BOARNSTERHIM
gemeente
BESLUITVORMEND RAADSVOORSTEL
Status: meningsvormend
Raadsvergadering: 20 december 2011
Agendapunt: 3.8
Eerdere behandeling:
Portefeuillehouder: wethouder mevrouw H.J. de Haan-Laagland
Behandelend ambtenaar: B. Fokkens
Onderwerp: Verordening tijdelijke regels Aanscherping Wet Werk en Bijstand 2012 gemeente Boarnsterhim
Programma: Werk en Bestaanszekerheid
Voorstel:
1. Verklaar dat de verordeningen in het kader van de Wet investeren in jongeren van rechtswege per 1
januari 2012 komen te vervallen vanwege de intrekking van de Wet investeren in jongeren en maak
dit bekend.
2. Stel de verordening tijdelijke regels Aanscherping Wet Werk en Bijstand 2012 gemeente Boarnsterhim
vast.
Inleiding
Aanleiding
Op 1 januari 2012 treedt de 'Wet tot wijziging van de Wet Werk en Bijstand en samenvoeging van die wet met
de Wet investeren in jongeren gericht op bevordering van deelname aan de arbeidsmarkt en vergroting van de
eigen verantwoordelijkheid van uitkeringsgerechtigden' (kortweg: Wet aanscherping WWB) in werking. Uit
gangspunten van de wetswijziging zijn:
Grotere nadruk op eigen verantwoordelijkheid burger in de voorziening in het bestaan;
Versterking van het activerende karakter en de vangnetfunctie van de WWB;
Aanscherping van de verplichtingen voor bijstandsgerechtigden;
Beperking van de doelgroep voor het gemeentelijke minimabeleid.
Bovenstaande uitgangspunten leidden ertoe dat het wettelijk bijstandsregime substantieel van inhoud veran
dert. Zo gaat voor jongeren een wettelijke zoektijd van vier weken gelden en hebben zij, anders dan onder de
WIJ, geen recht meer op een werkleeraanbod. Wel hebben zij recht op begeleiding bij de vormgeving van hun
eigen verantwoordelijkheid op weg naar economische zelfstandigheid.
Daarnaast betreft een belangrijke wijziging in de regelgeving het afschaffen van de bijstand voor inwonende
meerderjarige kinderen en ouders en invoeren van een toets op het huishoudinkomen. Ook worden enkele
nieuwe verplichtingen in de WWB opgenomen en wordt de doelgroep voor het minimabeleid beperkt tot de
groep minima met een inkomen van maximaal 110% van de bijstandsnorm. Daarnaast is een verordeningsplicht
gecreëerd voor de maatschappelijke participatie van kinderen.
Consequenties voor gemeentelijk beleid
Mede vanwege intrekking van de WIJ per 1 januari 2012 hebben de genoemde ontwikkelingen aanzienlijke
consequenties voor het gemeentelijk beleid. Deze consequenties kunnen als volgt worden gecategoriseerd:
De WIJ-verordeningen vervallen per 1 januari 2012. Doordat de WIJ wordt ingetrokken, vervallen de
daarop gebaseerde verordeningen eveneens per 1 januari 2012. Jongeren vallen door de wetswijziging
voortaan onder het WWB-regime (overgangssituaties daargelaten). Dit roept de vraag op of de huidige
WWB-verordeningen adequaat voorzien in het regeltechnisch kader voor jongeren, of dat in die veror
deningen nog aanpassingen nodig zijn. Dit is een vraag van regeltechnische maar ook van beleidsin
houdelijke aard;
Door herdefiniëring van de leefvormen die als afzonderlijk bijstandssubject voor bijstand in aanmer
king komen alsmede de totstandkoming van de huishoudtoets wordt de kring van rechthebbenden
kleiner, hebben meerderjarige kinderen en ouders nog slechts gezamenlijk recht op bijstand en tref
fen misdragingen van deze belanghebbenden het gezamenlijk inkomen. Dit heeft gevolgen voor het
3 08 voorstel raad WWB.doc/bpfb 1