Pagina 2
gemeentelijk toeslagenbeleid, het maatregelenbeleid en het minimabeleid en roept de vraag op wel
ke aanpassingen aan de verordeningen noodzakelijk en/of gewenst zijn;
De nieuwe verplichtingen voor bijstandsgerechtigden hebben gevolgen voor het maatregelenbeleid en
het re-integratiebeleid en roepen evenzeer de vraag op welke aanpassingen aan de verordeningen
noodzakelijk en/of gewenst zijn;
De normering van gemeentelijk minimabeleid tot maximaal 110% van de bijstandsnorm kan gevolgen
hebben voor de doelgroepomschrijving in de verordening langdurigheidstoeslag
De normering kan tevens consequenties hebben voor andere delen van het minimabeleid. Dit geldt
niet voor onze gemeente omdat wij reeds deze grens hanteren
Argumenten
1. Het bekend maken van intrekking bestaande WIJ verordeningen biedt duidelijkheid.
Feitelijk zijn we niet verplicht om de intrekking van de WIJ verordeningen bekend te maken, omdat
deze van rechtswege komen te vervallen. Desondanks biedt het duidelijkheid naar de burger toe, dit
wel te doen.
2. Met het vaststellen van de verordening tijdelijke regels aanscherping Wet Werk en Bijstand voldoen
we aan onze wettelijke plicht.
Het Raadsbesluit heeft formeel gezien het karakter van een wijzigingsverordening, dat wil zeggen, zij
brengt met haar vaststelling door de gemeenteraad een wijziging in de inhoud en betekenis van een
aantal verordeningen teweeg. Het Raadsbesluit is tijdelijk van aard, dat wil zeggen dat het gericht is
op het faciliteren van de met de genoemde wetswijziging minimaal noodzakelijke aanpassingen in de
gemeentelijke verordeningen. De intentie is erop gericht om in 2012 het gemeentelijk bijstandsbeleid
integraal te heroverwegen. De verwachting is dat dit in 2012 zal leiden tot een inhoudelijke aanpas
sing van de betreffende verordeningen. In dit Raadsbesluit wordt geen gebruik gemaakt van een zgn.
'horizonbepaling', die de duur van de verordening vaststelt op een concrete periode (bijv. tot 1 janu
ari 2013). De ontwikkelingen binnen de sociale zekerheid zijn nog te ongewis om met zekerheid te
kunnen vaststellen dat een integrale heroverweging van het lokale sociale zekerheidsbeleid voor een
bepaalde datum is afgerond.
Bij de vormgeving van het Raadsbesluit is ernaar gestreefd om zoveel mogelijk recht te doen aan de
aanwijzingen voor de decentrale regelgeving van de VNG.
Kanttekeningen
1. Geen voorstel voor aanpassing Verordening Cliëntenparticipatie en onderdeel handhaving/fraude
Hoewel het denkbaar is dat door intrekking van de WIJ ook de Verordening Cliëntenparticipatie en de
handhaving worden geraakt, worden binnen het kader van het Raadsbesluit voor die verordeningen
geen wijzigingsbesluiten genomen. Voor de Verordening Cliëntenparticipatie geldt dat het intrekken
van de WIJ er op zichzelf niet toe leidt dat er een wijziging plaatsvindt in de wijze waarop jongeren
betrokken zijn bij de uitvoering van de wet en deelnemen aan cliëntenparticipatie. Wel moeten er
formeel gesproken enkele tekstuele aanpassingen plaatsvinden, nu de WIJ per 1 januari 2012 inge
trokken wordt. Omdat het belang daarvan gering is en de verordening weinig algemeen verbindende
voorschriften bevat maar meer het karakter van een interne reglementering heeft, is het verantwoord
om met aanpassing te wachten tot invoering van de Wet werken naar vermogen, die ingrijpende con
sequenties kan hebben op het gemeentelijk cliëntenbestand.
Met betrekking tot de handhaving van de WIJ geldt dat er geen afwijkende regeling gold ten opzichte
van de handhaving van de WWB. Omdat er slechts enkele algemeen verbindende voorschriften voor
komen en deze inhoudelijk geen wijziging ondergaan als gevolg van intrekking van de WIJ, is het
evenzeer verantwoord om eerst in 2012 tot een herziening van de verordening over te gaan.
Er is overleg gevoerd met
Het Raadsbesluit is besproken met de kwaliteitsmedewerker van de afdeling en Sociale Zaken en een juridi
sche medewerker van de afdeling Juridische Zaken.
Wettelijke/contractuele verplichting
Ja.
Financiële consequenties
Op dit moment is nog niet in te schatten of- en hoeveel uitkeringen er ten gevolge van de wetswijziging er
2/3
3 08 voorstel raad WWB.doc/2