m
In 2009 is de Hoofdstraat, de winkelstraat van Grou, voorzien van nieuwe bestrating en bijpassend straatmeubilair met het thema
"nautisch klassiek". Bij de keuze voor de materialen is er rekening mee gehouden dat de bestrating als het ware uitgerold kan worden
naar het Halbertsma's plein en de Doorbraak, waarbij in het profiel meer ruimte wordt geboden voor verblijfsgebied en de auto hierdoor
een meer ondergeschikte rol krijgt.
Om duidelijkheid en gunstige voorwaarden voor de middenstand te creëren is in januari 2010 de Detailhandelsstructuurvisie Grou
vastgesteld door de gemeenteraad. Omdat het horecabeleid van Grou al 10 jaar oud is en tijdens de bestemmingsplanprocedure Grou-
Kom in 2010 hierover een aantal reacties zijn ingekomen, is door het college besloten ook dit beleid te actualiseren. Zo worden vele
ingrediënten en randvoorwaarden van het product Grou ververst om voldoende aantrekkingskracht te blijven houden en bij voorkeur te
vergroten.
Het ruimtelijk horecabeleid bestaat uit twee delen. Deel A bevat het ruimtelijk horecabeleid Grou, gefundeerd op de analyse en de trends
en ontwikkelingen in de Horeca. Deel B van deze notitie bevat de achtergrondinformatie en de argumentatie van de beleidskeuzes,
waaronder een cijfermatige analyse van het huidige horecabestand in de gemeente Boarnsterhim en in Grou in vergelijking tot andere
gemeenten en watersportkernen. Deze analyse is uitsluitend van conclusies voorzien. Verder wordt ingegaan op trends en ontwikkelingen
in de horecabranche en op het gebied van recreatie en toerisme. Als laatste wordt ingegaan op de ruimtelijke en functionele aspecten.
Van belang is dat Grou zich positief onderscheid ten opzichte van andere watersportkernen. In de kaders die in deze notitie geplaatst zijn,
staat achtergrondinformatie en worden voorbeelden genoemd om onderscheidend en innoverend te werk te gaan als inspiratiebron voor
lopende en toekomstige ontwikkelingen, de lokale (horeca)ondernemers van Grou en de Gemeente Boarnsterhim.
Grou - bezoekersmotiel
"Dagrecreanten uit Grou vinden uitgaan uit eten belangrijker dan dagrecreanten uit overige locaties. Daarnaast zien
verblijfsrecreanten uit Terherne, Grou en Akkrum meren, plassen en kanalen vaker als belangrijk bezoekersmotief dan
verblijfsrecreanten uit de overige locaties. Aangezien men in Grou vaker drukte en gezelligheid en meren, plassen en kanalen als
bezoekersmotief heeft dan in de overige locaties, is het aan te bevelen om Grou verder als bruisend centrum voor watersport te
ontwikkelen en bij de overige locaties de rust te handhaven. Bij promotie voor Grou moeten de drukte, gezelligheid,
watersportmogelijkheden, horeca en het uitgaan centraal staan, terwijl bij de overige locaties rust, ruimte, natuur, cultuur etc.
kernwoorden moeten zijn.
De centrale functie van Grou kan versterkt worden door hoogwaardige horeca. Hierbij kan gedacht worden aan eetgelegenheden en
andere vormen van horeca die voor weinig tot geen (geluids)-overlast zorgen. Een aanbeveling is om in Grou een centrum te maken
waarbij watersport en uitgaan centraal staan."
Uit: Toeristenmonitor Boarnsterhim (ISM, 2006)