wikkelingen in de deelnemende gemeenten op dit moment niet gelijk lopen, is een keuze uit een van de va rianten nog niet mogelijk. Hierbij hebben wij als gemeente aangegeven dat Boarnsterhim gezien de herinde ling in een bijzondere positie verkeert daar onze rechtsopvolgers deelnemen in een andere GR. Om het pro ces echter niet te blokkeren wordt de startnotitie ter besluitvorming voorgelegd en gevraagd te kiezen voor doorontwikkelen. Gelet op het feit dat het om een periode van 2012 tot en met 2018 gaat, is het nu niet mogelijk om al een gedetailleerd organisatiemodel voor te leggen. Wat wel kan is de keuze van twee mogelijkheden voor te leggen. De mogelijkheden zijn afbouw van Empatec of het doorontwikkelen van Empatec. Na de keuze voor een toekomstvariant, afbouw of doorontwikkelen, kan door de Colleges BEtW en raden de verdere implementatie van de uitvoering van de Wet werken naar vermogen worden vormgegeven. Doorontwikkelen levert naar verwachting een positief exploitatieresultaat op Het doorontwikkelen van Empatec betekent dat er naast de inzet voor de SW-doelgroep ook gebruik wordt gemaakt van de huidige kennis en infrastructuur van de Wsw-uitvoeringsorganisatie voor andere gemeente lijke doelgroepen. De Wwnv- doelgroep neemt in omvang en complexiteit toe en daar kan de expertise van Empatec een positieve rol in spelen bijvoorbeeld bij het vinden van een reguliere dienstbetrekking of een detachering. Verder zal de groep die niet gedetacheerd kan worden, loonvormende arbeid verrichten op ba sis van de mogelijkheden die de doelgroep heeft. Dit houdt in dat er voor gemeenten inverdieneffecten ont staan. Daarnaast heeft Empatec kennis en ervaring met het bedrijfsleven. Afbouw van Empatec betekent dat het geheel aan activiteiten van Empatec wordt beëindigd. De doelgroep wordt dan bij de gemeenten ondergebracht van de SW-doelgroep (inclusief lopende arbeidsvoorwaarden). Een andere afbouwvariant is bij Empatec enkel de SW-doelgroep te houden. Daarbij dient rekening te wor den gehouden met het feit dat deze doelgroep minder werkzaamheden kan uitvoeren en de werkzaamheden die nog uitgevoerd kunnen worden minder opbrengen. Daarbij nemen verhoudingsgewijs de kosten voor aanpassingen, ondersteuning en begeleiding toe. Dat betekent dat activiteiten als bijvoorbeeld groenvoor ziening niet of minder kan worden uitgevoerd. Andere activiteiten moeten in z'n geheel worden afgestoten. Met deze stip op de horizon wordt een negatief exploitatieresultaat verwacht. De aanvraag voor de herstructureringsfaciliteit is noodzakelijk om een beroep te kunnen doen op het bud get van 5,4 miljoen voor de gemeenten binnen de GR Fryslan West. De Wsw zal alleen blijven bestaan voor mensen met een indicatie voor beschut werken. Het doel is om hier mee de instroom met tweederde te beperken. De mensen die niet in aanmerking komen voor beschut werken binnen de WSW, zullen instromen in de Wwnv. Hetzelfde geldt voor de Wajong doelgroep. Op lange termijn zat het aantal mensen met een Wsw en een Wajong uitkering hierdoor met twee derde afnemen. Deze transitie van de WSW gaat gepaard met bezuinigingen. In 2011 is landelijk al 120 miljoen bezuinigd en in de komende jaren zat er verder worden bezuinigd. Dit wordt vooral gedaan door de jaarlijkse subsidie per werknemer (SE) af te bouwen tot 22.050 in 2015 en verder. De verwachting is deze subsidie afbouw zal lei den tot tekorten op de Wsw-budgetten bij gemeenten. Om er zeker van te zijn dat mensen ook in de toe komst beschut kunnen werken is er een herstructureringsfaciliteit sociale werkvoorziening in het leven geroe pen. De faciliteit is bedoeld voor het verdere herontwerp van de Wsw. Voor deze transitieperiode is een faci liteit van eenmalig 400 miljoen ter beschikking gesteld over de periode 2012 tot en met 2018. Als GR wordt een bedrag van 5,4 miljoen aangevraagd (zie bijlage). De bijgevoegde herstructureringsaanvraag Wsw is eind februari bestuurlijk geaccordeerd door de portefeuille houders Sociale Zaken en door het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslan-West. De herstructureringsaanvraag Wsw dient verder door Colleges BEtW geaccordeerd te worden en de gemeentera den moeten betrokken worden in het proces, conform de voorwaarden van het Ministerie van SZW. De herstructureringsaanvraag Wsw moet vóór 30 april 2012 ingediend zijn. Als de aanvraag niet voor 30 april 2012 wordt gedaan, kan er geen aanspreek meer gedaan worden op het trekkingsrecht. Dit kan ook niet gere pareerd worden op een later tijdstip. De aanvraag moet worden gedaan voor de periode tot 2018. Kanttekeningen De gemeente Boarnsterhim doet tot en met de herindeling in de GR mee in het traject ten aanzien van de huidige Wsw-klanten. Er vindt geen uitbreiding plaats van de activiteiten voor de gemeente Boarnsterhim, bijvoorbeeld in het kader van de Wwnv. Eventueel kan de gemeente Boarnsterhim tot en met de herindeling, besluiten om aanvullende activiteiten in te kopen in het kader van de Wwnv. Na de herindelingsdatum zullen de nieuwe gemeenten die ontstaan, het bestaande Wsw-bestand uit de voor malige gemeente Boarnsterhim bij Empatec laten. Nieuwe Wsw-klanten hoeven niet bij Empatec te worden geplaatst door de nieuwe gemeenten, de nieuwe gemeenten hoeven ook niet mee te doen met de uitbreiding van activiteiten zoals opgenomen in de startnotitie. De nieuwe gemeenten kunnen natuurlijk besluiten hier- 2/4 Pagina 2 3 02 RV herstructureringsaanvraag wsw en startnotitieWerk Vermogen.doc/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 13