over individueel andere afspraken te maken met Empatec. In de startnotitie is ten aanzien van deze specifieke positie en problematiek van de herindeling Boarnsterhim een zin toegevoegd dat 'dit leidt tot nog nader te maken specifieke afspraken over de situatie in 2013 en ver der' (pag. 5). Het is ook niet duidelijk hoe de gewijzigde gemeenten na herindeling nog meegenomen zijn in het financiële plaatje qua activiteiten. Er is overleg gevoerd met Wethouders en ambtenaren Gemeente Leeuwarden en Heerenveen. Dit gesprek heeft geen inhoudelijke en/of financiële belemmeringen opgeleverd voor de raadsdiscussie en besluitvorming mede gelet op het feit dat de ze gemeenten nog nader afspraken maken met Caparis in het kader van de Wet werken naar vermogen. Wettelijke/contractuele verplichting Nee, aanvragen is niet verplicht maar dan kan er ook geen gebruik worden gemaakt van het trekkingsrecht. Financiële consequenties De keuze voor de afbouwvariant of het doorontwikkelen van Empatec heeft financiële gevolgen: Bij afbouw wordt een negatief exploitatieresultaat verwacht tussen de €3 en €4,5 miljoen per jaar. De af bouwvariant is hiermee iets voordeliger dan helemaal "niets doen": zonder beleidswijziging ontstaat een structureel negatief exploitatieresultaat van €7 miljoen per jaar. Het tekort zal omgeslagen moeten worden naar gemeenten. Om deze (relatieve) verbetering te bereiken zijn eenmalige frictiekosten benodigd tussen de €10 en €20 miljoen. Volgens het huidige trekkingsrecht hebben de gemeenten binnen de GR Fryslan-West sa men recht op €5,4 miljoen uit de herstructureringsfaciliteit Wsw. Bij doorontwikkelen wordt een positief exploitatieresultaat verwacht van tussen de €0,5 en €2,5 miljoen per jaar. Om deze verbetering te bereiken zijn eenmalige frictiekosten benodigd tussen de €4,5 en €6 miljoen. Ook hier geldt het huidige trekkingsrecht van €5,4 miljoen uit de Herstructureringsfaciliteit Wsw. Het verschil tussen het negatieve resultaat (minus €3 tot €4,5 miljoen) bij de afbouwvariant en het positieve resultaat (plus €0,5 tot €2,5 miljoen) bij de doorontwikkelvariant, komt door het inzetten van de kennis en ervaring van Empatec bij het plaatsen van uitkeringsgerechtigde bij de reguliere werkgever. Hierdoor ont staan inverdieneffecten op de uitkeringen die in de afbouwvariant minder zouden worden gerealiseerd. Naast het recht op 5,4 miljoen uit de herstructureringsfaciliteit Wsw is er ook sprake van een co- financieringseis door gemeenten. Het voorstel is om deze cofinanciering te voldoen met de reeds bestaande jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van 500,- per werknemer. Deze bestaande gemeentelijke bijdragen zijn opgenomen in onze begroting 2012 echter niet in de meerjarige begrotingen na de herindeling. Voor de gemeente Heerenveen gaat het dan gezien de herkomst van het bestand vanaf 2014 om 14 werkne mers Empatec en 6 werknemers Caparis (dus 14x 500= 7.000 per jaar gedurende de periode 2014-2018) Voor de gemeente Leeuwarden zijn dat 43 werknemers Empatec en 18 Caparis (dus 43x 500= 21.500). De Wet werken naar vermogen doet een beroep op de veranderkracht en het innovatief vermogen van ge meenten en hun sw-bedrijven. Om het transitieproces te ondersteunen is een herstructureringsfaciliteit ge creëerd. Het doel van deze faciliteit is om de transformatie richting een efficiëntere bedrijfsvoering van de sector te ondersteunen door een bijdrage te leveren in de herstructureringskosten. Het Rijk stelt daarvoor in de periode 2012-2018 400 miljoen euro beschikbaar. De maximale bijdrage die onze gemeente daaruit kan claimen bedraagt 333.597,64. Berekening: Totale landelijk taakstelling 2012 is 90.804 SE. Aandeel Boarnsterhim bedraagt daarin 75,73 SE. In percentage bedraagt het aandeel Boarnsterhim 0,08% van het totaal; 0,08% x totale herstructure ringsfaciliteit 400 miljoen geeft 333.597,64. Voornoemd bedrag wordt verder aangehaald als het trekkingsrecht. Dit trekkingsrecht wordt gemaximaliseerd op 75% en de overige 25% dient cofinanciering te zijn. Dit betekent dat de totale herstructureringskosten 444.796,85 moet bedragen, om de maximale bijdrage van het rijk te claimen. 3 02 RV herstructureringsaanvraag wsw en startnotitieWerk Vermogen.doc/3 3/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 14