Pagina 4
Woonlastendruk per huishouding of per inwoner is wel een goed kengetal.
In onze zienswijze vorig jaar hebben wij om die reden bezwaar gemaakt tegen die vergelijking en dat bezwaar
geldt nog steeds. Die vergelijking achten wij niet zinvol. Wij stellen u voor eenzelfde bezwaar aan te houden
als in de zienswijze.
Voorschrift eventuele terugbetaling gedane storting in Voorzieningen grondexploitaties
In de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2010 zijn bedragen gestort in de voorzieningen Grou-Noord,
Frisia en Grut Palma. In het rapport wordt een voorschrift opgelegd om deze voorzieningen terug te betalen
indien binnen 10 jaar een positiever grondexploitatie ontstaat.
Zo'n voorschrift is niet ongebruikelijk in een artikel 12 traject, maar de termijn van 10 jaar is ongebruikelijk
lang als bijzonder voorschrift Een periode van 10 jaar voor beoordeling achteraf is vrij lang, wetend dat de
gemeente over 2 jaar al niet meer bestaat. Het is geen gebruik in artikel 12 dat er voor zo'n lange periode
een bijzonder voorschrift wordt opgelegd. Bovendien kan dit voorschrift leiden tot onnodige administratieve
lastenverhoging bij de herindelingspartners en de provincie.
De voorziening Grou-Noord is volgestort vanuit de reserve Grou-Noord uit 2009. Daarmee is die voorziening
nog betaald uit eigen middelen, namelijk het rekeningresultaat 2009. Wij achten het niet redelijk dat de ge
meente of haar erfopvolger dat zou moeten terugbetalen.
Wij stellen u voor om in de reactie te vragen de termijn van het voorschrift van 10 jaar te bekorten en aan te
geven dat het voorschrift van mogelijke terugbetaling van Grou-Noord onterecht overkomt.
Sanering activa
In het voorjaar van 2011 is de taakstelling van de sanering van de activa volledig uit de begroting 2011 en het
meerjarenperspectief gehaald. Dit is mede op aandringen van de inspecteur gebeurd, daar de gemeente op
dat moment toch niet over de eigen middelen beschikte om deze taakstelling uit te voeren.
Er is afgesproken dat in het volgende rapport -2012- wordt teruggekomen op het schonen van de activa. De
gemeente zal hier samen met de provincie een onderzoek doen welke activa dit betreft. Zeker worden daarin
betrokken de activa die nu een beslag leggen op het beschikbare budget voor regulier onderhoud van de kapi
taalgoederen. Wij verwachten dat in het volgende rapport hierin zodanig wordt tegemoet gekomen, dat het
regulier onderhoud beter binnen het toegestane budgetniveau uitgevoerd kan worden. Wij stellen u voor om
in de reactie te benadrukken hoe belangrijk deze vervolgactie voor de gemeente is.
Verrekeningen
Alhoewel in het rapport het relevant tekort met enige posten is verrekend (zie tabel 7.3.1. in het rapport),
waarover verschil van inzicht bestond en bestaat, stellen wij u voor hieraan niet te veel aandacht te besteden
in de reactie. Dit betreft de onderdelen van de volgende posten:
Bestedingen aan achterstallig onderhoud ad 225.412- 128.400 97.012 (nr. 16 in de tabel)
Restant onderhoudsmiljoen ad 175.775 - 122.000 53.775 (nr. 18 in de tabel).
De inspecteur meent, dat er anders dubbel betaald is, wanneer het nu niet verrekend zou worden. Verder is
hij van mening dat alhoewel hij heeft ingestemd met het bestedingsplan 2011 toch nog een post van het on
derhoudsmiljoen in de begroting zou moeten staan.
Wat betreft het achterstallig onderhoud heeft hij deels gelijk. Wat betreft de post uit het onderhoudsmiljoen
niet. Wij stellen u voor om in de reactie de minister te verzoeken de post uit het onderhoudsmiljoen niet te
verrekenen.
Kanttekeningen
Gelet op de opmerking bij de inleiding over termijnen, verzoeken wij u dit voorstel ook besluitvormend te be
handelen in de vergadering van 20 december 2011
Er is overleg gevoerd met
Extern adviseur artikel 12 JB, intern binnen financiën.
Wettelijke/contractuele verplichting
Volgens de Wet op de financiële verhoudingen mag de gemeente na ontvangst van het rapport binnen 2 maan
den reageren. Bij het vorige rapport is de zienswijze ook per brief ingediend.
Financiële consequenties
Nu niet van toepassing. De financiële consequenties uit het rapport zijn verwerkt in een voorstel tot begro
tingswijziging.
3 09 Reactie op artikel 12 rapport 2011.doc/4
4/5