Pagina 2 Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 5 oktober 2011 tot en met 15 november 2011 ter inzage gelegen. Hierover bent u middels een kort memo geïnformeerd. Gedurende deze termijn is een zienswijze van het Wetterskip Fryslan binnengekomen. Argumenten 1.1. Het ontwerpbestemmingsplan 'Terherne-Kom Waterpark De Zoutpoel' heeft gedurende zes weken voor zienswijzen ter inzage gelegen. Op grond van artikel 3.8 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening heeft het ontwerpbestemmingsplan gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze zienswijzentermijn is er een zienswijze binnengekomen van het Wetterskip Fryslan. Het Wetterskip heeft aangegeven dat het ontwerpbestemmingsplan geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen. Dit betekent dat het bestemmingsplan niet wijzigt naar aanleiding van de zienswijzefase. De zienswijzefase is verwoord in hoofdstuk 6 van de toelichting van het bestemmingsplan. De zienswijze is ter informatie toegevoegd aan dit voorstel. 2.1 Het bestemmingsplan 'Terherne-Kom Waterpark De Zoutpoel' kan ongewijzigd worden vastgesteld. Op grond van de zienswijze is, zoals eerder vermeld, aanpassing van het bestemmingsplan niet aan de orde. Behoudens wijzigingen in de toelichting c.q. actualisatie op het punt van relevant beleid, zijn de plankaart en de bijbehorende regels ongewijzigd ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan. Dit betekent dat het be stemmingsplan ongewijzigd kan worden vastgesteld. Kanttekeningen Niet van toepassing. Er is overleg gevoerd met Afdeling BOP, Brandweer (medewerker preventie), Milieuadviesdienst en de diverse overleginstanties. Wettelijke/contractuele verplichting Ja. Financiële consequenties Het betreft hier enkel de uren voor ambtelijke inzet. Deze uren worden conform de legesverordening in reke ning gebracht voor het doorlopen van de bestemmingsplanprocedure en het in behandeling nemen en eventu eel het verlenen van de omgevingsvergunning(en). In het kader van deze bestemmingsplanwijziging is een planschadeovereenkomst opgesteld en door de betrokken partijen ondertekend. Per 1 juli 2008 is, als onderdeel van de Wet ruimtelijke ordening, de Grondexploitatiewet (Gew) in werking getreden. In de Gew wordt het voor gemeenten mogelijk gemaakt kosten te verhalen op initiatiefnemers. Het gaat hierbij om kosten die de gemeente maakt om deze gronden exploitabel te maken, zoals de kosten van onderzoek en de kosten van de aanleg van voorzieningen. Daarnaast kunnen door gemeenten locatie-eisen worden gesteld. De gemeente is in beginsel verplicht om een exploitatieplan vast te stellen, tenzij het kos tenverhaal anderszins verzekerd is en het stellen van overige eisen niet noodzakelijk wordt geacht. In dit ge val worden de plankosten gedekt door de aanvrager, waardoor het kostenverhaal anderszins is verzekerd. Het stellen van overige eisen wordt niet noodzakelijk geacht. Bovendien maakt het voorliggende bestemmingsplan geen ontwikkelingen mogelijk die gelet op de voorwaarden die in het Bro zijn gesteld grondexploitatieplichtig zijn. Derhalve wordt voor dit bestemmingsplan geen exploitatieplan vastgesteld. Uitvoering Niet van toepassing. Communicatie Na de zienswijzenfase is de volgende stap in de bestemmingsplanprocedure het vaststellen van het bestem mingsplan. Het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan zal binnen twee weken na vaststelling bekend worden gemaakt in Op 'e Hichte en in de Staatscourant. Na bekendmaking kan vervolgens binnen de beroeps termijn van zes weken een beroepschrift worden ingediend bij de Raad van State. Het bestemmingsplan is ge durende de beroepstermijn tevens in te zien op www.ruimtelijkeplannen.nl conform de wettelijke digitalise ringplicht. 3 02 Raadsv. vastst BP Zoutpoel Terherne.doc/2 2/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 23