Pagina 2
Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 5 oktober 2011 tot en met 15 november 2011 ter inzage gelegen.
Hierover bent u middels een kort memo geïnformeerd. Gedurende deze termijn is een zienswijze van het
Wetterskip Fryslan binnengekomen.
Argumenten
1.1. Het ontwerpbestemmingsplan 'Terherne-Kom Waterpark De Zoutpoel' heeft gedurende zes weken voor
zienswijzen ter inzage gelegen.
Op grond van artikel 3.8 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening heeft het ontwerpbestemmingsplan gedurende
zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze zienswijzentermijn is er een zienswijze binnengekomen van
het Wetterskip Fryslan. Het Wetterskip heeft aangegeven dat het ontwerpbestemmingsplan geen aanleiding
geeft tot het maken van opmerkingen. Dit betekent dat het bestemmingsplan niet wijzigt naar aanleiding van
de zienswijzefase. De zienswijzefase is verwoord in hoofdstuk 6 van de toelichting van het bestemmingsplan.
De zienswijze is ter informatie toegevoegd aan dit voorstel.
2.1 Het bestemmingsplan 'Terherne-Kom Waterpark De Zoutpoel' kan ongewijzigd worden vastgesteld.
Op grond van de zienswijze is, zoals eerder vermeld, aanpassing van het bestemmingsplan niet aan de orde.
Behoudens wijzigingen in de toelichting c.q. actualisatie op het punt van relevant beleid, zijn de plankaart en
de bijbehorende regels ongewijzigd ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan. Dit betekent dat het be
stemmingsplan ongewijzigd kan worden vastgesteld.
Kanttekeningen
Niet van toepassing.
Er is overleg gevoerd met
Afdeling BOP, Brandweer (medewerker preventie), Milieuadviesdienst en de diverse overleginstanties.
Wettelijke/contractuele verplichting
Ja.
Financiële consequenties
Het betreft hier enkel de uren voor ambtelijke inzet. Deze uren worden conform de legesverordening in reke
ning gebracht voor het doorlopen van de bestemmingsplanprocedure en het in behandeling nemen en eventu
eel het verlenen van de omgevingsvergunning(en). In het kader van deze bestemmingsplanwijziging is een
planschadeovereenkomst opgesteld en door de betrokken partijen ondertekend.
Per 1 juli 2008 is, als onderdeel van de Wet ruimtelijke ordening, de Grondexploitatiewet (Gew) in werking
getreden. In de Gew wordt het voor gemeenten mogelijk gemaakt kosten te verhalen op initiatiefnemers. Het
gaat hierbij om kosten die de gemeente maakt om deze gronden exploitabel te maken, zoals de kosten van
onderzoek en de kosten van de aanleg van voorzieningen. Daarnaast kunnen door gemeenten locatie-eisen
worden gesteld. De gemeente is in beginsel verplicht om een exploitatieplan vast te stellen, tenzij het kos
tenverhaal anderszins verzekerd is en het stellen van overige eisen niet noodzakelijk wordt geacht. In dit ge
val worden de plankosten gedekt door de aanvrager, waardoor het kostenverhaal anderszins is verzekerd. Het
stellen van overige eisen wordt niet noodzakelijk geacht. Bovendien maakt het voorliggende bestemmingsplan
geen ontwikkelingen mogelijk die gelet op de voorwaarden die in het Bro zijn gesteld grondexploitatieplichtig
zijn. Derhalve wordt voor dit bestemmingsplan geen exploitatieplan vastgesteld.
Uitvoering
Niet van toepassing.
Communicatie
Na de zienswijzenfase is de volgende stap in de bestemmingsplanprocedure het vaststellen van het bestem
mingsplan. Het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan zal binnen twee weken na vaststelling bekend
worden gemaakt in Op 'e Hichte en in de Staatscourant. Na bekendmaking kan vervolgens binnen de beroeps
termijn van zes weken een beroepschrift worden ingediend bij de Raad van State. Het bestemmingsplan is ge
durende de beroepstermijn tevens in te zien op www.ruimtelijkeplannen.nl conform de wettelijke digitalise
ringplicht.
3 02 Raadsv. vastst BP Zoutpoel Terherne.doc/2
2/3