De Gemeente Boarnsterhim telt per 1 juli 2010 in totaal 64 horecabedrijven, ofwel 33,1 bedrijven per 10.000 inwoners. In de provincie Fryslân is het totaal 1.844 horecabedrijven, ofwel 28,5 bedrijven per 10.000 inwoners5. Het aandeel horecabedrijven in Boarnsterhim ligt daarmee boven het provinciale gemiddelde. Ook de voormalige gemeente Nijefurd (69 totaal) en Gaasterlân-Sleat (51 totaal) hebben een groot aantal horecabedrijven en een sterke toeristische functie gericht op de watersport. Beide gemeenten scoren hoger dan het provinciale gemiddelde per 10.000 inwoners, Nijefurd namelijk 63 per 10.000 inwoners en Gaasterlân-Sleat 49,5 per 10.000 inwoners. Het aanbod per 10.000 inwoners geeft een indicatie van de omvang van het aanbod, maar niet meer dan dat: er wordt immers geen rekening gehouden met de toeristische betekenis van een plaats of streek. Wensen van de consument/toerist Niets is zo veranderlijk als de mens. Zo ook de wens van de toerist en recreant. Er zijn trends die van invloed zijn op de wensen, behoeften en het gedrag van de toerist en recreant. De actieve ouderen ook wel de zilveren vloot genoemd, is een grote groep Nederlanders die veelal kapitaalkrachtig zijn en veel vrije tijd hebben. Door de vergrijzing groeit deze groep sterk. Zij gaan veelal voor een kortere periode met vakantie en zijn geïnteresseerd in cultuur, natuur en gezondheid en wellness. Het groeiend aantal korte vakanties is overigens een algemene trend. Mensen beperken zich niet meer tot een hoofdvakantie in de zomer, maar gaan ook buiten het seizoen vaker een paar dagen weg. Mede ingegeven door de economische situatie in Nederland is de afgelopen jaren bovendien vaker gekozen voor een vakantie in het eigen land, blijkt uit cijfers van het NBTC. Deze trend lijkt echter in 2011 af te nemen. In het algemeen kan gezegd worden dat de toerist steeds meer belang hecht aan kwaliteit. Deze kwaliteit verwacht men bij het verblijf men wil dezelfde luxe en gemak die men thuis heeft maar ook bij de horeca en dagrecreatieve voorzieningen. Bij de keuze voor activiteiten speelt de behoefte aan authenticiteit, beleving en persoonlijke aandacht een grote rol. De consument wil een unieke ervaring. Dat unieke moet wel oprecht, authentiek zijn. Het mag geen gekunstelde vertoning worden. Door het gejaagde leven van een groot deel van de bevolking is er bovendien meer behoefte aan rust en tot jezelf komen. Gïou als recreatiepark kan hier op vele manieren op inspelen met bijvoorbeeld kwalitatief goede sanitaire voorzieningen in havens, verblijfsaccommodaties, wellnessvoorzieningen, horeca met bijvoorbeeld streekproducten en aandacht voor duurzame en ecologische producten, dagarrangementen en belevingstoerisme. (bron: De diamant van Gaasterland, Grontmij/van der Tuuk, 23 februari 2009) 5 Bron: Bedrijfschap Horeca en catering 2010, via kenniscentrumhoreca Ruimtelijk Horecabeleid Grou 1 5 november 2011 24

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 94