BOARNSTERHIM
gemeente
BESLUITVORMEND RAADSVOORSTEL
Status: meningsvormend
Raadsvergadering: 20 december 2011
Agendapunt: 3.7
Eerdere behandeling:
Portefeuillehouder: wethouder mevrouw H.J. de Haan-Laagland
Behandelend ambtenaar: mw. S. Haanstra
Onderwerp: Algemene Subsidieverordening Boarnsterhim 2012
Programma: Divers
Product: Divers
Voorstel:
1Neem kennis van de binnengekomen zienswijzen op het ontwerp van de Algemene Subsidieverordening
Boarnsterhim 2012 en stem in met de concept-reactie van het college ten aanzien van de opmerkin
gen vanuit de Sport Advies Raad.
2. Stel de Algemene Subsidieverordening Boarnsterhim 2012 vast onder gelijktijdige intrekking van de Al
gemene Subsidieverordening Boarnsterhim 2008, waarna publicatie in Op Hichte plaatsvindt.
Inleiding
Op 6 juni 2011 heeft het college van burgemeester en wethouder het ontwerp van de Algemene Subsidiever
ordening Boarnsterhim 2012 (ASB 12) vastgesteld. Deze verordening vervangt de Algemene Subsidieverorde
ning Boarnsterhim 2008 (ASB 08). Vervolgens heeft het ontwerp in de periode van 2 augustus tot en met 27
september 2011 ter inzage gelegen op het gemeentehuis waarbij belanghebbenden in de gelegenheid werden
gesteld om hun zienswijzen mondeling dan wel schriftelijk kenbaar te maken aan het college. Daarnaast is de
ASB 12 toegezonden aan alle organisaties zodat iedereen zoveel mogelijk in de gelegenheid werd gesteld om
zienswijzen in te brengen.
Aanleiding voor het opstellen van een nieuwe Algemene Subsidieverordening ligt in het gegeven dat er in de
voorliggende verordening een vereenvoudiging van het subsidieproces (zowel voor de aanvrager als voor de
gemeente) plaatsvindt. Die vereenvoudiging heeft met name te maken met de indieningstermijn en de ver
antwoording. Basis voor de ASB 12 ligt in de modelverordening van de VNG waarna de verordening vervolgens
op nog een aantal punten is vereenvoudigd en aangepast naar de situatie in Boarnsterhim. Globaal gaat het
hier om de volgende wijzigingen:
In algemene zin: vereenvoudiging subsidieverordening waardoor minder administratieve lasten en de
regulering. Hierdoor is er sprake van een besparing op uitvoeringskosten en betere dienstverlening.
De artikelen en passages waarbij het de vraag is óf en zo ja wat deze toevoegen zijn verwijderd uit de
ASB 12. De ASB 12 omvat vervolgens 6 pagina's tegenover 10 pagina's bij de ASB 08.
In de ASB 08 werd een onderscheid gemaakt tussen structurele subsidies, incidentele subsidies en
kleine subsidies die zowel een incidenteel als structureel karakter konden hebben. Voor iedere soort
subsidie bestond een andere aanvraag- en toekenningsprocedure. Aangezien dit onderscheid voor de
subsidieaanvragers soms niet geheel duidelijk was, kwam het voor dat er misverstanden ontstonden.
In de ASB 12 is de omschrijving van het soort subsidie vereenvoudigd.
In de ASB 08 staat aangegeven dat een uitgebreide financiële en inhoudelijke verantwoording moet
plaatsvinden bij subsidies groter dan 2.500,-. Om de administratieve lasten voor zowel de subsidie
aanvrager als subsidieverstrekker bij relatief kleine subsidiebedragen te beperken, is dit bedrag naar
boven toe bijgesteld tot 5.000,-. Ook vanuit praktische overwegingen is het bedrag van 5.000,- re-
eler. Er worden namelijk vaak binnen hetzelfde beleidsonderdeel - bijv. subsidie exploitatiekosten
jeugd-/jongerenwerk- regelmatig subsidies verstrekt die variëren van 2.200,- tot 2.700,-. Dit heeft
in de ASB 08 als negatieve consequentie dat de ene jeugdvereniging wel een uitgebreide verantwoor
ding moet aanleveren en de andere niet. Voor wat betreft de eenduidigheid is dit niet wenselijk. Wij
zigen van het verantwoordingsbedrag naar subsidies groter dan 5.000,- zorgt bovendien zowel voor
de aanvrager als de gemeente voor flink minder administratieve lasten.
3 07 Subsidieverordening.doc/bpsh 1