BOARNSTERHIM
gemeente
BESLUITVORMEND RAADSVOORSTEL
Status:
Raadsvergadering:
Agendapunt:
Eerdere behandeling:
Portefeuillehouder:
Behandelend ambtenaar:
meningsvormend
20 december 2011
3.11
-/-
wethouder F.A.J.M. van Beek
J. de Boer
Onderwerp:
Voorstel tot aanpassing tarieven 2012 onroerende-zaakbelastingen (ozb).
Programma:
Lokale heffingen.
Product:
Onroerende zaakbelastingen/afvalstoffenheffing/rioolheffing en de hondenbelasting.
Voorstel:
Wijziging van de tarieven onroerende-zaakbelastingen 2012;
De vastgestelde termijn voor de inning van de aanslagen, onroerende-zaakbelastingen, afvalstoffen
heffing, rioolheffing en de hondenbelasting, te verruimen.
Inleiding
Voorschrift redelijk peil ozb tarief betreffende artikel 12 Fvw.
Artikel 12-gemeenten moeten aan een aantal voorwaarden van het Rijk voldoen om in aanmerking te kunnen
komen voor een aanvullende uitkering. Voor 2012 is de norm voor het redelijk peil van de eigen belastingin
komsten van de gemeente aangescherpt. Dit heeft tot gevolg dat de toelatingseis hoger is komen vast te
staan. De voorheen ingezette lijn in de berekening kwam overeen met de rekentarieven onroerende zaakbe
lastingen uit het gemeentefonds. Het toelatingskaartje is met ingang van 2012 gewijzigd en gesteld op 120%
van het gewogen gemiddelde landelijke tarief voor de onroerende zaakbelastingen. Dit betekent dat gemeen
ten, om in aanmerking te kunnen komen voor een aanvullende uitkering, een gemiddeld tarief van 0,1432
moet hanteren. Het huidig tarief voldoet hier niet aan.
Tarief ozb B'him
Voorschrift art. 12 Fvw
Verschil in
Tarief voorstel 2012
woning
0,13284
0,1432%
7,8%
0,1432%
niet-woning
0,28759
0,2864
-0,4%
0,2864
Resultaten herwaardering 2012.
Tevens wordt op grond van de Wet WOZ jaarlijks de economische waarde van de onroerende zaken bepaald.
Deze wordt bepaald naar de waarde peildatum 1 januari 2011 en geldt aansluitend voor het heffingsjaar 2012.
Op basis van de voorlopige uitkomst van de taxaties kunnen we uitgaan van een gemiddelde waardedaling van
woningen met 2,3% en voor de niet-woningen 1,2%. Bij de opbrengstprognose in de begroting wordt geen re
kening gehouden met een wijziging van waarden. In de afgelopen jaren is het beleid erop gericht geweest om
in geval van waardestijging de tarieven te verlagen en in geval van waardedaling te verhogen. Hiermee wordt
de opbrengst onroerende zaakbelastingen afgestemd op de raming bij de vaststelling van de begroting. Voor
2012 willen wij hier van afwijken om de belastingdruk tot het minimale noodzakelijke te beperken. Deze uit
werking sluit aan binnen het voorschrift tot vaststelling van het noodzakelijk redelijk peil op basis van artikel
12 van de Fvw.
Uitwerking redelijk peil artikel 12 in samenhang met uitkomst herwaardering.
In dit voorstel wordt volstaan tot beperking van het tarief tot de gemiddelde toetredingseis in het kader van
artikel 12 van de Fvw. Dit betekent concreet dat het tarief gemiddeld met 7,4% (woningen 7,8% en niet wo
ningen -0,4%) wordt gewijzigd waarin de terugval van de totaalwaarde, op basis van de herwaardering, niet
wordt gecompenseerd. Deze inzet hebben wij afgestemd met de inspecteur en past binnen het staande artikel
12 beleid.
3 11 voorstel ozb 2012 dec. def.doc/fijb 1