Branchevervaging: het aantal concurrerende drankverstrekkende bedrijven buiten de horeca is toegenomen en kan de komende
jaren verdere groeien
Het rookverbod heeft bij een flinke groep bedrijven tot omzetverlies geleid
De economische crisis remt de consumentenbestedingen en daardoor zijn de bestedingen in de horeca gedaald.
Perspectief
De omzet van cafés is in 2010 fors gedaald. Het rookverbod is daar mede debet aan. Steeds meer bedrijven in de natte horeca negeren
daarom het rookverbod, maar dit lijkt vooral een tijdelijke oplossing. De maatschappelijke druk op rokers neemt in de toekomst naar
verwachting alleen maar toe. Dat consumenten door de crisis minder uitgeven, maakt de zorgen voor cafés alleen maar groter. Verwacht
wordt dat het aantal bedrijven hierdoor zal afnemen.
Het wordt steeds lastiger voor clubs en discotheken om het uitgaanspubliek te trekken omdat de concurrentie van festivals en
evenementen toeneemt. Ook de uitgaanscultuur op het strand is booming, zodat het in de zomer extra lastig is om clubs vol te krijgen.
Concepten moeten sneller zijn, maar wel herkenbaar blijven voor de bezoekers.
Cafetaria 's en kleine eetwarenverstrekkers
Cafetaria's en kleine eetwarenverstrekkers behoren tot de spijsverstrekkende bedrijven. Zij richten zich op de bereiding en verkoop van
gemaksvoedsel vanuit een relatief eenvoudig ingerichte zaak. Een breed scala aan ondernemingen valt in deze categorie zoals snackbars,
shoarmazaken, lunchrooms, fastfoodrestaurants en ijssalons.
Trends
Franchise en ketenvorming
Op langere termijn toename van de buitenshuisconsumptie
Gezondheidstrend bij consumenten en aandacht vanuit de maatschappij voor overgewicht
Groeiend aantal internetbestellingen van (fast)food producten
Toename van aantal koffiewinkels, lunchrooms en ijssalons
Kansen en bedreigingen
Consumenten kiezen mede door de crisis vaker voor "goedkoper"uit eten gaan (cafetaria in plaats van restaurant)
De buitenhuisconsumptie gaat op langere termijn flink toenemen. De consument heeft vaak weinig tijd en wil op momenten en
plaatsen kunnen eten en drinken dat het hem uitkomt
De consument zoekt gemak. Dit leidt tot meer aankopen van kant-en-klaar maaltijden en het laten thuis bezorgen van eten.
Hierbij neemt het aantal bestellingen via internet toe.
Stimuleren van de consumptie van frisdrank of bijproducten kan de gemiddelde besteding per persoon en daarmee de
bedrijfsomzet verhogen
34
Ruimtelijk Horecabeleid Grou 15 november 2011