft vaak weinig tijd en wil op momenten en plaatsen kunnen eten en drinken dat het hem uitkomt De consument zoekt gemak. Dit leidt tot meer aankopen van kant-en-klaar maaltijden en het laten thuis bezorgen van eten. Hierbij neemt het aantal bestellingen via internet toe. Stimuleren van de consumptie van frisdrank of bijproducten kan de gemiddelde besteding per persoon en daarmee de bedrijfsomzet verhogen 34 Ruimtelijk Horecabeleid Grou 15 november 2011

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 104