Een (andere) duurzaamheidsmaatregel die wordt opgenomen is het opheffen van een lediginggemaal in Grou. Hiervoor moet naast de sloop van het gemaal tevens 70 meter rioolbuis worden aangepast. De investering be draagt incidenteel 50.000,-. In het kader van de zorgplicht voor het inzamelen en verwerken van overtollig hemelwater wordt een duiker in het Nijdjip vergroot. Dit is een maatregel uit het Waterplan Boarnsterhim waarvoor tot dusver nog geen dekking was gevonden. De kosten bedragen 40.000. Wetterskip Fryslân neemt de helft van de kosten voor haar rekening. Binnen het vGRP wordt 20.000,- exclusief BTW (zijnde het gemeentelijk aandeel in de kos ten), gedekt. Met het bovenbeschreven pakket aan maatregelen en investeringen kunnen wij goed voldoen aan de drie rio leringszorgplichten. Naast het in stand houden van de riolering stellen de in het ontwerp-vGRP opgenomen middelen de gemeente in staat om door werkzaamheden te combineren, knelpunten aan te pakken en de kli maatbestendigheid en duurzaamheid te vergroten. Qua toerekening van kosten straatreiniging en onderhoud sloten Tot dusver worden de kosten van zowel mechanisch gootvegen (door Aquario) als handmatig straatvegen bin nen de bebouwde kom (door eigen buitendienst) volledig toegerekend aan de riolering. In de nieuwe planperi ode wordt een reëlere kostentoerekening gehanteerd waarbij het mechanisch gootvegen volledig blijft toege rekend aan de riolering en waarbij handmatig straatvegen wordt toegerekend aan de producten Wegen (50%) en Afval (50%). Dit resulteert in een bij gemeenten een vrij gangbare kostenverdeling. De onderbouwing is weergegeven in het vGRP. Deze wijze van toerekening geeft een kleine lastenverschuiving die in dit voorstel verder wordt toegelicht onder het kopje Financiën. De inspecteur van het Rijk vraagt van de gemeente te kijken naar de mogelijkheden om een deel van het slootonderhoud (hekkelen en baggeren) toe te rekenen aan de riolering. Sloten die als hoofdzaak de functie hebben om hemel- en grondwater van percelen van burgers in te zamelen en af te voeren mogen namelijk worden gezien als voorziening in het kader van de nieuwe hemelwaterzorgplicht. Het onderhoud van deze slo ten mag om die reden worden gedekt uit het rioolrecht. Een groot deel van deze sloten wordt echter onder houden door aanliggende particulieren. Sloten die wel aan gemeentegrond grenzen zijn voor een groot deel in 2010 in beheer overgedragen aan Wetterskip Fryslân. Het beheer van de resterende 'gemeentelijke' sloten in bebouwd gebied wordt in 2012 in een tweede overdrachtsfase aan Wetterskip Fryslân overgedragen. Toereke nen van slootonderhoud aan de riolering is daardoor niet meer aan de orde. De kosten van slootonderhoud zijn derhalve niet in het ontwerp-vGRP meegenomen. Qua verantwoordelijkheid van de burger In het ontwerp-vGRP staat omschreven wat de gemeente van de burger verwacht als het gaat om de verwer king van regenwater en grondwater op eigen terrein. Gezien de grondwaterstanden en de bodemsamenstelling in de gemeente is infiltreren van regenwater in de bodem geen optie. De mogelijkheden om regenwater en grondwater op eigen perceel te verwerken beperken zich tot het afvoeren ervan naar een aangrenzende wa tergang, indien aanwezig. Daarbuiten zal de gemeente geen verwerking op eigen perceel eisen. Qua verordenings-bevoegdheid met betrekking tot het gescheiden afvoeren van regenwater Met de inwerkingtreding van de Wet verankering en bekostiging gemeentelijke watertaken per 1 januari 2008 hebben gemeenten de mogelijkheid gekregen om een verordening op te stellen waarmee in bestaande situa ties het gescheiden afvoeren van hemelwater en grondwater kan worden afgedwongen. In het ontwerp-vGRP is aangegeven op welke wijze en voor welke percelen of gebieden de gemeente deze verordenings bevoegdheid wil gaan toepassen. In de situaties waarbij de gemeente kosten voor haar rekening neemt wor den deze kosten gedekt uit het investeringsbudget voor oplossen van knelpunten en afkoppelen. Consequenties voor het tarief van de rioolheffing De financiële vertaling van de strategie en de maatregelen in een kostendekkingsplan laat zien dat het moge lijk is om het rioolheffingstarief ten opzichte van 2011 met slechts 2,5 te laten stijgen tot het tarief van 260,- in 2012, en in de vier daarop volgende jaren het tarief op dit niveau te houden. Een doorkijk naar de daarop volgende jaren laat zien dat daarna (vanaf 2017) een lichte tariefstijging nodig zal zijn. Uitsluitend recht Aquario Op grond van het Besluit Aanbestedingsregels voor Overheidsopdrachten (BAO) moeten decentrale overheden diensten vanaf 193.000,- Europees aanbesteden. De opdracht voor het dagelijks rioolbeheer voor de komen de twee jaar overschrijdt dit drempelbedrag ruim. Om binnen de regels van de BAO het meerjarig rioolbeheer Pagina 3 3 05 verbreed Gemeentelijk Riolerings PLan (vGRP) 2012-2016.doc/owwf/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 62