Prestatieveld 3:Informatie, advies en cliëntondersteuning Doel: het verzorgen van informatie, advies en cliëntondersteuning Bij cliëntondersteuning gaat het om het bieden van ondersteuning aan mensen die (tijdelijk) verminderd zelfredzaam zijn. Het doel is regieversterking van de cliënt teneinde zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie te bevorderen. Hierbij kan het gaan om informatie en advies, maar vooral ook om vraagverheldering en kortdurende en kortcyclische ondersteuning bij complexe, meerdere levensdomeinen omvattende vraagstukken. Cliëntondersteuning omvat niet het behartigen van collectieve belangen van (groepen) zorgvragers, in dat kader zijn vooral patiënten- en cliëntenorganisaties actief. Gemeenten moeten volgens artikel 11 Wmo hun beleid inzake maatschappelijke ondersteuning ontwikkelen in samenspraak met hun inwoners en eventuele vertegenwoordigers daarvan, en met instellingen die bij de uitvoering van het beleid zijn betrokkenen. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om de belangen en behoeften van degenen die dit zelf niet kenbaar kunnen maken, te betrekken bij het beleid. Lokale organisaties van patiënten, gehandicapten en ouderen vervullen hier een rol in. Huidige situatie De gemeente geeft invulling aan cliëntondersteuning door middel van meitinkers het algemeen maatschappelijk werk, het sociaal raadsliedenwerk, de inzet van mantelzorg (die ook in relatie staan met het 4e prestatieveld Wmo) en informele vormen van zorg zoals vriendendiensten (maatjesproject) en vrijwillige thuishulp. In onze gemeente maakt cliëntondersteuning integraal deel uit van het Wmo- loket zijnde Mienskipssoarch. Met de inzet van meitinkers als "wandelende loketten" voor alle 18 dorpen is gekozen voor een laagdrempelige, onbureaucratische opzet van de informatie- en adviesgedachte. Dit is verder gekoppeld aan de toegang tot zorg, welzijn en diensten. Door de rijksoverheid is besloten de cliëntondersteuning voor de groepen verstandelijk, lichamelijk en zintuiglijk gehandicapten vooralsnog te laten uitvoeren via de MEE-organisaties. Als gevolg hiervan zijn op dit moment de gemeenten (wettelijk) verantwoordelijk voor de cliëntondersteuning, maar beschikt het niet over de daartoe bestemde middelen daar waar het gaat om cliëntondersteuning voor de groepen verstandelijk, lichamelijk en zintuiglijk gehandicapten. Bij de Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) wordt geen afzonderlijke functie cliëntondersteuning onderscheiden. Cliëntondersteuning maakt daar onderdeel uit van het primaire proces en werkwijze bij intake, indicatiestelling en toeleiding naar voorzieningen door het CJG. Alleen als het gaat om de doelgroep gehandicapten heeft ook MEE een cliëntondersteunende rol. Voor cliënten die intramuraal verblijven geldt primair dat de zorgaanbieder er verantwoordelijk voor is om een bespreking te organiseren over het zorgplan en die bespreking zo vorm te geven dat het voor de cliënt begrijpelijk is. Heeft de cliënt daar ondersteuning bij nodig, dan is het de taak van de zorgaanbieder om dat eveneens te organiseren. Veel instellingen die intramurale zorg aanbieden hebben daarvoor een vertrouwenspersoon, maatschappelijk werker of klachtenfunctionaris in dienst die daarbij behulpzaam kan zijn. 12 WMO beleidsplan 2012-2013 gemeente Boamsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 43