wel een sociaal team, die probleemsituaties signaleert, uitval kan voorkomen en kan doorverwijzen naar hulpinstanties. Op dit moment is het sociale team van de gemeente het instrument om OGGZ problematiek in de breedste zin van het woord aan te pakken. De praktijk van alle dag laat echter zien dat het sociaal team een van de instrumenten is. Welke netwerken, professionals, instellingen er worden ingeschakeld om overlast, multiprobleem huishoudens, zorgmijders aan te pakken wordt bepaald door de teamleider sociaal team en/of de procesmanager CJG. De gemeente heeft de regie en zorgplicht binnen de OGGZ, maakt samenhangend beleid en verbindt regiefuncties met elkaar die in eikaars verlengde liggen: CJG, Jeugdzorg, wonen, veiligheid, zorgplicht. Doel moet zijn dat er effectief samengewerkt wordt zodat de meeste uitvoerende tijd bij de burger die de zorg nodig heeft kan worden doorgebracht en niet besteed wordt aan vergaderen en overleggen. Acties 2012-2014: Actiepunt Heroverwegen rol van teamleider sociaal team naar regisseur Zorgcoordinatie Realisatie per ingangsdatum Juli 2012 Kosten en financiering Via huidige financiering sociaal tem en procesmanager (CJG-middelen) Actiepunt Voorlichting geven over verslavingsproblematiek op basisscholen groep 8 Realisatie per ingangsdatum Schooljaar 2012/2013 Kosten en financiering Via gelden onderwijsbeleid 6. Financiëring, monitoring en verantwoording Het monitoren van beleid is belangrijk om te weten hoe en wanneer dit moet worden bijgesteld, maar ook om verantwoording aan de raad en de burgers af te kunnen leggen. Doordat de Wmo grotendeels een zogenaamd open einde karakter heeft is het -ongeacht onze financiële situatie- van groot belang om aandacht te besteden rond sturing, beheersing en verantwoording. Dit gebeurt via de begroting, jaarrekening, najaarsnota en voorjaarsnota. Veel gemeenten moeten de komende periode drastisch bezuinigen. Dit is in onze gemeente naast de reeds doorgevoerde bezuinigingen mogelijk ook weer aan de orde. Bezuinigen op de Wmo is in onze gemeente tot nu toe minder noodzakelijk geweest omdat wij vanaf het start van de Wmo (met name voor de prestatievelden 13 en 4) gekozen hebben voor het model van Mienskipssoarch. Dit heeft de laatste jaren zichtbare lagere maatschappelijk- en uitvoeringskosten met zich meegebracht en een hoge mate van klanttevredenheid. Dit blijkt uit de jaarrekeningen, de jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoeken en het zeer lage aantal bezwaren dat wordt ingediend. 20 WMO beleidsplan 2012-2013 gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 51