Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van datum noemen>.
De griffier, De voorzitter,
A.G.M. Rutten T. Baas
ALGEMENE TOELICHTING
Achtergrond
Op 1 januari 2012 treedt de 'Wet tot wijziging van de Wet werk en bijstand en samenvoeging van die wet met
de Wet investeren in jongeren gericht op bevordering van deelname aan de arbeidsmarkt en vergroting van
de eigen verantwoordelijkheid van uitkeringsgerechtigden' (kortweg: Wet Aanscherping WWB) in werking.
Uitgangspunten van deze wetswijziging zijn:
Grotere nadruk op eigen verantwoordelijkheid burger in de voorziening in het bestaan;
Versterking van het activerende karakter en de vangnetfunctie van de Wet werk en bijstand (WWB);
Aanscherping van de verplichtingen voor bijstandsgerechtigden;
Beperking van de doelgroep voor het gemeentelijk minimabeleid.
Deze uitgangspunten leiden ertoe dat het wettelijk bijstandsregime substantieel van inhoud verandert. Zo
gaat voor jongeren een wettelijke zoektijd van vier weken gelden en hebben zij, anders dan onder het
regime van de Wet investeren in jongeren (WIJ), geen recht meer hebben op een werkleeraanbod, maar op
begeleiding bij de vormgeving van hun eigen verantwoordelijkheid op weg naar economische zelfstandigheid.
Een belangrijke wijziging in de regelgeving betreft voorts het afschaffen van de bijstand voor inwonende
meerderjarige kinderen en ouders en de creatie van een toets op het huishoudinkomen. Voorts worden
enkele nieuwe verplichtingen in de WWB opgenomen en wordt de doelgroep voor het minimabeleid beperkt
tot de groep minima met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm. Daarnaast is een verordeningsplicht
gecreëerd voor de maatschappelijke participatie van kinderen.
Consequenties voor gemeentelijk beleid
Mede vanwege intrekking van de WIJ per 1 januari 2012 hebben de genoemde ontwikkelingen aanzienlijke
consequenties voor het gemeentelijk beleid. Deze consequenties kunnen als volgt worden gecategoriseerd:
De WIJ-verordeningen vervallen per 1 januari 2012. Doordat de WIJ wordt ingetrokken, vervallen de
daarop gebaseerde verordeningen eveneens per 1 januari 20121. Jongeren vallen door de
wetswijziging voortaan onder het WWB-regime (overgangssituaties daargelaten). Dit roept de vraag
op of de huidige WWB-verordeningen adequaat voorzien in het regeltechnisch kader voor jongeren, of
dat in die verordeningen nog aanpassingen nodig zijn. Dit is een vraag van regeltechnische maar ook
van beleidsinhoudelijke aard;
Door herdefiniëring van de leefvormen die als afzonderlijk bijstandssubject voor bijstand in
aanmerking komen alsmede de totstandkoming van de huishoudtoets wordt de kring van
rechthebbenden kleiner, hebben meerderjarige kinderen en ouders nog slechts gezamenlijk recht op
bijstand en treffen misdragingen van deze belanghebbenden het gezamenlijk inkomen. Dit heeft
Intrekking van een regeling brengt mee dat de op die regeling gebaseerde uitvoeringsregelingen van
rechtswege vervallen, tenzij voor die regelingen een nieuwe wettelijke grondslag in het leven wordt geroepen (zie Aanwijzingen voor de
Regelgeving, A. 243). Uitvoeringsregelingen van een ingetrokken wet behoeven dus niet uitdrukkelijk te worden ingetrokken (zie ook A.
227).
Raadsbesluit tijdelijke regels aanscherping WWB
4