Om deze doelstelling te behalen, de nieuwe taken uit te kunnen voeren en de bezuinigingen op te kunnen vangen, is het nodig om het huidige gemeentelijk beleid en de uitvoering ervan te bezien. Er dienen strategische keuzes gemaakt te worden voor een nieuwe aanpak. Bezien moet worden wat de meest effectieve en efficiënte uitvoering is, mede in het kader van de aanvraag voor het herstructureringsfonds Wsw. Daarbij speelt bovendien binnen het gebied van Fryslan-West dat een drietal gemeenten voornemens zijn te fuseren en dat acht gemeenten (waarvan er zeven van de GR Fryslan- West deel uit maken) de uitvoering van de WWB (en deel Wmo) hebben belegd bij de GR Dienst Sociale Zaken Werkgelegenheid Noardwest Fryslan. Bovendien wordt de gemeente Boarnsterhim per 1 januari 2014 opgeheven. Het is aan de gemeenteraad om het beleidskader voor de verdere uitwerking van de invoering van de nieuwe Wet werken naar vermogen vast te stellen. Daarbij is als eerste van belang om de 'stip op de horizon' te benoemen op basis waarvan de aanvraag herstructureringsfaciliteit Wsw vóór 30 april 2012 gedaan kan worden. De aanvraag zelf is een bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders. Daarbij zal -na accordering door het College van B&W- de GR Fryslan West uit praktisch oogpunt zorg dragen dat de aanvraag van de 13 gemeenten bij het Ministerie van SZW op tijd terecht komt. Rond de zomer krijgt de gemeenteraad een verder uitgewerkt beleidskader om de Wet werken naar vermogen uit te voeren. Ook over de extramurale begeleiding en Jeugdzorg krijgt de gemeenteraad nog separaat voorbereid nadere voorstellen over de beleidskaders. Deze Startnotitie Werk Vermogen! is voorbereid door diverse medewerkers van de gemeenten (gemeente Südwest Fryslan en gemeente De Friese Meren i.o.), de Dienst Noardwest Fryslan en Empatec. Bestuurlijk heeft de Stuurgroep Werk Vermogen! deze Startnotitie besproken met de portefeuillehouders Sociale Zaken. Van daaruit wordt de Startnotitie in de desbetreffende Colleges van B&W besproken waarna het aan de gemeenteraden ter besluitvorming is aangeboden. Er is op 9 januari 2012 een voorlichtingsbijeenkomst geweest waarbij u op hoofdlijnen geïnformeerd bent over de ontwikkelingen ten aanzien van de Wet werken naar vermogen (Wwnv), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de bezuinigingen. Daarbij zijn ook enkele varianten gepresenteerd die hebben geleid tot deze bestuurlijke startnotitie waarin twee richtingen, 'twee stippen op de horizon', worden aangegeven: 'afbouw' of'doorontwikkelen'. Doordat wensen en ontwikkelingen in de gemeenten op dit moment niet gelijk lopen, is een keuze uit een van de varianten nog niet mogelijk. De nu gerezen situatie biedt de mogelijkheid een keuze te maken voor een hoofdrichting en deze nader uit te werken aan de hand van een nog te presenteren kadernotitie waarin de raad vaststelt op welke wijze de nieuwe wet wordt geïmplementeerd. Overwegingen en keuze Zoals aangegeven dient de 'stip op de horizon' bepaald te worden met het oog op de herstructureringsaanvraag Wsw die uiterlijk 30 april 2012 bij het ministerie van SZW ingediend moet worden. Om deze stip te bepalen, zijn varianten uitgewerkt. Gelet op het feit dat het om een periode van 2012 tot en met 2018 gaat, is het nu niet mogelijk om al een gedetailleerd organisatiemodel voor te leggen. Wat wel kan is de keuze van twee mogelijkheden aan u voor te leggen. De mogelijkheden zijn afbouw van Empatec of het doorontwikkelen van Empatec. De huidige situatie is dat dertien gemeenten de Gemeenschappelijke Regeling Fryslan West hebben opgericht om gezamenlijk de Wet sociale werkvoorziening uit te voeren. Daarbij hebben acht gemeenten (waarvan er zeven deel uit maken van de GR Fryslan West) de Dienst SZW Noardwest Fryslan opgericht om onder andere de Wet werk en bijstand uit te voeren. Daarnaast zijn drie gemeenten voornemens per 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 34