wel een sociaal team, die probleemsituaties signaleert, uitval kan voorkomen en
kan doorverwijzen naar hulpinstanties.
Op dit moment is het sociale team van de gemeente het instrument om OGGZ
problematiek in de breedste zin van het woord aan te pakken. De praktijk van
alle dag laat echter zien dat het sociaal team een van de instrumenten is. Welke
netwerken, professionals, instellingen er worden ingeschakeld om overlast,
multiprobleem huishoudens, zorgmijders aan te pakken wordt bepaald door de
teamleider sociaal team en/of de procesmanager CJG.
De gemeente heeft de regie en zorgplicht binnen de OGGZ, maakt
samenhangend beleid en verbindt regiefuncties met elkaar die in eikaars
verlengde liggen: CJG, Jeugdzorg, wonen, veiligheid, zorgplicht. Doel moet zijn
dat er effectief samengewerkt wordt zodat de meeste uitvoerende tijd bij de
burger die de zorg nodig heeft kan worden doorgebracht en niet besteed wordt
aan vergaderen en overleggen.
Acties 2012-2014:
Actiepunt
Heroverwegen rol van teamleider
sociaal team naar regisseur
Zorgcoordinatie
Realisatie per ingangsdatum
Juli 2012
Kosten en financiering
Via huidige financiering sociaal tem
en procesmanager (CJG-middelen)
Actiepunt
Voorlichting geven over
verslavingsproblematiek op
basisscholen groep 8
Realisatie per ingangsdatum
Schooljaar 2012/2013
Kosten en financiering
Via gelden onderwijsbeleid
6. Financiëring, monitoring en verantwoording
Het monitoren van beleid is belangrijk om te weten hoe en wanneer dit moet
worden bijgesteld, maar ook om verantwoording aan de raad en de burgers af te
kunnen leggen. Doordat de Wmo grotendeels een zogenaamd open einde
karakter heeft is het -ongeacht onze financiële situatie- van groot belang om
aandacht te besteden rond sturing, beheersing en verantwoording. Dit gebeurt
via de begroting, jaarrekening, najaarsnota en voorjaarsnota.
Veel gemeenten moeten de komende periode drastisch bezuinigen. Dit is in onze
gemeente naast de reeds doorgevoerde bezuinigingen mogelijk ook weer aan de
orde. Bezuinigen op de Wmo is in onze gemeente tot nu toe minder noodzakelijk
geweest omdat wij vanaf het start van de Wmo (met name voor de
prestatievelden 13 en 4) gekozen hebben voor het model van Mienskipssoarch.
Dit heeft de laatste jaren zichtbare lagere maatschappelijk- en uitvoeringskosten
met zich meegebracht en een hoge mate van klanttevredenheid. Dit blijkt uit de
jaarrekeningen, de jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoeken en het zeer lage
aantal bezwaren dat wordt ingediend.
20
WMO beleidsplan 2012-2013 gemeente Boarnsterhim